Każdy jest innym i nikt sobą samym.

Chodzi o usuwanie niezgodnoci midzy przedkon-stytucyjnymi normami kompetencyjnymi, cilej normami kompetencji prawodawczej a regulacjami nowej konstytucji, odnoszcymi si do tworzenia prawa. Jeeli takie normy przedkonstytucyjne maj obowizywa nadal, to jedynie pod warunkiem, e decyzj tak podejmie nowy ustrojodawca.
Naley zauway, e uzgodnienia w wymiarze dynamicznym mog odbywa si niezalenie od dziaa dostosowawczych w wymiarze statycznym, tak np. uzgodnienie kryteriw obowizywania norm przedkonstytucyjnych z reguami nowej konstytucji nie musi prowadzi do uzgodnie pod wzgldem treciowym. Std poza zakresem niniejszych rozwaa mona w zasadzie pozostawi problemy zwizane z uzgadnianiem innych przepisw przedkonstytucyjnych z normami merytorycznymi ustawy zasadniczej pod wzgldem ich treci13.
10 W tym przypadku uzgadnianie polega na eliminowaniu z systemu przedkonstytucyjnych norm o treci niezgodnej z postanowieniami nowej konstytucji lub na zastpowaniu norm przedkonstytucyjnych normami o innej treci.
11 S. Wronkowska, Dostosowanie prawa..., s. 68.
12 Tame, s. 69.
13 O problemach z tym zwizanych w odniesieniu do ustaw przedkonstytucyjnych zob. L. Garlicki, Konstytucja a ustawy przedkonstytucyjne, [w:] Wejcie w ycie..., s. 2966.
176
Wydzielenie problematyki dostosowania systemu rde prawa z caoci problematyki dostosowania prawa do przepisw Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r. ma ponadto swoje uzasadnienie w nowym ujciu wielu zasad tworzenia prawa w ustawie zasadniczej, w nowych reguach konstytucyjnego systemu rde prawa, wyodrbnionych wyranie w systematyce konstytucji.
2. Wyczerpujca charakterystyka koncepcji rde przyjtej w nowej Konstytucj RP nie jest celem tego opracowania. Z drugiej strony, nie da si waciwie oceni potrzeby i rozmiarw dziaa dostosowawczych, o ktrych mowa dalej, jeeli nie wskae si, chociaby pobienie, najwaniejszych zmian, jakie konstytucja wprowadzia do poprzedniego systemu rde prawa.
Nie ulega wtpliwoci, e jednym z zamiarw ustrojodawcy byo radykalne uporzdkowanie konstytucyjnej koncepcji (systemu) rde prawa, przez co naley rozumie m.in. zagwarantowanie tej koncepcji nie tylko spjnoci formalnej, ale take spjnoci aksjologicznej14. Podstawowy problem aksjologiczny, z ktrym chcia si upora ustrojodawca w tej dziedzinie, polega na zapewnieniu tej koncepcji i, co za tym idzie, tworzonemu zgodnie z jej reguami prawu, instrumentalnego charakteru wobec merytorycznych wartoci, ktre powinno realizowa prawo, przy jednoczesnym zagwarantowaniu tych wartoci formalnych prawa, ktre decyduj o jego wzgldnej autonomii (wewntrznej moralnoci prawa")15.
Nie wchodzc w szczegy, mona uzna, e urzeczywistnieniu zamiaru uporzdkowania koncepcji rde prawa w nowej konstytucji miao suy wprowadzenie przede wszystkim nastpujcych rozwiza:
zerwanie z otwart" koncepcj rde prawa i podjcie prby jej zamknicia";
podzia aktw na rda prawa powszechnie obowizujcego i rda prawa wewntrznie obowizujcego oraz sformuowanie regu dotyczcych relacji midzy tymi typami aktw;
zapewnienie jawnoci prawu;
wprowadzenie rygorystycznych form kontroli aktw prawotwrczych oraz prawnych form ochrony obywatela przed naruszaniem obowizujcych regu two-
rzenia prawa16;