Przygotowując się do wejścia do U n i i Europejskiej kraj nasz powinien w pełni poznać
model zarzÄ…dzania europejskiego. CharakteryzujÄ… go takie cechy jak:
1) różnice n a r o d o w o ś c i o w e ,
2) odpowiedzialność społeczna,
3) w e w n Ä™ t r z n e negocjacje,
4) nastawienie na ludzi,
5) niski stopień formalizacji,
6) orientacji marketingowej.
Istotnym zagadnieniem są różnice n a r o d o w o ś c i o w e ,
Różnice
p o w i n n i Å› m y wiedzieć jak m o ż n a sobie radzić z tymi różÂ
N a r o d o w o Å› c i o w e
nicami. Na podstawie dotychczasowych obserwacji moÂ
ż e m y stwierdzić, że Europejczycy rozumieją te różnice,
W s p ó ł p r a c a
w w i e l u przypadkach je respektujÄ… a nawet lubiÄ…, w zaz nimi
kresie handlu i historii n a u c z y ł a ich jak sobie radzić i co
jest najważniejsze, jak zebrać te różnice w jedną całość
bez jednoczesnego ich t Å‚ u m i e n i a .
D r u g ą istotną cechą jest odpowiedzialność społeczna.
Odpowiedzialność
Instytucje i przedsiębiorstwa europejskie widzą siebie jako
społeczna
integralną część społeczeństwa, charakteryzuje się to tym,
że:
- działają one w s p o s ó b społecznie odpowiedzialny,
- traktują zyski jako jeden z g ł ó w n y c h celów organizacji, ale uzyskiwanie go za w s z e l k ą cenę,
- podejmujÄ… d Å‚ u g o o k r e s o w e decyzje strategiczne i i n westycyjne.
We wszystkich instytucjach i przedsiÄ™biorstwach neÂ
Wewnętrzne
gocjuje się nie tylko z z e w n ę t r z n y m i partnerami, ale t a k ż e
negocjacje
i wewnątrz organizacji. D o w o d z i to rozbudowy więzi
komunikacyjnych w obu kierunkach, p o m i ę d z y kierownictwem r ó ż n y c h szczebli a pracownikami oraz m i ę d z y
centralą a poszczególnymi oddziałami.
Główną tezą stosunków międzyludzkich w instytucjach
Nastawienie
europejskich jest stwierdzenie, że pracownicy powinni
na ludzi
czerpać korzyści z postępu, a wynika to z podnoszenia
Mniejszy stopień
jakości życia swoich pracowników, tolerując r ó ż n i c e osoformalizacji
bowości i doskonaląc sposób zarządzania zasobami ludzw systemach
kimi.
zarzÄ…dzania
Europejczycy są raczej nastawieni sceptycznie do rozwiązań formalnych. Posługują się mniejszą ilością reguł
pisanych, eliminuje to biurokratyczne metody zarządzania. Zarządzają w sposób bardziej intuicyjny. Przeczy to
trochÄ™ naszym metodom podejmowania decyzji kierowniczych.
Z analizy literatury - Decission making
W wielu przedsiÄ™biorstwach marketing i obsÅ‚uga klienÂ
Orientacja
ta sÄ… tradycyjnie zdominowane przez wymagania technomarketingowa
logiczne i produkcyjne, chociaż sytuacja ta ulega zmianie
na korzyść orientacji marketingowej.
Na kanwie zaprezentowanych cech m o ż e m y w p r o w a d z i ć określone uogólnienia.
Prof. H. B l o o m i R. C a l o r i , na podstawie przeprowadzonych w y w i a d ó w na temat
modelu zarządzania w różnych krajach, traktowali A m e r y k a n ó w i J a p o ń c z y k ó w jak
dwa ekstrema i plasowali E u r o p e j c z y k ó w p o m i ę d z y nimi, a w skali p o r ó w n a w c z e j to
Brytyjczycy b y l i bliżej U S A , a Niemcy i Skandynawowie bliżej Japonii. W rzeczywistości jednak wszyscy Europejczycy są bliżej siebie. Biorąc pod u w a g ę różne problemy zarządzania żaden z krajów nie zajmuje tej samej pozycji na skali. R ó ż n i ą je zarówno przekonania jak i praktyki zarządzania.
Wyzwanie rozwojowe
Obecna sytuacja charakteryzuje się g ł ę b o k i m i przemianami. M o ż n a z a r y z y k o w a ć
stwierdzenie, że w Europie i na świecie wszystko się zmienia. W s p ó ł c z e ś n i m e n e d ż e rowie muszą nie tylko radzić sobie z systematycznymi zmianami, powodowanymi przez
nowoczesne technologie i silnÄ… konkurencjÄ™ na rynkach Å› w i a t o w y c h , ale r ó w n i e ż muÂ
szą przystosować się do w a ż n y c h zmian społecznych, ekonomicznych i politycznych
zachodzÄ…cych na naszym kontynencie.
Cały świat przywiązuje olbrzymią w a g ę do przeobrażeń Pomoc
w Europie Ś r o d k o w o - W s c h o d n i e j , c h o ć terminy zjedno- krajom Europy
czenia sÄ… ciÄ…gle przesuwane, to jednak sami Europejczy- Åš r o d k o w o -
cy poczuwają się do pomocy krajom, w których dokonują Wschodniej
się przekształcenia z gospodarki etatystycznej w demo-
kratyczną gospodarkę rynkową. Mają oni ś w i a d o m o ś ć ,
S t o s o w a ć się
że niepowodzenia tych przeobrażeń m o g ą mieć tragiczne
do nowej
skutki i obejmą ich samych. " P r z e ż y w a m y obecnie fazy
rzeczywistości
bolesnej transformacji" - s t w i e r d z i Å‚ Francois Corelis
[ H . B l o o m i R. Calori; 1995, s.28] - dyrektor koncernu
Parafina, "zamykanie siÄ™ w sobie i nostalgia za tym jak
b y ł o w przeszłości nie prowadzi do rozwiązania tak w a ż nego dla nas problemu". Twierdzi on r ó w n i e ż , "że wchodzimy w n o w ą rzeczywistość, która j u ż nie jest światem
przesadnego b e z p i e c z e Å„ s t w a i samozadowolenia. Wobec
tych w e z w a ń wszyscy uczmy się ż y ć z poczuciem ryzyka,
ś w i a d o m o ś c i ą wątpliwości i w y n i k i e m stałego indagowania samych siebie".
G ł ę b o k i e i w a ż n e zmiany społeczne wynikają ze starzenia
Przemiany
s i ę s p o ł e c z e ń s t w a E u r o p e j c z y k ó w . Z m n i e j s z a j ą c y się
społeczne
w s k a ź n i k urodzin d o p r o w a d z i ł do tego, że w 2000 roku
15% ludności Europy Zachodniej b ę d ą stanowili ludzie
w wieku 65 lat i więcej, a do 2020 roku - j u ż prawie 20%.
Druga zmiana dotyczy roli kobiet. Z w i Ä™ k s z a siÄ™ liczba
zatrudnionych kobiet, wynika to z potrzeb finansowych.
D l a zapewnienia określonego standardu rodzinie konieczne
sÄ… dwie pensje, a pracodawcy doceniajÄ… w a r t o Å› c i o w Ä… pracÄ™ kobiet.
M Å‚ o d e kobiety nie uważajÄ… j u ż , aby m o g Å‚ y czy też powinÂ
Zanik
ny b y ć uzależnione od m ę ż c z y z n w kwestii zaspakajania