Każdy jest innym i nikt sobą samym.

W granicach Rzeczypospolitej przed Sejmem Wielkim
prawosawni stanowili okoo trzy i p procent caej ludnoci.
Jeszcze gorsza bya sytuacja protestantw. Zbr kalwiski nie zdoa
odrobi strat poniesionych w czasie wojny z Aleksiejem Michajowiczem.
Z protestantami prowadziy bezlitosn walk to wadze carskie, to Kontr-
reformacja, ktra si uaktywnia - zwaszcza po rozejmie andruszowskim.
O ile w 1655 roku na terytorium Wielkiego Ksistwa Litewskiego byo
sto dziesi zborw, to w 1696 roku zostao ich tylko pidziesit jeden.
Skupiay si gwnie na mudzi i w niektrych rejonach Biaorusi Za-
chodniej. W rodkowej Biaorusi - w Szacku, Udzie, Swisoczy i in-
nych miastach oraz miasteczkach nie odnowiono ju upadych zborw
kalwiskich. W drugiej poowie XVIII wieku pozostao ich tam wszyst-
kiego szesnacie.
Na podstawie oblicze polskiego historyka Wadysawa Wielhorskie-
go pod koniec istnienia Rzeczypospolitej ponad osiemdziesit procent
mieszkacw Biaorusi wyznawao ju uni. Nawet na wschodzie Biao-
rusi, na Mohylewszczynie w 1777 roku do grekokatolikw naleao sze-
dziesit osiem procent wszystkich wity i monasterw, do prawosaw-
nych dwadziecia dwa, a do katolikw dziesi procent.
Wraz z powikszaniem si wpyww katolicyzmu powikszaa si
take polonizacja spoeczestwa, jednak to nie unia kocielna bya po-
mostem dla polonizacji, tak jak o tym czsto pisano w historiografii bia-
oruskiej i rosyjskiej. Unia staa si wyznaniem niszych warstw spoecz-
nych, gdy absolutn wikszo wiernych stanowili chopi oraz miesz-
czanie i bya swoist barier, ktra powstrzymywaa przechodzenie ni-
szycl.warstw spoecznych do Kocioa aciskiego. Sukcesy polonizacji,
ktra zacza si jeszcze przed Soborem Brzeskim, byy uwarunkowane
przede wszystkim spoecznym prestiem tytuu szlacheckiego, atrakcyj-
noci zwizanych z nim przywilejw -zot wolnoci. Sarmacka ideolo-
gia szlachty z waciw jej koncepcj wolnoci i wyszoci szlachty nad
monarch, ktry nie mg by tyranem pod grob utraty tronu, cieszyy
290
Rozdzia Di
si wielk popularnoci. Caa szlachta Rzeczypospolitej bya poczona
wjeden nard na podstawie przynalenoci do kultury sarmackiej. Kady
szlachcic dy do tego, aby mwi po polsku albo po acinie. Wanie
w XVII wieku jzyk polski mia najwikszy presti, a jego uycie najbar-
dziej si rozpowszechnio. W 1696 roku szlachta Biaorusi i Litwy prze-
prowadzia na sejmie skonfederowanym wasny projekt ostatecznego
zrwnania jej praw z prawami szlachty koronnej (tak zwana coaeuatio
iuris). Jednym z punktw projektu bya zamiana dotychczasowego jzyka
urzdowego - starobiaoruskiego (niskiego) - na jzyk polski. Po roku
sejm koronacyjny Augusta II zatwierdzi to postanowienie. Przyjta kon-
stytucja stanowia, e: pisarz sdu ziemskiego, wojewdzkiego [...]po polsku, a
nie po rusku pisa powinien. Wszystkie dokumenty pastwowe musiay by
odtd pisane po polsku. Akty pisane dawniej, jeszcze w jzyku starobia-
oruskim zachowyway swoj moc prawn.
Konstytucja z sejmu w 1697 roku tylko formalnie zatwierdzia suk-
cesy polonizacji. W cigu XVII wieku odby si proces zmiany jzykowej
wyksztaconych k spoeczestwa. W cigu okoo stu lat po Francysku
Skarynie nawet prawosawni Biaorusini uywali czciej alfabetu aci-
skiego ni ich wyksztaceni ssiedzi wyznania rzymskokatolickiego w cza-
sach ycia pioniera druku - Skaryny. Po straszliwej wojnie XVII wieku
jzykiem polskim posugiwao si ju wcale czsto take duchowiestwo
prawosawne. Przepisujc stare teksty pisane cyrylic, miejscowi kopici
coraz czciej posugiwali si polskim pismem, coraz bardziej zapomina-
jc pisma cyrylickiego.
Dlaczego wszystko taksie zmienio w cigu jednego stulecia? Jedn
z gwnych przyczyn tak wielkiego sukcesu rozprzestrzenianiu si kato-
licyzmu i polonizacji bya przewaga wyksztacenia. Szkolnictwo zawsze
byo sab stron Cerkwi prawosawnej. W drugiej poowie XVII wieku
w dziedzinie edukacji panoway ju niepodzielnie zakony katolickie,
przede wszystkim jezuici, ktrzy stworzyli najlepsze instytucje szkolne.
Poza tym ponad dwie trzecie szkl jezuickich w Wielkim Ksistwie Li-
tewskim funkcjonowao w miastach Biaorusi. Prawosawni i protestan-
ci, ktrzy myleli o dobrym wyksztaceniu i karierze swoich dzieci, od-
dawali je take do szk katolickich, gwnie do jezuitw. W jezuickiej
Akademii Wileskiej studiowao niemao prawosawnychj,.prtestantw.
Nic dziwnego, e po ukoczei*u'szkjez-uickich""potomkowie niekato-
likw przechodzili na katolicyzm. Ze wzgldu na liczb uczniw, wrd
Od wielkoci do upadku 291
ktrych obok szlachty byo przecie niemao dzieci mieszczan i chopw,
uczelnie jezuickie dzieryy pierwszestwo. Na przykad, w kolegium
w Smolesku w 1646 roku uczyo si siedmiuset uczniw, a kolegium
w Pisku na pocztku XVIII wieku byo w ogle jednym z najwikszych
w caym Wielkim Ksistwie Litewskim. Poprzez publiczne dyskusje,
przedstawienia teatralne jezuici obejmowali swoj propagand nie tylko
uczniw, ale take szersze krgi spoeczne.
Dominujc w dziedzinie edukacji, jezuici ksztatowali wiadomo
spoeczn przez wiele pokole. Wanie ich praca szkolna zapewniaa
unifikacj kultury szlacheckiej wedug polskiego wzoru w granicach ca-
ej Rzeczypospolitej. Jezuick organizacj szk i system nauczania prze-
jy take szkoy bazylianw. Zakon bazylianw - sigajcy swoimi ko-
rzeniami do IV wieku, zosta zreformowany przez metropolit unickie-
go Jzefa Welamina Rutskiego, aby wspomaga dzieo unii. Zakon ten
zrobi wiele dobrego dla kraju. Poprzez szkoy i drukarnie dy do pod-
niesienia poziomu Cerkwi unickiej, aby osigna ona poziom Kocioa
aciskiego. Wanie w tej sferze dziaalno bazylianw bya szczeglnie
podna. W programach nauczania bazylianw szczeglny nacisk kadziono
najzyk narodowy {niski). SamJzefWelamin Rutski w 1621 roku zapew-
nia, e bazylianie: zawsze wzywaj do mwienia kaza w jeyku ruskim \ da-
j, aby w nim byy wypowiadane wszystkie publiczne wystpienia. Z uporem da-
my, aby ojcowie i bracia mwili sowo Boe nie inaczej, jak po rusku - zapisano
w decyzjach VI Kongregacji Generalnej Bazylianw z 1636 roku. Wadaj-
cy jzykami biaoruskim oraz ukraiskim i szeroko je wykorzystujcy
w dziaalnoci misyjnej i w pracy katechetycznej w parafiach, bazylianie
przyczyniali si do pogbionej chrystianizacji niszych warstw spoecz-
nych i na wasny sposb wpywali na rozwj kultury ludowej na Biaorusi.
Po wojnie pnocnej (1700-1721) wasne szkoy w miastach i mia-