Każdy jest innym i nikt sobą samym.


Do wyboru)
Wady : trudność i w konstrukcji zdań na wyższe kategorie, często typowe odpowiedzi uczniów wrzucamy do testu
Zalety: łatwe do punktowania, sprawdzamy głównie wiedzę
Zadania na dobieranie- polecenie, kolumna haseł (nazwy jednostek miar np.kilogram) i kolumna odpowiedzi (skrót tych jednostek np. kg)
TOS-test osiągnięć szkolnych (zbiór zadań do rozwiązania na jednych zajęciach ) : zadania otwarte (samodzielna odpowiedź , zredagowana przez ucznia ), zadania zamknięte (odpowiedzi są podane , trzeba rozstrzygnąć , która jest właściwa )
Zadania otwarte :
RO- Rozszerzonej odpowiedzi : złożone , samodzielnie redaguje tekst odpowiedzi ,dotyczą różnych czynności, czynności złożone , stosowanie posiadanej wiedzy.


5. Metoda socjometryczna
Cele metody socjometrycznej:
a) poznanie struktury wzajemnych powiązań uczniów , ich pozycji społecznej zajmowanej w grupie
b) poznanie zmian w stosunkach międzyosobniczych i międzygrupowych c) uzyskanie informacji na temat wzajemnych postaw uczniów
d) badanie stosunków interpersonalnych (sympatii, antypatii, obojętności wobec członków grupy)
e) identyfikowanie osób wymagających szczególnej uwagi
f) klasyfikowanie wg różnych kategorii wyboru na tzw. „gwiazdy”, „osoby izolowane”,
„osoby przeciętne”
g) ustalenie struktury wewnętrznej grupy
h) mierzenie czynników takich, jak:
· wielkość wpływu jednych osób na drugie
· badanie spostrzegania i oceniania własnej roli w grupie
· ocenianie ról innych członków grupy

 Badamy socjometrycznie tylko wtedy, gdy są obecni wszyscy w klasie!
Wyniki testu socjometrycznego są anonimowe, służą planowaniu pracy wychowawczej.


Warunki niezbędne do spełnienia, przeprowadzenia badań:
-
100% frekwencja,
-
nie zaburzone kontakty wychowawcy, nauczyciela z klasą (jeśli jest inaczej robi to pedagog)
-
zewnętrzne warunki – atmosfera (np. nie zaglądanie do kolegi)

Charakterystyka technik socjometrycznych
możemy zdobyc wiedze na temat:
-struktury powiązań miedzy członkami grupy
- możemy określić status społeczny członków
-zwartosc grupy, spoistość , ekspensywnosci wskaźnik
-czy istnieja podgrupy

Warunki skuteczności stosowania metody socjometrycznej:
-grupa powinna być grupa zamknieta
-nie powinna być zbyt liczna 50-60 osob
-czlonkowie grupy powinni znac się
-100% frekwencja grupy
-dokladnie określenie kryteriow badan

Zalety:
-krotki czas (10-20min)
-łatwa do zastosowania

Wady:
-nie ma pewności co do odpowiedzi
- badany jest aktualny

Techniki: (Prostota każdej z technik, przygotowania ich nie trwa długo i nie przysparza trudności, wymaga minimum wyposażenia materiałowego)
-klasyczna- członkowie grupy mają do wypełnienia test złożony z dwóch części. W
pierwszej badany zostaje wprowadzony w sytuację, w skutek której musi dokonać wyboru partnera lub partnerów ze względu na jakąś konieczność. W drugiej części dokonuje wybory wymieniając jedno nazwisko lub kilka nazwisk celowo uporządkowanych. Można też w drugiej części wymienić cechę lub cechy, które ceni lub które w określonej sytuacji są najważniejsze, i najcenniejsze
-nieklasyczna

*zgadnij kto- Technika „zgadnij kto?” polega więc na wypisywaniu przez
poszczególnych uczniów danej klasy nazwisk tych kolegów, których zachowanie odpowiada przedstawionej charakterystyce zachowań np. koleżeńskość, życzliwość.


*szeregowanie rangowe- W technice tej należy wymienić wszystkich uczniów z klasy, poczynając od najbardziej do najmniej lubianych przez siebie. W tym celu rozdajemy uczniom kartki z nazwiskami wszystkich uczniów danej klasy. Technika ta jest jednak uciążliwa dla uczniów, którzy nie zawsze są w stanie zdecydować o kolejności umieszczenia nazwisk swoich kolegów.


*plebiscyt życzliwości i niechęci - Polega na tym, że podczas jednego wspólnego posiedzenia dzieci oceniały nie więcej niż 3 osoby ze swej grupy. Wrzucały do specjalnie przygotowanej urny kartki z odpowiednim znakiem oceny (pozytywnej, negatywnej i neutralnej) – wyrażały w ten sposób uczucia sympatii, antypatii lub obojętności. Wypowiedzi te odpowiednio uzasadniały.
 Planowanie właściwych badań obejmuje następujące posunięcia:

a) ustalenie liczby kryteriów socjometrycznych,
b) ustalenie rodzajów kryteriów socjometrycznych,
c) ustalenie liczby wyborów,
d) ustalenie rodzaju wyborów,
e) ewentualne ustalenie formy uzasadnienia wyborów,
f) przygotowanie materiałów i instrukcji dla osób badanych,
g) zredagowanie pełnej informacji wstępnej dla osób badanych.

 Badania w zależności od sytuacji mogą być przeprowadzone zbiorowo lub
indywidualnie.

Przy badaniu grupowym starszych dzieci jest rzeczą ważną nawiązanie dobrego kontaktu i wyjaśnienie przed badaniami celu badań oraz zapewnienie o intymności i dyskrecji
ze strony badającego. Zaleca się aby badania prowadził nauczyciel lubiany przez klasę.
Eksperymentator może rozdać uczniom kartki każąc je najpierw podpisać a następnie ustnie podać instrukcję wprowadzającą wraz z właściwymi pytaniami. Można rozdać gotowe instrukcje wraz z pytaniami.
Jeżeli liczba wyborów jest ograniczona, zaznaczamy, że każdy może wpisać tyle i tylko tyle nazwisk, o ilu mówi instrukcja, przy czym każda osoba bezwzględnie musi dokonać tych wyborów.

W trakcie podawania instrukcji należy wyraźnie zaznaczyć co następuje:
a) Wybory mogą być wykonywane tylko i wyłącznie w obrębie klasy, tzn. można wpisać nazwiska uczniów tylko danej klasy.
b) Można i należy w wyborach uwzględniać uczniów, które są nieobecne w klasie w chwili badania.
c) Wybory dokonywane przez każdego są tajemnicą i nikt z kolegów nie może ich widzieć.

Badania grupowe można przeprowadzać, o ile absencja nie przekracza 10%.

Po badaniu należy sprawdzić:
a) Czy wszyscy badani oddali kartki.
b) Czy wszyscy dokonali chociaż po jednym z wyborów na każde pytanie
c) Czy nie ma odpowiedzi niezgodnych z instrukcją (ogólnikowych, np. lubię wszystkich, nikogo).
d) Sporządzić krótki opis warunków, w jakich przebiegało badanie, z zaznaczeniem nieobecnych osób, z uwzględnieniem atmosfery badań, stosunku do badania, sytuacji w klasie itp.

Analiza wyników socjometrycznych.

Większość badań socjometrycznych obejmują 4 typy analiz:
a) analiza graficzna
b) analiza wskaźników liczbowych
c) analiza statystyczna