X


Każdy jest innym i nikt sobą samym.

�wiadkiem jednak tych fakt�w by�a jego w�asna pod�wiadomo��.
Pod�wiadomo�� wi�c �czuje i widzi", �e m�zg ch�opca m�wi nieprawd� i jak gdyby
�le pracuje, wi�c automatycznie �zarz�dza" �wie�y dop�yw krwi do m�zgu dla
wzmo�enia pami�ci. Ch�opak czerwienieje jak burak i jest z tego niezadowolony
(jest to oczywiste �corpus delicti" jego k�amstwa), peszy si� i j�zyk mu si�
pl�cze...
W tym uk�adzie pod�wiadomo�� �czuje", �e pope�ni�a pomy�k� i �e m�zg znowu �le
pracuje na skutek nadmiernego przyp�ywu krwi, i zarz�dza gwa�towny odp�yw
krwi. Na skutek tego twarz ch�opca silnie blednie, z czego on znowu nie jest
zadowolony.
Mijaj� lata, ch�opiec dalej wci�� k�amie, mi�nie jego twarzy �wiadomie
dostosowa�y si� do k�amstwa, a on sam opanowa� ju� nawet czerwienienie si�
twarzy. Dla widz�w wypracowa� odpowiedni u�miech, a jednak w twarzy mo�na
zobaczy� pewien przymus. Jest to walka �wiadomo�ci z pod�wiadomo�ci�, w wyniku
kt�rej powstaj� zaburzenia w systemie krwiono�nym, a w rezultacie blednica
(anemia), na kt�r� ch�opiec cierpi. Organizm cz�owieka przywyk� do spe�niania
prawid�owych, pozytywnych rozkaz�w. Nie ka�emy na przyk�ad r�ce, by k�ama�a,
bior�c fa�szywie fili�ank�; oku, by donosi�o fa�szywe obrazy; uchu, by inaczej
s�ysza�o, ni� rzeczywisto��. Gdyby tak by�o, to musia�aby powsta� walka
wewn�trzna i bunt ca�ego organizmu w stosunku do zepsutej woli cz�owieka.
Ka�da przyczyna wywo�uje skutek, st�d amatorzy spro�nych �art�w choruj� na
ot�uszczenia serca, egoi�ci na choroby p�ucne. Emocjonalne rozdra�nienie
powoduje cierpienia ��ciowe, z�o�liwe �arty - cukrzyc�, tch�rzostwo -
cierpienia nerwowe, lenistwo - choroby jelit, nieuczciwo�� - os�abienie
wzroku. �apczywo�� w jedzeniu mechanicznie dzia�a na prze�yk i analogicznie do
ptak�w tworzy wole. Przy dalszym rozwoju oczy wychodz� na wierzch i tworzy si�
�choroba Basedowa".
Ma�o kto przypuszcza, jak wielki maj� wp�yw na zdrowie cz�owieka czynniki
etyczne. Tak zwana predyspozycja do choroby to skutek chronicznych
�grzeszk�w", kt�re zak��caj� harmoni� w organizmie i u�atwiaj� szkodliwym
bakteriom opanowanie organizmu. Gdyby organizm nie mia� dodatkowych �rodk�w
obrony, to bakterie, kt�rych nigdzie nie brakuje, opanowa�yby ju� dawno ca��
ludzko��.
Wielu lekarzy uwa�a wady charakteru za symptomy pewnych chor�b, ale
najcz�ciej si� myl�, bior�c je jako skutek cierpienia. Odwrotnie-to one s�
przyczyn� cierpienia. Wi�c nie
dosy� jest zapisa� lekarstwo na cierpienie - trzeba r�wnie� zwalcza�
przyczyny. Pami�ta� jednak zawsze trzeba, �e p�aszczyzn� pod�wiadomo�ci mo�na
tylko wtedy opanowa�, gdy na drodze do niej nie b�dzie przeszk�d natury
przeciwetycznej.
+�wiadomo��
�wiadomo�� to p�aszczyzna si�gaj�ca daleko poza cia�o materialne - jej organem
jest m�zg. W swoim rozwoju nie przedstawia ona jeszcze formy zako�czonej.
Wola ni�szego rz�du to przejaw �wiadomo�ci fizycznej, silnie ograniczony przez
przejawy ni�szych pierwiastk�w. Praca rozumu instynktowego, kt�ry, cho�
kieruje automatycznie miliardami kom�rek o rozmaitych skomplikowanych
czynno�ciach, ust�puje jednak stale decyzji naszego intelektu, kt�ry stanowi
wy�sz� p�aszczyzn�. Intelekt stopniowo opanowuje r�ne pow�oki, a sam
wykszta�ca si� dalej, a� do chwili samopoznania w�asnej �wiadomo�ci.
�wiadomo�� w ni�szej formie charakteryzuje zwierz�ta, u kt�rych zdolna jest
prawie wy��cznie do obserwacji �wiata zewn�trznego. U nich jedynymi wra�eniami
wewn�trznymi s� uczucia b�lu, rado�ci, gniewu, g�odu itp., kt�re s� prawie
wy��cznie skojarzone z otaczaj�cymi zjawiskami.
Introspekcja czy my�l abstrakcyjna-s� to dziedziny charakteryzuj�ce umys�
cz�owieka. Jednak zdolno�� my�lenia jest bardzo r�norodna i wyrabia si�
stopniowo i w spos�b ci�g�y. W nauce sztuk� my�lenia stanowi filozofia i ona
te� pomaga w my�leniu.
Najwi�ksz� jednak sztuk� jest poznanie swojego �ja", rozpoczynaj�ce si� od
kszta�cenia i wzmacniania swojej woli, kt�ra jest w stanie opanowa� ni�sze
poziomy, a wi�c przede wszystkim cia�o fizyczne. Kompletne opanowanie cia�a
jest tylko wtedy mo�liwe, gdy opanujemy nasz instynkt, a to znowu wymaga
opanowania i w�adania cia�em siderycznym (pran�) i cia�em astralnym. Dla
niekt�rych mo�e to wygl�da� jak b��dne ko�o. Nale�y jednak pami�ta�, �e ka�da,
nawet najmniejsza zdobycz na jednej z p�aszczyzn u�atwia post�p na innych
p�aszczyznach. Dlatego te� Hindusi mi�dzy innymi zalecaj� Hatha-jog�, kt�ra
pomaga w opanowaniu w�asnego cia�a. Nie oznacza to wcale, �e cia�o fizyczne ma
by� wyczynowo sprawne, bo przecie� atleci, kt�rzy kszta�c� swoje mi�nie,
wcale przez to nie czyni� post�pu w okultyzmie. Hatha-joga nie wykszta�ca
mi�ni, ale pozwala na opanowanie organizmu, wp�ywa na jego sprawno�� i
u�atwia kontaktowanie si� z wy�szymi pierwiastkami.
Mocne i uparte d��enie naszej woli do zwyci�stwa zapewnia sobie najpierw
drobne, a potem coraz wi�ksze efekty powodzenia. A co znowu zapewni nam
zdobycie silnej woli? Zapewni j� iskra Bo�a, kt�ra na przyk�ad w ekstazie
pozwala na wykonanie ca�ej oczekiwanej pracy w jednej chwili.
Wi�kszo�� ludzi opanowuje swoj� wol� krok za krokiem. Wymaga to jednak
rozszerzenia i pog��bienia si�y swojego , ja", a to znowu wymaga sta�ego
kierowania swojej uwagi na g�os wewn�trzny sumienia. Im wi�cej b�dziemy
s�ucha�, tym cz�ciej b�dziemy przemawia� i tym wi�kszego dokonamy post�pu!
Kto� chce przesta� pali�. Rozum dyktuje mu: nie pal! -a jednak tkwi w
cz�owieku co�, co przezwyci�a rozum. Jest to ��dza, to ni�sze ''ja" cia�a
astralnego, lub nawet fizycznego.
Walka z ni�szym �ja" bywa ci�ka, a czasami nawet przegrana; plony zwyci�stwa
bywaj� nieraz w�tpliwe i nie r�wnowa�� uci��liwo�ci ponoszonych wyrzecze�. Ale
dzieje si� tak tylko dlatego, �e nie rozumiemy dobrze w�asnej istoty, i tylko
wtedy gdy nie umiemy zaspokoi� ��dz si�� woli. Przy bierno�ci i s�abej woli
bior� g�r� si�y cia�a astralnego i fizycznego, kt�re r�wnie� s� czynne.
Autosugestia za pomoc� pr�d�w magnetycznych, skierowanych na niepos�uszne
organa, mo�e wp�yn�� rozstrzygaj�co na wynik walki wewn�trznej. Decyduje tu
si�a czynna autosugestii, kt�ra jest w stanie przeciwstawi� si� sitom ni�szych
p�aszczyzn.
Post�pem rozwoju naszego intelektu (na drodze ewolucyjnej) b�dzie zrozumienie
w�adzy, jak� posiada si� w stosunku do w�asnej osoby i otoczenia. Wtedy
cz�owiek zdobywa pewno�� siebie, wola jego staje si� coraz mniej �rozproszona"
i osoba d��y do integracji swej istoty. -Znacznie wy�szym osi�gni�ciem jest
zdobycie �wiadomo�ci duchowej, tj. wyra�ne wyczucie w�asnej �ja�ni" lub,
inaczej powiedziawszy, zrozumienie tego, czym naprawd� jeste�my. Nim jednak
sami nie zdob�dziemy potrzebnej do tego si�y, to jej nikt nam nie da.

Tematy