Republiką Węgierską, Republiką Malty, Rzecząpospolitą Polską, Republiką Słowenii,Republiką Słowacką dotyczący przystąpienia Republiki... 

Każdy jest innym i nikt sobą samym.

(Dz.U. 2004 nr 90 poz. 864) oraz Dziennik Urzędowy Unii Europejskiej L 236
z 23 września 2003.
Por. np.: E. Kawecka-Wyrzykowska, E. Synowiec (red.), Unia Europejska. Integracja
7
Polski z UniÄ… EuropejskÄ…, IKC HZ, Warszawa 1996; E. Kawecka-Wyrzykowska,
E. Synowiec (red.), Unia Europejska. Przygotowania Polski do członkostwa, I K C HZ, Warszawa 2001; W. Czyżowicz (red.), Warunki i zadania
w zakresie handlu zagranicznego po akcesji Polski do Unii Europejskiej. Raport
przygotowany przez Zespół Międzyresortowy. Tom I - IV, T. I Synteza, Rządowe
Centrum Studiów Strategicznych, Warszawa, luty 2003. Ekspertyza, czy
J. Barcz, E. Kawecka-Wyrzykowska i K. Michałowska-Gorywoda, Integracja
Europejska, Wyd. Wolters Kluwer, Warszawa 2007.
15
Wiesław Czyżowicz, Bezpieczeństwo łańcucha logistycznego w międzynarodowym obrocie towarowym - trendy i tendencje rozwoju w XXI wieku
Zmiany dotyczyły, przede wszystkim, naszej granicy wschodniej,
która stała sie zewnętrzną granicą lądową Unii Europejskiej, a tym
samym i zewnętrzną granicą celną unii celnej Wspólnoty Europejskiej.
Pozostałe granice celne (z wyjątkiem morskiej i na lotniskach
międzynarodowych) z Niemcami, Czechami , Słowacją i Litwą zniknęły.
To ogromnie istotna zmiana tak z punktu widzenia odpowiedzialności za
jej ochronę przez polskie służby kontrolne - przede wszystkim Straż
Graniczną i Polską Administrację Celną. W tych dwóch dziedzinach
nastąpiły ogromne zmiany formalne i organizacyjne.8
Dotyczyło to przede wszystkim przygotowań polskiej Straży
Granicznej do dostosowania swoich standardów do standardów
wynikających z Układu z Schengen. Efektem wysokiej oceny ochrony
zewnętrznej granicy UE było przekazanie Polsce siedziby
nowoutworzonej Agencji UE ds. Ochrony Zewnętrznej Granicy U E . 9
Wraz z przystąpieniem do UE Polska stała się częścią składową unii
celnej tego ugrupowania. W rezultacie tego faktu Polska utraciła
suwerenność w handlu zagranicznym, ponieważ polityka handlowa
i celna, taryfowa i pozataryfowa przeszły z narodowych decyzji
do organów U E . Najbardziej istotnymi dla obrotów towarowych okazały
się Dyrekcje Generalne Komisji UE ds. Handlu, Wspólnej Polityki
Rolnej, Ceł i Podatków Pośrednich. W pełnym zakresie polskie służby
celne, fitosanitarne i weterynaryjne przejęły całość regulacji odnoszących
się do międzynarodowej wymiany towarowej. Jednak tylko polityka
celna, prawo celne, procedury i dokumentacja celna są w pełni
ujednolicone w U E . A przecież Polska jest nie tylko członkiem Unii
Europejskiej, ale i uczestnikiem międzynarodowego obrotu towarowego
z państwami trzecimi. Stosowanie rozwiązań unijnych nie może być
powodem do niekorzystnych zmian w zakresie bezpieczeństwa tego
obrotu. Co więcej, dzięki standardom unijnym stosowanych w naszym
kraju, bezpieczeństwo to znacznie wzrosło, mimo, że współczesny
rozwój stosunków społeczno-gospodarczych nabrał ogromnego tempa
i przebiega w nowych jakościowo warunkach zewnętrznych.
Szerzej na ten temat pr.: A. Maksimczuk, L. Sidorowicz, Graniczna obsługa ruchu
8
osobowego i towarowego w Unii Europejskiej (wybrane aspekty), Wyd. A L M A M E R
WSE, Warszawa 2008.
Europejska Agencja Zarządzania Współpracą Operacyjną na Zewnętrznych Granicach
9
Państw Członkowskich Unii Europejskiej została ustanowiona na mocy rozporządzenia
Rady (WE) nr 2007/2004 (26.10.2004, U. L 349 z 25.11.2004).
16
Wiesław Czyżowicz, Bezpieczeństwo łańcucha logistycznego w międzynarodowym obrocie towarowym - trendy i tendencje rozwoju w XXI wieku
Przede wszystkim odnosi się to do zjawiska globalizacji i pogłębiania
procesów regionalizacji.
Równocześnie z rozwojem tych zjawisk następował proces eliminacji
wielu wcześniej istniejących barier w międzynarodowym obrocie
towarowym i związanym z nim łańcuchem dostaw.
TowarzyszÄ…ca tym procesom dynamika zmian technik
komunikacyjnych i informacyjnych, nowoczesna organizacja obrotu
towarowego, łańcucha dostaw oraz związanej z nim kontroli pozwalają
nie tylko na ograniczanie wielu barier biurokratyczno-organizacyjnych,
w tym - dotychczas często występującego w służbach celnych -
najbardziej czasochłonnego i kosztownego wymogu niemal 100%