Każdy jest innym i nikt sobą samym.

Wikszo z nich nie spenia do koca wymaga edukacyjnych,
gdy maj napisy i polecenia w obcym jzyku, a take podkad dwikowy
bywa niezrozumiay dla ucznia.
Uczniowie pracuj z komputerem bardzo chtnie. Niektrzy z nich po
dugotrwaych wiczeniach s w stanie pracowa cakowicie
samodzielnie:
sporzdza teksty, pisa listy, odrabia prace domowe, bawi si
grami,
czy wreszcie - korzystajc ze specjalnych programw - porozumiewa
si, przekazywa swoje uczucia i mysli.
Naley jednak podkreli, e sprzt komputerowy nie zastpi trady-
cyjnych metod terapii pedagogicznej. Ma on za zadanie
efektywnie je
wspomc i urozmaici. Komputer nie rozwinie na pewno wszystkich
grup
mini potrzebnych do adnego pisania, nie usprawni zrcznoci palcw,
ani nie poprawi grafomotoryki dziecka. Mona go wykorzysta jako
jedn z wielu wzajemnie uzupeniajcych si technik. Nie naley
rwnie
pokada w komputerze nadziei na rozwizanie wszystkich problemw,
z ktrymi spotyka si na co dzie np. rodzina dziecka z mzgowym
poraeniem. Nie zastpi on zniszczonych struktur mzgowych, ale
sto-
sowany systematycznie i dugofalowo, moe wspomaga rozwj dziecka
i kompensowa trudnoci w zakresie podstawowych technik szkolnych.
1%6 12 - Komputer w ksztaceniu... 1%%
Komputer, w przypadku osb niepenosprawnych, otwiera moliwo
kontaktw z innymi, umoliwiajc tym samym zdobycie kolegw, ua-
twia by aktywnym, pomaga zapeni dugie godziny wolnego czasu
i samotnoci na wzku inwalidzkim. Urzdzenie to stwarza szans
nauki
w szkole, a w przyszoci by moe znalezienia pracy. Kady moe mie
wasn drog uycia komputera, a dodatkowe oprzyrzdowanie reaguje
na niewielki nawet ruch gowy, nogi, jzyka czy dwik gosu. adna
inna maszyna nie zrobi tego, co moe wykona dla niepenosprawnego
komputer. I to jest fascynujce, i to jest wyzwaniem.
,~
KRZYSZTOF MARKIEWICZ
KOMPUTEROWE
STANOWISKO DLA OSOBY
NIESPRAWNEJ RUCHOWO
W pracy z komputerem osoby niesprawne ruchowo napotykaj rne
utrudnienia. Najprostsze z nich zwizane s z ergonomi stanowiska
pracy. Aspekty ergonomiczne stanowiska komputerowego bardzo
dobrze
zilustrowane s np. w serwisie internetowym
www.safecomputing.com.
Prezentowane tam akcesoria komputerowe, takie jak np.:
ergonomiczne
klawiatury i manipulatory, wsporniki pod monitory, ruchome
podokietniki,
podstawki pod stopy, meble, z pewnoci usatysfakcjonuj niejedn
osob
niepenosprawn. Wiksze problemy maj osoby z ciszymi dysfunkcjami
ruchowymi, np.: brakiem lub paraliem koczyn, mimowolnymi
skurczami
mini, przykurczami, deformacjami koci, a take wspistniejcymi
_. ,w.. __~~_~a._, dysfunkcjami mowy, suchu, wzroku.
SPRZT I OPROGRAMOWANIE WSPOMAGAJCE
PRAC Z KOMPUTEREM
Oglne uwagi odnonie komputerw i systemw operacyjnych przedsta-
wiono w czci pierwszej. Tutaj pojcie sprztu wspomagajcego
oznacza
wszelkie konstrukcje mechaniczne, elektryczne i elektroniczne,
ktrych
zadaniem: jest uatwienie, a czasami wrcz umoliwienie pracy z
kompu-
terem. Niektre z nich mona wykona samodzielnie. Znane s
przypadki
rozwiza wykonanych przez amatorw. Wiele firm zachodnich przed-
stawia kompleksowe oferty w tym zakresie. Niestety aktualnie
niewiele
wiadomo o krajowych dystrybutorach lub producentach tych
specyficz-
nych wyrobw. Warto przeglda internetowe serwisy WWW i grupy
179
newsowe, poniewa tam sprawy te s ywo komentowane. W serwisie IdN
(http://www.idn.org.pl) tematowi temu suy rubryka Bez barier".
Zasadniczym problemem dla wikszoci osb z niesprawnymi rkami
jest uywanie standardowej klawiatury, ktra jest podstawowym
urzdze-
niem komunikacji z komputerem. Osobne trudnoci to: manipulowanie
mysz, dyskietkami, wcznikami, obsuga drukarki, elementarna
konser-
wacja sprztu. Moliwe jest zastpienie myszy praktycznie dowolnym
innym manipulatorem. Do manipulacji dyskietkami oferowane s
prowad-
nice z tworzywa sztucznego uatwiajce trafienie w szczelin napdu
oraz
podprki stabilizujce (odciajce) rk przy takich czynnociach.
Przyciski i wyczniki zasilania sprztu powinny by dostpne z