W kilku procentach przypadków pierwsza bronchoskopia mo¿e byæ nieskuteczna i niestety musi byæ powtórzona. W nielicznych najtrudniejszych przypadkach, w ogóle nie udaje siê usun¹æ cia³a obcego przez bronchoskop. Musi byæ wówczas wykonana operacja wyciêcia odcinka oskrzela i p³uca, w którym zalega cia³o obce. W ci¹gu ostatnich kilku lat-w naszej klinice byliœmy zmuszeni u kilkudziesiêciu dzieci, z Warszawy i okolic, usuwaæ bronchoskopowo cia³o obce z oskrzeli. Na przyk³ad u II-letniego ch³opca by³a to zatyczka od plastikowego d³ugopisu, któr¹ ch³opak wch³on¹³(zaaspirowa³)kilka tygodni wczeœniej i nie powiedzia³ o tym zdarzeniu rodzicom od razu, a potem zupe³nie o tym zapomnia³. Zdrowe, dorodne, IO-miesiêczne niemowlê, maj¹ce po cztery z¹bki na górze i na dole, z rêki swego m³odego taty otrzyma³o do zjedzenia orzeszek. Usuwanie partiami, po okruszku, po kawa³eczku tego orzeszka z lewego oskrzela trwa³o ponad godzinê. Na szczêœcie dla ojca, dla dziecka i dla lekarzy ten œliczny ch³opczyk po tygodniu by³ ju¿ zupe³nie zd rowy.
Co nale¿y czyniæ, je¿eli jesteœmy œwiadkami zach³yœniêcia siê cia³em obcym do dróg oddechowych? Ê Najpierw chwileczkê odczekaæ-najczêœciej silny odruch kaszlowy powoduje wykrztuszenie cia³a obcego z krtanBÊ Je¿eli dziecko d³awi siê nadal, trzeba wówczas bardzo silnie i energicznie ucisn¹æ górn¹ czêœæ brzucha, tu¿ poni¿ej mostka i pod przepon¹. Ucisk taki wydatnie wzmaga ciœnienie w klatce piersiowej, a tym samym zwiêksza si³ê wykrztuœn¹ kaszlu. Jest to tzw.manewr Heimlicha, który zastosowa³ go po raz pierwszy w 1976 r. Obecnie manewr 91.
ten powszechnie siê poleca dla ratowania pacjentów w momencie zach³yœniêcia. Ryciny 12 i 13 ilustruj¹ sposób wykonania tego zabiea i u dzieci. Ê Je¿eli nie mamy pewnoœci, czy dziecko wykrztusi³o po³kniête przedtem cia³o obce, najw³aœciwsza jest dalsza obserwacja i przy przed³u¿aj¹cym siê kaszlu, dusznoœci, chrypce nale¿y bezwzglêdnie zasiêgn¹æ porady lekarza.
APEL DO RODZICOW!
Drodzy Rodzicel Miejcie wyobra¿mêl B¹dŸcie przezorni i przewiduj¹cyl Zabezpieczajcie Wasze zdrowe dzieci przed groŸb¹ zaaspirowania do dróg oddechowych drobnych, ma³ych przedmiotowi*Nie zostawiajcie w zasiêgu r¹czek i buzi dziecka: guzików monet, spinek poœcielowych, nasion ró¿nych roœlin str¹czkowych itp. I Ê Pilnujcie skrupulatnie ma³ych zabawek plastikowych, takich jak: zatyczki do lalek i pi³ek gumowych, pionki do ró¿nych gier, gwoŸdziki kolorowe itp ³Ê Nie czêstujcie dzieci nieodpowiednimi dla ich wieku przysmakami: orzechami, landrynkami, surowymi, twardymi jarzynami itp I Tego naprawdê dzieci do 3 lat jeszcze jeœæ 018 OOW³OOy. Ê Przestrzegajcie starsze i rozumne ju¿ dzieci, by nie bra³y do ust niczego, co nie jest po¿ywieniem. Podczas jedzenia niech nie bawi¹ siê w berka, chowanego, ze skakank¹, niech nie graj¹ w pi³kê, niech nie je¿d¿¹ na rowerze itp ³Ê Rodzicel Chroñcie Wasze dzieci przed przykrymi prze¿yciami: znieczuleniem ogólnym, bronchoskopi¹ lub innymi powik³aniami. Chroñcie je przed bardzo groŸn¹ chorob¹ dróg oddechowych-jak¹ zawsze jest wch³oniêcie cia³a obcego. Lekarze ustalaj¹cy rozpoznanie i ratuj¹cy zdrowie dzieci pragn¹, aby ten apel-zreszt¹ nie pierwszy-zapad³ Wam g³êboko w pamiêæ.
Rozdzia³ 4.
Ucho.
Ucho jako narz¹d s³uchu i równowagi.
Kontakty psychofizyczne cz³owieka ze œwiatem zewnêtrznym dokonuj¹ siê za pomoc¹ zaledwie szeœciu zmys³ów i niezwyk³ej kory mózgowej, która otrzymywane stamt¹d informacje potrafi tak przetworzyæ, abyœmy mogli odczuwaæ i roZUTIBÆ. Wœród odczuæ zmys³owych cz³owieka wa¿n¹ rolê odgrywaj¹ zmys³y s³uchu i równowagi-zlokalizowane w uchu. Cz³owiek rodzi siê z dobrze anatomicznie wykszta³conymi narz¹dami s³uchu i równowagi, choæ drogi nerwowe, przenosz¹ce wra¿enia zmys³owe, a tak¿e oœrodki korowe, w okresie noworodkowym s¹ jeszcze niedojrza³e. Budowa ucha ludzkiego jest bardzo ciekawa i doœæ skomplikowana-ilustruje j¹ ryc. 14.