Warto nadmieniæ, ¿e chocia¿ królestwo duchów przyrody radykalnie ró¿ni siê od królestwa ludzkiego, bo nie ma w nim p³ci, walki o byt, lêku, to jednak rezultat jego ewolucji... 

Każdy jest innym i nikt sobą samym.


4. Dewy – istoty nazywane tak przez Hindusów, choæ u innych narodów nosz¹ nazwy anio³ów, synów Boga itp. – nale¿¹ do innej linii ewolucyjnej ni¿ cz³owiek, a ich ewolucjê mo¿na uznaæ za bezpoœrednio wy¿sz¹ od ewolucji ludzkoœci. We wschodniej literaturze s³owo dewa jest równie¿ ogólnie stosowane do oznaczenia wszelkiej pozaludzkiej istoty. W naszych rozwa¿aniach bêdziemy go u¿ywali w podanym wy¿ej ograniczonym znaczeniu.
Dewy nie stan¹ siê nigdy ludŸmi, gdy¿ wiêkszoœæ z nich znajduje siê ju¿ na wy¿szym poziomie, jakkolwiek niektóre z nich w przesz³oœci by³y ludŸmi. Ich cia³a s¹ bardziej fluidyczne od cia³ ludzkich, a tkanka aury jest “luŸniejsza". Maj¹ zdolnoœæ o wiele wiêkszego rozszerzania i kurczenia swoich wymiarów, jak i pewn¹ “ognist¹" cechê, która wyraŸnie ró¿ni je od cia³a astralnego przeciêtnego cz³owieka. Znajduj¹ca siê wewn¹trz aury postaæ dewa prawie zawsze jest ludzka, choæ mniej wyraŸnie zarysowana ni¿ u cz³owieka. ¯yj¹ w znacznie wiêkszym stopniu na obwodzie swojej aury ni¿ cz³owiek. Zazwyczaj ukazuj¹ siê jako istoty o olbrzymich ludzkich kszta³tach. Porozumiewaj¹ siê jêzykiem barw, nie tak dok³adnym jak ludzki, ale pod pewnymi wzglêdami mog¹cym wiêcej wyraziæ.
Bardzo czêsto znajduj¹ siê blisko nas i s¹ gotowe wyjaœniaæ oraz ilustrowaæ przyk³adami zagadnienia ze swojego punktu widzenia wobec ka¿dej, dostatecznie rozwiniête istoty ludzkiej.
Jakkolwiek s¹ zwi¹zane z ziemi¹, to ewoluuj¹ przechodz¹c przez wielki system siedmiu ³añcuchów oraz siedem naszych œwiatów, które dla nich stanowi¹ tylko jeden œwiat. Bardzo nieliczni ludzie osi¹gnêli poziom umo¿liwiaj¹cy im przy³¹czenie siê do ewolucji dewów. Wiêkszoœæ cz³onków królestwa dewów wywodzi siê spoœród innych mieszkañców naszego Uk³adu S³onecznego, niektórych stoj¹cych wy¿ej, niektórych ni¿ej od Ziemian.
Celem ewolucji dewów jest doprowadzenie ich najlepszych przedstawicieli na znacznie wy¿szy poziom ni¿ przewidziany dla ludzkoœci w tym samym okresie.
Królestwo dewów dzieli siê na trzy ni¿sze dzia³y:
– kamadewy, których najni¿sze cia³o jest z materii astralnej;
– rupadewy, których najni¿sze cia³o jest zbudowane z materii ni¿szego œwiata mentalnego;
– arupadewy, których najni¿sze cia³o znajduje siê w wy¿szym czyli przyczynowym, œwiecie mentalnym. Rupadewy i arupadewy pojawiaj¹ siê w œwiecie astralnym równie rzadko, jak istoty astralne materializuj¹ siê w œwiecie fizycznym.
Ponad tymi trzema klasami znajduj¹ siê cztery dalsze wielkie ich stopnie, a jeszcze dalej, ponad królestwem dewów, istniej¹ wielkie zastêpy Planetarnych Duchów.
W naszym studium zajmiemy siê g³ównie kamadewami.
Przeciêtny poziom ich rozwoju jest znacznie wy¿szy od ludzkiego, poniewa¿ dawno ju¿ odrzuci³y wszystko, co jest wyraŸnie z³e. Pomiêdzy sob¹ ró¿ni¹ siê zdolnoœciami i z tego powodu cz³owiek rzeczywiœcie uduchowiony mo¿e znajdowaæ siê na poziomie ewolucyjnym wy¿szym ni¿ niektóre z nich.
Uwagê dewów mog¹ przyci¹gn¹æ niektóre magiczne przywo³ania, ale tylko wola adeptów bardzo wysokiego stopnia mo¿e panowaæ nad ich wol¹.
Wydaje siê, ¿e z regu³y s¹ ma³o œwiadome istnienia naszego fizycznego œwiata, chocia¿ czasami udzielaj¹ pomocy ludziom, podobnie jak wiêkszoœæ z nas pomog³aby zwierzêciu znajduj¹cemu siê w potrzebie. Rozumiej¹, i¿ w obecnym okresie ich mieszanie siê do spraw ludzkich przynios³oby wiêcej z³a ni¿ dobra.
Trzeba te¿ wspomnieæ o czterech Dewarad¿ach, mimo i¿ nie nale¿¹ do ¿adnej z wymienionych kategorii. Te cztery Wielkie Istoty przesz³y proces ewolucji, nie maj¹cy odpowiednika w dziejach ludzkoœci. Nazywa siê ich Regentami Ziemi, Anio³ami Czterech Stron Œwiata lub Czaturmaharad¿ami.
Ich w³adza nie rozci¹ga siê na dewy, ale na cztery ¿ywio³y: ziemi, wody, powietrza i ognia, wraz z duchami przyrody i esencjami elementalnymi, które w nich przebywaj¹. I tak:
– Dhitarasztra w³ada Wschodem, zastêpami elementali o nazwie Gandharwy i bia³¹ barw¹;
– Wirudhaka rz¹dzi Po³udniem, Kumbhandami i b³êkitem;
– Wirupaksza odpowiada za Zachód, zastêpy elementali o nazwie Nagai i czerwony kolor;
– Waiszrawana kieruje Pó³noc¹, Jakszami i z³ot¹ barvv¹.

Tematy