Każdy jest innym i nikt sobą samym.


1. 80 proc. brytyjskich przedsiębiorstw inwestuje znaczne sumy i czas w szkolenia. Prawda-Fałsz
2. Narodowe ekipy olimpijskie poświęcają aż:
a) 20 proc.
b) 30 proc.
c) 40 proc.
d) 50 proc.
czasu treningów na rozwijanie pozytywnej postawy, odporności psychicznej oraz wizualizację.
3. Pierwszą osobą, która otrzymała tekę ministra inteligencji, był(a):
a) Dr Marion Diamond
b) Dr Luis Alberto Machado
c) Dominie O'Brien
d) Platon
4. Liczby są przede wszystkim domeną kory lewej półkuli mózgu.
Prawda-Fałsz
5. Wielkie umysły tego świata, np. Einstein, Newton, Cezanne czy Mozart, odnosili sukcesy, ponieważ \aczy\iprzede wszystkim:
a) liczby z logiką
b) słowa z analizą
c) kolor z rytmem
d) analizę z wyobraźnią
6. Podczas sporządzania map myśli:
a) umieszczasz w centrum obraz
b) umieszczasz w centrum słowo
c) nie umieszczasz w centrum nic
d) zawsze umieszczasz w centrum słowo i obraz
7. Korzystając z nowych technik superszybkiego i rozszerzonego czytania, powinieneś być w stanie ustalić swoją nową normalną szybkość na poziomie ponad:
a) 500 słów na minutę
b) 1000 słów na minutę
c) 10 tyś. słów na minutę
d) T min słów na minutę
8. Dwie kompanie międzynarodowe, które utworzyły zespoły do zadań intelektualnych, mające za zadanie studiowanie książek, noszą nazwy:
a) IBM i Coca Cola
b) Digital i Nabisco
c) Nabisco i Microsoft
d)IBMiICL
9. Mnemotechniki zostały pierwotnie wynalezione przez:
a) Chińczyków
b) Rzymian
c) Greków
d) Platona
10. Po godzinie następuje:
a) krótki wzrost ilości zapamiętanych informacji
b) ilość zapamiętanych informacji jest taka sama
c) chwilowy spadek ilości zapamiętanych informacji
d) nagły spadek ilości zapamiętanych informacji
41. Dwadzieścia cztery godziny po zakończeniu nauki zapomnieniu ulega następująca część szczegółów:
a) 60 proc.
b) 70 proc.
c) 80 proc.
d) 90 proc.
12. Liczba komórek przeciętnego mózgu wynosi:
a) milion
b) miliard
c) bilion
d) tysiąc bilionów
13. Moc komputera Cray zbliża się nareszcie do tej, jaką pod wzglądem ogólnych możliwości obliczeniowych dysponuje mózg.
14. Dr Marion Diamond potwierdziła ostatnio, że
a) nie istnieją dowody na utratę komórek .wraz z wiekiem, w normalnych, aktywnych i zdrowych mózgach
b) nie istnieją dowody na utratę komórek wraz z wiekiem w żadnym mózgu
c) nie istnieją dowody na utratę komórek wraz z wiekiem w mózgach osób mających mniej niż 40 lat
d) istnieją dowody utraty komórek mózgowych wraz z wiekiem w normalnych, aktywnych i zdrowych mózgach
15. Przy odpowiednim treningu statystycznie istotny i stały rozwój inteligencji może być osiągnięty przez osoby w wieku:
a) do lat 60
b) do lat 70
c) do lat 80
d) do lat 90
 
Porównaj swoje odpowiedzi z tymi na stronie 238. Następnie podziel liczbę uzyskanych punktów przez 15 i pomnóż przez 100; w ten sposób obliczysz proc. zrozumienia.
 
Uzyskany rezultat: .......... na 15
.......... proc.
Teraz wpisz wynik do zestawienia postępów oraz zaznacz go na wykresie na stronie 244.
 
JAK CI POSZŁO?
Po wykonaniu pierwszego sprawdzianu znasz swój poziom wyjściowy, który będziesz z pewnością podnosił. Aby porównać siebie z innymi czytelnikami na świecie, zapoznaj się z podaną na następnej stronie tabelą przedstawiającą rozkład szybkości czytania i zrozumienia od wyniku słabego do “jeden na tysiąc". Tabela ta pomoże ci redefiniować cele w miarę czynionych postępów.
 
Czytelnik Szybkość (sł./ min) Zrozumienie 1. słaby 10-100 30 - 50 proc. 2. przeciętny 200 - 240 50 - 70 proc. 3. sprawny 400 70 - 80 proc. 4. jeden na 100 800 - 1000 80+ proc. 5. jeden na 1000 1000+ 80+ proc.
Powodem wzrostu w miarę kształcenia się nie jest zdobycie wiedzy o tym, jak lepiej czytać, lecz presja wymuszająca zapoznanie się z mnóstwem materiału w krótkim czasie. Innymi słowy, motywacja jest czynnikiem zasadniczym. Kolejnym dowodem na to jest fakt, że dorośli po zakończeniu formalnej edukacji cofają się do poziomu ucznia szkoły podstawowej - głównie dlatego, że zmniejszyła się motywacja i znikła presja. Liczba przeczytanych pozycji obniża się średnio do zaledwie jednej książki na rok.
W przeciwieństwie do osób poddanych badaniu, po wchłonięciu informacji zawartych w tym podręczniku nie cofniesz się do poprzednich poziomów - zamiast tego utrzymasz i poprawisz osiągnięty rezultat.
PODSUMOWANIE
· Twoja szybkość czytania wynosi obecnie: ..................
· Twoje zrozumienie jest na poziomie: ..................