Każdy jest innym i nikt sobą samym.


Kiedy bohater w ciagu tury porusza sie, podejmujac jednoczesnie inne akcje (jak strzal z broni palnej), moze to robic po prostu odejmujac jedna kostke z Sumy za kazde przebyte trzy metry. Zasady robienia unikow przewiduja poruszanie sie bohatera, wiec bohater, ktory rzuca sie za zaslone, nie ma dodatkowych modyfikatorow ujemnych w akcji unikow.
Bohaterowie podejmujacy kilka akcji wykonuja pierwsza z nich w kolejnosci wyznaczonej inicjatywa (chyba ze zwlekaja). W tym czasie moga podjac tylko jedna akcje. Kiedy wszyscy bohaterowie zakoncza swoja pierwsza (lub jedyna) akcje, bohaterowie wykonujacy kilka akcji moga przeprowadzic swoja druga, takze w kolejnosci wyznaczonej inicjatywa. Kiedy wszyscy wykonaja swoja druga akcje, moga wykonac trzecia i wszystkie kolejne, takze wedlug porzadku inicjatywy. Bohaterowie, ktorzy opozniaja swoja akcje, musza ja wykonac zanim pozostali przejda do swych nastepnych, w przeciwnym razie ta akcja im przepadnie. Jednak bohaterowie zawsze moga robic uniki, o ile tylko w Sumie pozostana im jakies wolne na te akcje kostki.
Podajmy przyklad: Jaeger, posiadajacy Przyspieszenie o wartosci 2, walczy z dwoma ghulami Ksiecia. Oswiadcza, ze zada kazdemu z nich po jednym ciosie, wykonujac przy tym unik; wszystkie akcje z pelna Suma. Ghul A musi pokonac dwa metry, zanim zaatakuje swoim kolkiem; w miedzyczasie ghul B decyduje sie podzielic swoja Sume, aby moc wykonac unik i zaatakowac kolkiem. Gracze ustalaja inicjatywe, ktora wypada w nastepujacej kolejnosci: A, Jaeger i B. A dobiega i traci przez to z Sumy akcji ataku jedna kostke. Jaeger atakuje B, ktory robi unik. Wszyscy uczestnicy starcia wykonali swoje pierwsze akcje i pierwsza runda tury dobiegla konca. Teraz A atakuje, Jaeger robi unik i B atakuje. Na koniec pozostala jeszcze akcja Jaegera i uderza on B, powalajac go.
 
Sceny akcji
Wiele scen, w ktorych dominuje akcja i rzuty kostkami, wymaga odrebnych zasad, aby wszystko przebiegalo gladko. To chwile, kiedy uderza adrenalina i rosnie tempo zdarzen. Sceny akcji to walki, poscigi i niebezpieczne sytuacje, powszechne we wszystkich ksiazkach i filmach przygodowych. Podczas scen akcji tury zwykle sa bardzo krotkie i trwaja okolo trzech sekund. Wiekszosc z opisanych w tym rozdziale systemow odnosi sie do scen akcji i organizowania tur akcji.
W scenie akcji mozna dokonac wielu roznych akcji, co w sumie moze wydawac sie nieco zawile. Pozwol bohaterowi robic prawie wszystko to, czego domaga sie gracz, nawet jesli mialbys wyznaczyc stopien trudnosci rowny 10.
Zadbaj o to, aby na poczatku dokladnie okreslic, gdzie kto sie znajduje w trakcie sceny, jak rowniez ustal mozliwe ukrycia i zaslony oraz ich odleglosc od bohaterow. Jesli tego nie zrobisz, bedziesz zmuszony opisac scene jeszcze raz, slyszac skargi w rodzaju: „Chwileczke, nie powiedziales, ze ktos tam jeszcze zostal!” Mozesz takze opisac warunki pogodowe oraz wplyw, jaki maja one na akcje sceny. Deszcz, wiatr i dym moga modyfikowac wiele rzutow.
 
Organizacja tury akcji
Podobnie jak scena sklada sie z tur, tak ture tworza rozne fazy. Zwykle jednak nie bedziesz musial dzielic tur, o ile nie beda to tury akcji. Choc wcale nie musisz trzymac sie scisle przebiegu faz w turze akcji, przeczytaj podany nizej opis, aby przynajmniej chwycic ogolna idee tego, jak aranzowac sprawy, kiedy akcja staje sie goraca. Jesli dobrze zorganizujesz akcje, wszystko pojdzie gladko i kazdy bedzie sie wspaniale przy tym bawil.
- Opis sytuacyjny
Na poczatku kazdej tury powinienes opisac sytuacje z punktu widzenia bohaterow. Mozesz zasugerowac, co zamierzaja zrobic ich przeciwnicy, jednak nie ujawniaj jeszcze wszystkiego, co ma sie wydarzyc. Czasami sytuacja bedzie od razu oczywista dla wszystkich graczy, jesli bedzie konsekwencja zdarzen poprzedniej tury. Jednak nieustanna korekta opisu jest niezmiernie wazna, gdyz pomaga uniknac zamieszania.
Opis sytuacyjny jest twoja szansa takiej aranzacji zaplanowanych wczesniej zdarzen, by akcja szla gladko mimo dzialan bohaterow. Bedziesz musial stworzyc na tyle ciekawy opis, by dawal bohaterom wiele mozliwosci swobodnego dzialania.

Tematy