P³yta rozchodzi³a siê b³yskawicznie i doœæ szybko wyl¹dowa³a na pierwszym miejscu brytyjskiej listy przebojów. Pink Flo\d po raz pierwszy w swej historii mieli numer l w Anglii! I nie tylko tu, bowiem na Kontynecie (zw³aszcza we Francji) album sprzedawa³ siê równie dobrze. Do sukcesu ..Atom Heart Mother" w pewnym stopniu przyczyni³a siê równie¿ odpowiednia reklama. Dla tej w³aœnie p³yty firma EMI po raz pierwszy zdecydowa³a siê wykupiæ ca³ostronicowe reklamy w prasie muzycznej. Op³aci³o siê. Reklamy przykuwa³y uwagê gdy¿ przedstawia³y pas¹ce siê krowy, podobnie jak niekonwencjonalna ok³adka albumu. Zdjêcie to nie mia³o nic wspólnego z tytu³em wydawnictwa, który powsta³ raczej przypadkowo, jednak -jak powiedzia³ Nick Mason: ..Wszystko ma jakieœ wyt³umaczenie, jeœli pomyœlimy o Matce Ziemi, o Sercu Ziemi".
Cz³onkowie Pink Floyd wyœmiewali próby dopisywania konkretnych treœci do "Atom Heart Mother" (choæ tytu³y szeœciu czêœci suity mog¹ coœ sugerowaæ). Mówili, ¿e ka¿dy mo¿e w tej kompozycji szukaæ odbicia w³asnych prze¿yæ, odczuæ i rozterek. I tym t³umaczyli jej popularnoœæ.
Drug¹ stronê albumu wype³niaj¹ cztery kompozycje. Podobnie jak w przypadku ,.L"mmagumma", oddzielne utwory napisali Waters, Gilmour, i Wnght. Ten ostatni zaproponowa³ beatlesowski w klimacie "Summer 68", zaœ Gilmour balladê "Fat Old Suñ". Od obu tych doœæ b³ahych tekstowo piosenek zdecydowanie odró¿nia siê piêkna ballada Watersa "If , podejmuj¹ca temat szaleñstwa, stawiaj¹ca pytanie, czy cz³owiek chory psychicznie skazany jest na ¿ycie poza spo³eczeñstwem.
P³ytê zamyka trzyczêœciowy instrumentalny utwór "Alan''s Psychedelic Breakfast" (Psychodeliczne œniadanie Alana). Jest to bardzo zabawne nagranie, którego kolejne czêœci oddzielaj¹ od siebie odg³osy przyrz¹dzanego posi³ku. S³ychaæ wiêc zapalanie zapa³ek, sma¿enie jajecznicy, gotowanie w ody na herbatê, a zakoñczenie utworu stanowi dŸwiêk kapi¹cej wody. Na p³ycie analogowej zarejestrowano go w ten sposób, ¿e mo¿e byæ odtwarzany w nieskoñczonoœæ, a¿ do rêcznego zatrzymania gramofonu. Podobny efekt wykorzystali trzy lata wczeœniej Beatlesi na p³ycie ..Sgt. Pepper"s Lonely Hearts Ciub Band". Wymienionym w tytule nagrania Alanem by³ nie kto inny jak Alan Parsons, realizator nagrania (wraz z Peterem Bownem), który 6 lat póŸniej stan¹³ na czele w³asnej formacji The Alan Parsons Project debiutuj¹c rewelacyjnym albumem "Tales Of Mystery And Imagination" opartym na
50
1970
opowiadaniach Edgara Allana Poe. (Wed³ug innej, spotykanej w niektórych Ÿród³ach wersji, w utworze chodzi³o nie o Parsonsa, ale o jednego z techników pracuj¹cych z zespo³em, który te¿ mia³ na imiê Alan).
Co ciekawe, podczas trasy promuj¹cej nowy album w programie koncertów znalaz³o siê miejsce tak¿e i dla tej kompozycji. 22 grudnia 1970 roku w Sheffieid City Hali muzycy zaprezentowali jej 24-minutow¹ wersjê, podczas której Nick Mason ...sma¿y³ na scenie jajecznicê! Wszystko to mo¿na us³yszeæ na bootlegu ,.Allen's Psychedelic Breakfast".
P³yta "Atom Heart Mother" trwa 52 minuty, co jak na owe czasy by³o swoistym rekordem. Jednak mimo to nie zawiera wszystkich nagrañ, jakie by³y na ni¹ zaplanowane. Pocz¹tkowo zespó³ zamierza³ umieœciæ na nowym albumie utwór "Embryo", który na koncertach by³ czêsto wykonywany w po³¹czeniu z "Fat Old Suñ". (Wg niektórych Ÿróde³ "Embryo" mia³ znaleŸæ siê ju¿ na LP. "Ummagumma"). Nagranie by³o prawie gotowe lecz muzycy zorientowali siê. ¿e na p³ycie mo¿e zabrakn¹æ miejsca i "Embryo" nie zmieœci siê. Ich wahanie natychmiast wykorzystali szefowie firmy Haryest w³¹czaj¹c niewykoñczone "Embryo" do sk³adankowego albumu "Pienie - A Breath Of Fresh Air" z rzadkimi nagraniami ró¿nych wykonawców, wydanego w czerwcu 1970 r. Znalaz³ siê tu równie¿ m.in utwór "Terrapin" Syda Barretta. Opublikowanie ..Embryo" bez zgody zespo³u bardzo rozz³oœci³o Watersa, który wstrzyma³ drug¹ edycjê albumu. W tej jednak sytuacji nie by³o sensu umieszczaæ tego nagrania na p³ycie "Atom Heart Mother". Fani, którzy nie zd¹¿yli w porê kupiæ albumu ..Pienie", musieli kilkanaœcie lat czekaæ na opublikowanie "Embryo". Utwór ten znalaz³ siê bowiem na sk³adance ró¿nych starszych nagrañ Pink Floyd zatytu³owanej "Works", wydanej w 1983 roku przez Capitol w Stanach Zjednoczonych, bêd¹c zreszt¹ jedynym niepublikowanym nagraniem z ca³ego zestawu.
Sukces "Atom Heart Mother" sprawi³, ¿e muzycy po raz pierwszy od momentu za³o¿enia Pink Floyd poczuli siê finansowo niezale¿ni. Steve 0'Rourke, pe³ni¹cy od niedawna funkcjê menad¿era zespo³u, móg³ wreszcie z pe³nym przekonaniem stwierdziæ, ¿e na koniec roku wp³ywy ze sprzeda¿y p³yty znacznie przekroczy³y wydatki grupy. A te by³y niebagatelne. Od samego pocz¹tku istnienia zespo³u muzycy wci¹¿ popadali w coraz wiêksze d³ugi. Sytuacji nie zmieni³y nawet cztery pierwsze albumy, które rozchodzi³y 5'ê zupe³nie nieŸle, ale nie na tyle dobrze, by pokryæ ogromne koszty organizacji koncertów Pink Floyd. Pedantyczna dba³oœæ o jakoœæ dŸwiêku, o odpowiedni¹ wizualn¹ oprawê widowiska oraz wykorzystanie ca³ej masy Gfektów specjalnych - wszystko to sprawia³o, ¿e prawie ka¿dy koncert Pink Floyd by³ wielkim przedsiêwziêciem i poci¹ga³ za sob¹ astronomiczne ^datki. Muzycy pokrywali je z w³asnych kieszeni i z czasem zad³u¿ali siê Goraz bardziej. Do tego dosz³a jeszcze kradzie¿ sprzêtu, stanowi¹ca bardzo Powa¿n¹ stratê finansow¹. W czasie amerykañskiego tournee promuj¹cego
51
1970
"Atom Heart Mother" do tradycyjnych kosztów dosz³y jeszcze honoraria towarzysz¹cych grupie muzyków (Pink Floyd wykonywali swa suitê przy akompaniamencie orkiestry oraz chóru). W efekcie ka¿dy koncert kosztowa³ zespó³ kilka tysiêcy dolarów, a nie zawsze wp³ywy ze sprzeda¿y biletów rekompensowa³y ten wydatek. Jednak gdy muzycy wrócili do kraju mogli z satysfakcj¹ stwierdziæ, ¿e p³yta sprzedaje siê doskonale, co pozwoli im nie tylko posplacaæ wszystkie d³ugi, ale te¿ w spokoju pracowaæ nad nowym materia³em i dalszym uatrakcyjnieniem koncertów. Przez najbli¿sze klika miesiêcy nie musieli siê martwiæ o sprawy finansowe.