Wtedy dnia dziesi¹tego wyjdzie mu na spotkanie krwio¿erczy Budda z rodziny
Ratna10. Oto pouczenie. Zawo³aæ zmar³ego po imieniu i przemówiæ doñ tak:
"Szlachetny synu, s³uchaj uwa¿nie! Oto dziesi¹tego dnia uka¿e ci siê krwio¿erczy
Budda z rodziny Ratna, imieniem Ratnaheruka. Jego cia³o jest barwy ciemno¿ó³tej.
Ma on trzy oblicza, szeœcioro ramion i cztery szeroko rozstawione nogi. Prawa
[twarz] jest bia³a, lewa - czerwona, œrodkowa zaœ - ciemno¿ó³ta, p³on¹ca. W
pierwszej d³oni po prawej dzier¿y Klejnot, w œrodkowej - khatwangê11, w
ostatniej zaœ - maczugê. W pierwszej d³oni po lewej trzyma dzwonek, w œrodkowej
- puchar z czaszki, w ostatniej - trójz¹b. Jego Ma³¿onka to bogini
Ratnakrodhiœwari, oplataj¹ca siê wokó³ niego. Prawym ramieniem otacza mu szyjê,
lewym zaœ podtyka pod usta czaszkê pe³n¹ krwi. Postacie te z twego wywodz¹ siê
mózgu, z jego po³udniowej strony, i objawiaj¹ siê teraz, tutaj, tobie. Dlatego
nie trwó¿ siê ich! Nie lêkaj siê ich! Nie poddawaj siê panice! Rozpoznaj w nich
formê twego umys³u! Tym bóstwem jest twój Yidam, przeto nie obawiaj siê go! W
istocie jest to Jab-Jum Buddy Ratnasambhawy, przeto oddaj mu ho³d! Ze
zrozumieniem przychodzi wyzwolenie!"
Po tym wezwaniu i rozpoznaniu go jako Yidama zmar³y rozp³ynie siê w
niedwoistoœci staj¹c siê Budd¹. Je¿eli jednak pomimo tego pouczenia zakorzenione
z³e sk³onnoœci wezm¹ górê, poci¹gn¹ go wstecz, tak ¿e poczuje strach, gniew i
zacznie uciekaæ nie rozpoznawszy Yidama; je¿eli ujrzawszy Jamantakê, Pana
Œmierci nie rozpozna go - to wówczas jedenastego dnia uka¿e siê mu krwio¿erczy
Budda z rodziny Padma12. Oto pouczenie. Wezwaæ zmar³ego po imieniu i przemówiæ
doñ tak:
"Szlachetny synu, s³uchaj uwa¿nie! Oto jedenastego dnia uka¿e ci siê krwio¿erczy
Budda z rodziny Padma, imieniem Padmaheruka. Jego cia³o jest barwy
ciemnoczerwonej; ma on trzy oblicza, szeœcioro ramion i cztery szeroko
rozstawione nogi. Prawa twarz jest bia³a, lewa - niebieska, œrodkowa -
ciemnoczerwona. W pierwszej d³oni po prawej dzier¿y lotos, w œrodkowej -
khatwangê, w ostatniej - pa³kê. W pierwszej d³oni po lewej trzyma dzwonek, w
œrodkowej - czaszkê nape³nion¹ krwi¹, w ostatniej - bêbenek. Jego Ma³¿onka to
bogini Padmakrodhiœwari, oplataj¹ca siê wokó³ niego. Praw¹ rêk¹ otacza mu szyjê,
lew¹ podtyka pod usta czaszkê pe³n¹ krwi. Te z³¹czone w uœcisku postacie Jab-Jum
z twojego wywodz¹ siê mózgu i objawiaj¹ siê teraz, tutaj, tobie. Dlatego nie
trwó¿ siê ich! Nie lêkaj siê ich! Nie wpadaj w panikê! WzbudŸ w sobie ufnoœæ!
Rozpoznaj w nich formê twego umys³u! Tym bóstwem jest twój w³asny Yidam, przeto
nie obawiaj siê go! Nie poddawaj siê panice! W istocie jest to Jab-Jum Buddy
Amitabhy, przeto oddaj mu ho³d! Ze zrozumieniem przychodzi wyzwolenie!"
Po tym wezwaniu i rozpoznaniu go jako Yidama zmar³y rozp³ynie siê w
niedwoistoœci i stanie siê Budd¹ - albo te¿, je¿eli pomimo tego pouczenia z³e
sk³onnoœci wezm¹ górê i poci¹gn¹ go wstecz, tak ¿e poczuje strach, wpadnie w
panikê i zacznie uciekaæ nie rozpoznawszy Yidama - to dwunastego dnia uka¿¹ mu
siê krwio¿ercze bóstwa z rodziny Karma13, w towarzystwie bogiñ Kauri14,
Piœaczi15 i innych potê¿nych jogiñ. Nie rozpoznawszy ich poczuje strach. Oto
pouczenie. Wezwaæ zmar³ego po imieniu i przemówiæ doñ tak:
"Szlachetny synu, s³uchaj uwa¿nie! Oto gdy nadszed³ dwunasty dzieñ, pojawia siê
przed tob¹ krwio¿erczy Budda z rodziny Karma, imieniem Karmaheruka. Jego cia³o
jest barwy ciemnozielonej; ma on trzy oblicza, szeœcioro ramion i cztery szeroko
rozstawione nogi. Twarz po prawej jest bia³a, po lewej - czerwona, œrodkowa zaœ