Każdy jest innym i nikt sobą samym.


4. Dewy � istoty nazywane tak przez Hindus�w, cho� u innych narod�w nosz� nazwy anio��w, syn�w Boga itp. � nale�� do innej linii ewolucyjnej ni� cz�owiek, a ich ewolucj� mo�na uzna� za bezpo�rednio wy�sz� od ewolucji ludzko�ci. We wschodniej literaturze s�owo dewa jest r�wnie� og�lnie stosowane do oznaczenia wszelkiej pozaludzkiej istoty. W naszych rozwa�aniach b�dziemy go u�ywali w podanym wy�ej ograniczonym znaczeniu.
Dewy nie stan� si� nigdy lud�mi, gdy� wi�kszo�� z nich znajduje si� ju� na wy�szym poziomie, jakkolwiek niekt�re z nich w przesz�o�ci by�y lud�mi. Ich cia�a s� bardziej fluidyczne od cia� ludzkich, a tkanka aury jest �lu�niejsza". Maj� zdolno�� o wiele wi�kszego rozszerzania i kurczenia swoich wymiar�w, jak i pewn� �ognist�" cech�, kt�ra wyra�nie r�ni je od cia�a astralnego przeci�tnego cz�owieka. Znajduj�ca si� wewn�trz aury posta� dewa prawie zawsze jest ludzka, cho� mniej wyra�nie zarysowana ni� u cz�owieka. �yj� w znacznie wi�kszym stopniu na obwodzie swojej aury ni� cz�owiek. Zazwyczaj ukazuj� si� jako istoty o olbrzymich ludzkich kszta�tach. Porozumiewaj� si� j�zykiem barw, nie tak dok�adnym jak ludzki, ale pod pewnymi wzgl�dami mog�cym wi�cej wyrazi�.
Bardzo cz�sto znajduj� si� blisko nas i s� gotowe wyja�nia� oraz ilustrowa� przyk�adami zagadnienia ze swojego punktu widzenia wobec ka�dej, dostatecznie rozwini�te istoty ludzkiej.
Jakkolwiek s� zwi�zane z ziemi�, to ewoluuj� przechodz�c przez wielki system siedmiu �a�cuch�w oraz siedem naszych �wiat�w, kt�re dla nich stanowi� tylko jeden �wiat. Bardzo nieliczni ludzie osi�gn�li poziom umo�liwiaj�cy im przy��czenie si� do ewolucji dew�w. Wi�kszo�� cz�onk�w kr�lestwa dew�w wywodzi si� spo�r�d innych mieszka�c�w naszego Uk�adu S�onecznego, niekt�rych stoj�cych wy�ej, niekt�rych ni�ej od Ziemian.
Celem ewolucji dew�w jest doprowadzenie ich najlepszych przedstawicieli na znacznie wy�szy poziom ni� przewidziany dla ludzko�ci w tym samym okresie.
Kr�lestwo dew�w dzieli si� na trzy ni�sze dzia�y:
� kamadewy, kt�rych najni�sze cia�o jest z materii astralnej;
� rupadewy, kt�rych najni�sze cia�o jest zbudowane z materii ni�szego �wiata mentalnego;
� arupadewy, kt�rych najni�sze cia�o znajduje si� w wy�szym czyli przyczynowym, �wiecie mentalnym. Rupadewy i arupadewy pojawiaj� si� w �wiecie astralnym r�wnie rzadko, jak istoty astralne materializuj� si� w �wiecie fizycznym.
Ponad tymi trzema klasami znajduj� si� cztery dalsze wielkie ich stopnie, a jeszcze dalej, ponad kr�lestwem dew�w, istniej� wielkie zast�py Planetarnych Duch�w.
W naszym studium zajmiemy si� g��wnie kamadewami.
Przeci�tny poziom ich rozwoju jest znacznie wy�szy od ludzkiego, poniewa� dawno ju� odrzuci�y wszystko, co jest wyra�nie z�e. Pomi�dzy sob� r�ni� si� zdolno�ciami i z tego powodu cz�owiek rzeczywi�cie uduchowiony mo�e znajdowa� si� na poziomie ewolucyjnym wy�szym ni� niekt�re z nich.
Uwag� dew�w mog� przyci�gn�� niekt�re magiczne przywo�ania, ale tylko wola adept�w bardzo wysokiego stopnia mo�e panowa� nad ich wol�.
Wydaje si�, �e z regu�y s� ma�o �wiadome istnienia naszego fizycznego �wiata, chocia� czasami udzielaj� pomocy ludziom, podobnie jak wi�kszo�� z nas pomog�aby zwierz�ciu znajduj�cemu si� w potrzebie. Rozumiej�, i� w obecnym okresie ich mieszanie si� do spraw ludzkich przynios�oby wi�cej z�a ni� dobra.
Trzeba te� wspomnie� o czterech Dewarad�ach, mimo i� nie nale�� do �adnej z wymienionych kategorii. Te cztery Wielkie Istoty przesz�y proces ewolucji, nie maj�cy odpowiednika w dziejach ludzko�ci. Nazywa si� ich Regentami Ziemi, Anio�ami Czterech Stron �wiata lub Czaturmaharad�ami.
Ich w�adza nie rozci�ga si� na dewy, ale na cztery �ywio�y: ziemi, wody, powietrza i ognia, wraz z duchami przyrody i esencjami elementalnymi, kt�re w nich przebywaj�. I tak:
� Dhitarasztra w�ada Wschodem, zast�pami elementali o nazwie Gandharwy i bia�� barw�;
� Wirudhaka rz�dzi Po�udniem, Kumbhandami i b��kitem;
� Wirupaksza odpowiada za Zach�d, zast�py elementali o nazwie Nagai i czerwony kolor;
� Waiszrawana kieruje P�noc�, Jakszami i z�ot� barvv�.

Tematy