Każdy jest innym i nikt sobą samym.

” Doskonałość jest nudna, ogólnikowa i trudno się nią ekscytować.
Zamiast tego wybierz cel, który naprawdę Cię motywuje już teraz! To musi być
coś, czego realizacja absolutnie Cię pochłonie.
Kiedy już zrealizujesz albo prawie zrealizujesz ten cel, może zdecydujesz się
na jakiś bardziej ambitny cel. Nie wybieraj czegoś na “kiedyś” — wybierz cel,
który będzie świetny na dziś!
10.2.2
Zacznij od swoich największych priorytetów
To w zasadzie to samo co ostatni punkt. Tak, robienie wszystkiego niesamowi-
cie i perfekcyjnie byłoby zadziwiające! Jednak konkretne cele zawsze są bardziej
efektywne, niż cele ogólnikowe.
Arkusz Celów pomoże Ci w tym – ale ogranicz się do dwóch lub trzech naj-
ważniejszych rzeczy, jakie chcesz osiągnąć w nauce języka. Pamiętaj: to nie jest
na stałe. Za rok możesz (i powinieneś/powinnaś!) zrobić to ćwiczenie ponownie i
wybrać inny cel.
10.2.3
Bądź przed sobą szczery
Większość ludzi nie uczy się języków dla czystej radości samej nauki. Uczą się
języków, bo chcą je do czegoś wykorzystać.
Czasami to “coś” nie jest ani zabawne, ani ekscytujące, ani motywujące. Często
ludzie uczą się języka, żeby dostać lepszą pracę, są do tego zmuszeni w szkole, albo
wyemigrowali do kraju, gdzie mówi się tym językiem.
Czasami Ci ludzie, mówiąc szczerze, wcale nie pragną osiągnąć tego celu. A
to oznacza słabą motywację i, co bardzo prawdopodobne, poddawanie się.
Jeżeli nie jesteś prawdziwie podekscytowany Twoim celem – odrzuć go!
Zamiast tego znajdź cel, którego realizacja naprawdę Cię pochłonie, który rzeczy-
wiście jest interesujący i najpierw go zrealizuj!
Powiedzmy, że potrzebujesz nauczyć się biznesowego angielskiego ze względu
na Twoją pracę – lecz tak naprawę nienawidzisz swojej pracy, więc każda próba
nauki była krótkotrwała. A może na przykład kochasz amerykańskie filmy akcji!
W takim razie opisz swój cel jako “rozumienie bez napisów amerykańskich filmów
akcji”.
Jak będziesz znał angielski do tego celu wystarczająco dobrze, późniejsza na-
uka biznesowego angielskiego będzie dużo łatwiejsza!
10.3
Dokończ arkusz!
OK, jeśli jeszcze tego nie zrobiłeś/aś — przestań czytać właśnie teraz, wydrukuj
Arkusz Celów i uzupełnij go. Jeśli uzupełnisz tylko jeden arkusz w całej tej książce
— niech to będzie właśnie ten! Nie wracaj tu, dopóki nie wypełnisz arkusz!
Rozdział 11
Ustalenie dziennego planu
nauki
Wcześniej w Rozdziale 4, mówiliśmy o znaczeniu czasu i regularności w nauce języka. Ćwiczenie języka codziennie przez 15 minut (około 2 godziny w tygodniu)
jest lepsze niż ćwiczenie języka przez 3 godziny, tylko raz w tygodniu.
Regularność jest ważniejsza niż surowa ilość czasu!
Kiedy Twój mózg uczy się nowej umiejętności, to tak naprawdę, zachodzi w nim
zmiana na fizycznym i chemicznym poziomie. To wymaga czasu i energii w bar-
dzo dosłownym znaczeniu tego słowa! Rozkładanie nauki języka daje Twojemu
mózgowi możliwość przystosowania się.
W tej części, poświęcimy chwilę na ustalenie Twojego codziennego planu na-
uki języka. Jest arkusz do wydruku, który Ci w tym pomoże. Proszę przestań czytać i wydrukuj go teraz!
48
Na razie będziemy głównie mówić o częściach A i B tego arkusza: Znalezie-
nie czasu i Czynności, które można przekształcić. Kiedy dojdziemy do Rozdziału
13: Tworzenie własnej metody, będziesz wiedział/a wszystko, czego potrzebujesz, żeby wypełnić część C: Twój dzienny plan nauki.
11.1
Jak znaleźć czas
Jednym z największych wyzwań w życiu, jest znalezienie czasu na wszystkie rze-
czy, które chcemy robić. Oczywiście praca, rodzina i przyjaciele są na pierwszym
miejscu. Często zainteresowania takie, jak nauka języka znajdują się daleko na
liście i ciężko jest znaleźć na nie czas.
Ale nauka języka nie musi odbywać się w szkole, przed Twoim komputerem
lub przy biurku! Dużo czynności, z których składają się metody opisane w tym
ebooku są z natury mobilne. Na przykład: słuchanie plików audio, czytanie książki,
rozmowa na Skype’ie, itd.
Możesz to robić podczas przerw między wykonywaniem obowiązków lub pod-
czas innych zadań, które nie wymagają za dużo myślenia. Każdy z nas wykonuje
takie czynności codziennie. Na przykład:
• Dojazd do pracy
• Zmywanie naczyń
• Jedzenie lunchu i śniadania
• Robienie zakupów
• Czekanie u lekarza, w urzędzie skarbowym, itd.
• Czekanie na Twoje następne spotkanie lub zajęcie
Każda z tych czynności może być bardzo krótka, nawet jedynie 5 minut. Ale kiedy
dodamy je wszystkie do siebie, mogą one stanowić całkiem spory kawał czasu –
zwykle przynajmniej godzinę na dzień.
Również jest wiele czynności, na które już znaleźliśmy czas, które mogłyby
być zmienione w czynności pomagające w nauce języka.
Będziemy mówić o tym bardziej szczegółowo w Sekcji 13.1, ale podczas wy-
bierania odpowiedniego materiału do nauki zwykle polecam wykonywanie czyn-
ności, którą uwielbiasz robić w swoim ojczystym języku – zacznij ją wykonywać w
języku, którego się uczysz. To również może dać Ci więcej czasu na naukę języka!
Na przykład, zanim zacząłem czytać Harry’ego Pottera, już wcześniej odłoży-
łem trochę czasu w ciągu dnia na czytanie po angielsku: podczas lunchu w pracy
i każdej nocy przed pójściem spać. W sumie, najprawdopodobniej spędziłem 45
minut dziennie na czytaniu w języku angielskim. Poprzez zmianę na czytanie w ję-
zyku polskim potrafiłem zmienić ten czas w naukę języka. (Ale nie zmieniaj całego
Twojego czasu! Więcej poniżej…)
W Sekcji 12.2, opiszę plan nauki, którego osobiście używałem podczas czytania Harry’ego Pottera korzystając z czasu, który znalazłem na naukę języka pol-
skiego.
Zanim przejdziesz dalej, proszę wydrukuj Arkusz Dziennego Planu Nauki i wypełnij części A i B!
11.2
Jak zaplanować swój czas
Jak wspomnieliśmy powyżej, lepiej jest rozłożyć naukę języka na każdy dzień ty-
godnia, zamiast koncentrować ten czas w jednym dniu. W ten sam sposób, lepiej