Każdy jest innym i nikt sobą samym.

Z teorii gier i decyzji historyk si dowie, jakie s zasady r|nego typu gier i jak przebiega podejmowanie decyzji np. w warunkach pewno[ci i niepewno[ci (niepeBnej wiedzy) przez jednostki i grupy itd. ZaBo|enie podstawowe gier i podejmowania decyzji R.D. Luce i H. Raiffa formuBuj w postaci trzech postulatw, ktre warto tu poda:
12 Na temat motywacji w psychologii spoBecznej por. Assessment ofHumaD Motives, wyd. G. Lindey, Grove Press 1960. E. Nagel {The Structure of Science, s. 551 i nast.) mwi, |e w wyja[nieniach jednostek nale|y ustali powd, dlaczego jednostka zachowaBa si w pewien sposb w pewnych okoliczno[ciach i zastanawia si nad kategoriami tych powodw.
13 A. Malewski (O zastosowaniach teorii zachowania, Warszawa 1964, s. 175-176) daje interesujcy przykBad:  Pragnc oceni warto[ informacji zawartych w pamitnikach, historyk musi midzy innymi zwrci uwag na to, czy pamitnik byB pisany w celu publikacji, a je[li tak, czy miaB by opublikowany za |ycia autora, czy ewentualnie dopiero w wiele lat po jego [mierci. Tego rodzaju rozwa|ania oparte s na zaBo|eniu, |e pamitnik przeznaczony do druku bdzie zawieraB wicej [wiadomych przemilczeD i zafaBszowaD ani|eli sekretny pamitnik, pisany dla samego siebie. Takie zaBo|enie mo|na teoretycznie uzasadni na gruncie teorii zachowania. W przypadku pamitnika przeznaczonego dla szerszego odbiorcy przemilczenia lub znieksztaBcenia przez autora pamitnika niepochlebnych dla niego faktw pozwala mu unikn zarwno kar polegajcych na dezaprobacie ze strony samego siebie, jak i kar polegajcych na dezaprobacie ze strony innych. W przypadku pamitnika sekretnego takie samo postpowanie pozwala mu co najwy|ej unikn dezaprobaty ze strony samego siebie".
376
(1) ka|dy gracz ma preferencje w stosunku do wynikw dla siebie u|ytecznych
(2) ka|dy gracz jest caBkowicie [wiadomy reguB gry oraz funkcji u|yteczno[ci ka|dego z graczy
(3) gracz d|y do maksymalizacji oczekiwanej u|yteczno[ci14.
Inaczej mwic, dziaBajc celowo, czBowiek stara si maksymalnie osign zaBo|one wyniki, przy czym sukcesy zale|ne s od wiedzy o reguBach gry i celach wspBgraczy (takim wspBgraczem mo|e, rzecz jasna, by rwnie| sama rzeczywisto[). Nie trzeba podkre[la, |e do gry (czyli dziaBania, a wic okre[lonego zachowania) skBaniaj ludzi zamierzone cele, stawiane w oparciu o odpowiedni skal warto[ci.
Teori gier, ktra rozwijana jest w jzyku matematycznym, mo|na traktowa jako sformalizowanie bli|szej praktyce historyka koncepcji tzw. logiki sytuacyjnej15. Podstawowe terminy tej logiki to:
(1) czBowiek
(2) [rodowisko
(3) zbir alternatyw wyboru [rodkw
(4) zbir mo|liwych wynikw
(5) preferencje okre[lonych wynikw
(6) wiedza o zale|no[ciach (probabilistycznych lub deterministycznych midzy [rodkami a wynikami).

Tematy