Nb. 389
§ 64. Regulacja egzekucji administracyjnej
,,. -........i^uuuyjnej 327
Obowi¹zki poddane egzekucji administracyjnej, okreœlone w art. 2 EgzAdmU, wynikaj¹ najczêœciej z decyzji lub postanowieñ.
Przyk³ad: Artyku³ 139 ustawy z 18.7.2001 r. - Prawo wodne (tekst jedn. Dz.U. z 2005 r. Nr 239, poz. 2019 ze zm.), zgodnie z którym konsekwencj¹ stwierdzenia wygaœniêcia lub cofniêcia pozwolenia wodnoprawnego mo¿e byæ okreœlenie obowi¹zków do usuniêcia urz¹dzeñ wodnych i innych obiektów, które by³y u¿ytkowane na podstawie tego pozwolenia. W terminologii ustaw administracyjnego prawa materialnego decyzje w rozumieniu art. 104 KPA zwane s¹ czasem wezwaniami, nakazami, zarz¹dzeniami itp. Z regu³y jednak obowi¹zek poddany egzekucji na tej podstawie bêdzie wymaga³ wydania orzeczenia w odrêbnym postêpowaniu.
Egzekucja mo¿e te¿ wynikaæ bezpoœrednio z przepisów prawa bez konkretyzacji w formie orzeczenia.
Przyk³ad: Artyku³ 2 ustawy z 10.4.1974 r. o ewidencji ludnoœci i dowodach osobistych (tekst jedn. Dz.U. z 2006 r. Nr 139, poz. 993 ze zm.), który wprowadza obowi¹zek meldunkowy z mocy prawa.
Mo¿liwoœæ prowadzenia egzekucji nale¿noœci o charakterze pieniê¿nym, wynikaj¹cej z mocy prawa, w wypadku gdy nale¿noœæ taka jest objêta przepisami o zobowi¹zaniach podatkowych, opiera siê na zasadzie, i¿ w przypadku niewykonania obowi¹zku organ powinien wydaæ decyzjê okreœlaj¹c¹ wysoko¹æ f zaleg³oœci podatkowej i dopiero taka decyzja mo¿e stanowiæ podstawê do wystawienia tytu³u wykonawczego. Obowi¹zek poprzedzenia egzekucji wydaniem decyzji okreœlaj¹cej wysokoœæ zobowi¹zania podatkowego zosta³ potwierdzony w orzecznictwie NSA na gruncie art. 5 ust. 3 poprzedzaj¹cej Ordynacjê podatkow¹ ustawy z 19.12.1980 r. o zobowi¹zaniach podatkowych.
Wyr. NSA z 4.3.1993 r. (SA/Wr 1799/92, MoP 1994, Nr 2, s. 49, z aprobuj¹c¹ glos¹ Z. Leoñskiego) oraz wyr. NSA z 23.8.1996 r. (III SA 684/96, ONSA 1997, Nr 3, poz. 128).
Nale¿y uznaæ, ¿e zasada, i¿ podstaw¹ egzekucji obowi¹zku wynikaj¹cego z mocy prawa jest decyzja okreœlaj¹ca jego wysokoœæ, pozostaje aktualna. Wydanie decyzji okreœlaj¹cej zaleg³oœæ przewiduje bowiem obecnie art. 21 § 3 OrdPU.
Jednak zgodnie z art. 3a EgzAdmU, w przypadku zobowi¹zañ wynikaj¹cych z mocy prawa (art. 8 i 21 § 1 pkt 1 OrdPU), d³ugów celnych, podatków i op³at wymienionych w tym przepisie stosuje siê egzekucjê administracyjn¹, je¿eli obowi¹zki te wynikaj¹ z deklaracji lub zeznania z³o¿onego przez podatnika lub p³atnika, ze zg³oszenia celnego z³o¿onego przez zobowi¹zanego, z deklaracji rozliczeniowej z³o¿onej przez p³atnika sk³adek na ubezpieczenie spo³eczne lub z informacji o op³acie paliwowej. Warunkiem przeprowadzenia egzekucji jest zamieszczenie w formularzu deklaracji, zeznania, zg³oszenia cel-
Nb. 389
kun
5^ $a" cd c/i ,_,:
II I II
N G «
O'
f*U
?J 03 (I tJ y
?§: r - s &
rllllll.-
^ N <5 2- P ?B f/Q ^ ^
' o' 3. ^
«P v^
« ^ g sr^. - > o « >r 3
P ia
3 3
IeS
o p* o
rCD
9^
g- S* o>
rv fu
Milf
n n o ^ N-g-8 ^
3 • ci S ° *= ?
I S g 8 er ET g
328
Rozdzia³XV. Postêpowanie egzekucyjne w administracji
nego lub w informacji o op³acie paliwowej pouczenia, ¿e stanowi¹ one podstawê do wystawienia tytu³u wykonawczego. Ponadto przed wszczêciem egzekucji wierzyciel jest obowi¹zany przes³aæ zobowi¹zanemu upomnienie.
Egzekucjê administracyjn¹ stosuje siê równie¿ do nale¿noœci pieniê¿nych przekazanych do egzekucji administracyjnej na mocy odrêbnych ustaw, gdy jej podstaw¹ s¹ tytu³y wykonawcze wystawione przez ministra w³aœciwego do spraw finansów publicznych na podstawie art. 44 ustawy z 8.5.1997 r. o porêczeniach i gwarancjach udzielonych przez Skarb Pañstwa oraz niektóre osoby prawne (tekst jedn. Dz.U. z 2003 r. Nr 174, poz. 1689 ze zm.).