Cyryla (1113- po 1190) oraz ywot Abrahama (Awramija)
Smoleskiego napisany w 1240 roku.
Ksina poocka Eufrozyna (w wiecie Przedsawa) w modym wie-
ku wstpia do zakonu i zamieszkaa w celi Soboru Sofijskiego w Pooc-
72
Rozdzia II
ku. Korzystajc z biblioteki wityni, synna uczona mniszka przepisy-
waa, a by moe przekadaa ksiki, ukadaa modlitwy i pouczenia.
Eufrozyna zaoya mski i eski monaster, ktre stay si orodkami
ksztacenia w Ziemi Poockiej; ufundowaa w Poocku dwie cerkwie.
Wrd swoich krajan bya znana jako dobry doradca, sprawiedliwy sdzia
i cudotwrca. W podeszym wieku Eufrozyna wyruszya na pielgrzymk
do Jerozolimy i tam, osabiona podr, zachorowaa i zmara. Synna
mieszkanka Poocka bya na Rusi pierwsz kobiet kanonizowan przez
Cerkiew i staa si wit patronk Biaorusi.
Biskup w. Cyryl Turowskijest uwaany zajednego z najlepiej wy-
ksztaconych ludzi swoich czasw. By znawc greki i pimiennictwa bi-
zantyjskiego, by te obdarzony duym talentem literackim. Jego utwory
- Sowo, kazania i modlitwy - czsto alegoryczne, pene wzniosoci i o du-
ej wartoci artystycznej cieszyy si popularnoci na caej Rusi, a nawet
poza jej granicami, szczeglnie na Bakanach w XVI wieku. Wspczeni
nazywali w. Cyryla Turowskiego: drugim Zotoustym, ktry wicej ni kto-
kolwiek inny zasia [ziarna wiary] na Rusi, a swoimi naukami owieci najdalsze
zaktki Rusi.
Smoleski mnich i kaznodzieja, czowiek bardzo wyksztacony, Aw-
ramij (Abraham) podobnie jak Eufrozyna Poocka zajmowa si przepisy-
waniem i rozpowszechnianiem ksig. Miejscowe duchowiestwo z zazdro-
ci oskarao go o herezj, wymiewali go take mieszkacy grodu, ale wia-
ra chrzecijaska pomoga Awramijowi osign moralne zwycistwo.
Za najwybitniejszy wiecki utwr literacki tamtych czasw uwaa
si susznie powszechnie znane Sowo o wyprawie Igora - anonimowy utwr,
ktry powsta w latach 1185-1187. Zosta napisany w jzyku literackim
typowym dla Rusi Kijowskiej, czcym w sobie wpywy ludowych dia-
lektw z zapoyczeniami z jzykw obcych. Utwr o bogatej i archaicz-
nej symbolice wschodniosowiaskiej nosi w sobie wyrane lady staro-
dawnego eposu krgu druyny ksicej, jednoczenie bdc przykadem
literatury chrzecijaskiej. Znawcy przedmiotu stawiaj go wjednym rz-
dzie z takimi utworami, jak Pie o Rolandzie, Pieni o Nibelungach i gru-
ziskim Witeziu w tygrysiej skrze Szoty Rustawelego. W Sowie jest szcze-
glnie widoczny patriotyczny patos autora, ktry chwali mstwo ksit,
ganic jednoczenie ich samowol; swoich bohaterw idealizuje przez
opowie o ich wspaniaych czynach i wojennych przewagach. Autor
mwi wiele o ksitach poockich, szczeglnie o Wsiesawie Briaczysa-
T
Pierwsze pastwa na Biaorusi 73
wiczu. aden z ksit Rusi XI wieku nie otrzyma tylu pochwa w tym
utworze, co Wsiesaw Czarodziej. Wnukw ksicia autor upomina za to,
e utracili saw swojego dziada.
Z przyjciem chrzecijastwa, ktre wysoko cenio sztuk sowa
i ksztat estetyczny, by zwizany prawdziwy przewrt artystyczny w sztu-
kach plastycznych na Rusi. Z Bizancjum przyszy na Ru, ktra do X wie-
ku nie znaa w ogle budownictwa murowanego, tradycje architektury
monumentalnej ze zoonym typem budowli na planie krzya zwie-
czonej kopu, doskonaym systemem sklepie i wysok technik bu-
dowlan. Na nasze ziemie wraz z chrzecijastwem przyszy te wzory
malarstwa ikon i freskw. Pierwsz wityni chrzecijask na Rusi bya
cerkiew Dziesicinna w Kijowie (na jej utrzymanie ksi Wodzimierz
przeznaczy dziesit cz dochodw - dziesicin. Nastpnie wedug
wzorw bizantyjskich zosta wybudowany synny Sobr witej Sofii.
Natomiast na ziemiach biaoruskich za pierwsz cerkiew uwaa si wi-
tyni Bogurodzicy wybudowan w Poocku gdzie na przeomie X-XI wie-
ku. W poowie XI wieku (wedug archeologa Leonida Aleksiejewa w la-
tach 1062-1066) w Poocku wybudowano ogromn wityni - Sobr
witej Sofii, trzeci sobr takiego typu w Europie Wschodniej (po kijow-
skim i nowogrodzkim) i pierwszy zabytek budownictwa kamienno-ce-
glanego na Biaorusi. Sobr budowaa samodzielna grupa rzemielnikw-
murarzy z Bizancjum. witynia miaa wielk podun bry zwieczo-
n picioma kopuami z dostawion wie-dzwonnic. Poprzez wiksz
strzelisto i inne jeszcze cechy bardziej przypominajce sztuk Zacho-
du, Sofia poocka rnia si bardzo od kijowskiej i nowogrodzkiej. Mona
powiedzie, e uosabiaa separatyzm, ktrym kierowa si ksi Wsie-
saw w swojej polityce.
Architektura poocka, ktra twrczo przeksztacaa dziedzictwo bi-
zantyjskie, osigna rozkwit za synw Wsiesawa Briaczysawicza. Kady z
potomkw synnego Czarodzieja dy do wystawienia wityni na terenie
wasnego udziau oraz przy swoim dworze w Poocku. W XII wieku w
Poocku byoju ponad dziesi murowanych wity chrzecijaskich, w
tym take synna cerkiew Spaska (Zbawiciela) naleca do monasteru Eu-
frozyny Poockiej, wybudowana przez poockiego murarza Ioana na za-
mwienie Eufrozyny. Spord wszystkich zabytkw tej epoki tylko ona
jedna przetrwaa w caoci do naszych dni. Jest to najstarszy zabytek archi-
tektury, ktrego cechy rozpowszechniy si od koca XII wieku na caej
74
Rozdzia II
Rusi - strzelisto kompozycji bryy wityni. Pojawieniu si takich cech
w budownictwie poockim sprzyjay bliskie kontakty z koloni niemieck
osiad u ujcia Dwiny. Wpywy zachodnie mona zauway nie tylko
w formach miejscowej architektury, ale take w romaskich cechach drob-
niejszych dzie plastycznych. Moliwe, e pewn rol w tym wzgldzie
odegrao pooenie geograficzne Poocka, ktry ju w XIII wieku prowa-
dzi handel z Niemcami i Skandynawami, a w XIII wieku sta si gw-
nym partnerem handlowym Hanzy nad Dwin.
Take w innych ziemiach biaoruskich budowano witynie rwne
poziomem artystycznym budowlom w Polocku: nad Niemnem i na
Smoleszczynie. Na przykad, ksi smoleski Dawid Rocisawicz za-
prosi do siebie poockich murarzy, ktrzy wybudowali mu wysok cer-
kiew Archanioa Michaa. Take tradycje poockich freskw wywary
wpyw na rozwj sztuki monumentalnej w Smolesku.
Poza Poockiem murowane cerkwie wystawiono w Witebsku, gdzie
majstrzy nieznanego cechu, wykorzystujc oryginaln technik murar-
sk, wystawili pikn cerkiew Bagowieszczesk (Zwiastowania Naj-
witszej Maryi Panny). Podobne witynie wzniesiono w Wokowysku,
Nowogrdku, Turowie i Grodnie, w ktrym samodzielne dziea miej-
scowej architektury z XII wieku reprezentuj trzy cerkwie: Niska, Ko-