Kolor wybrany w tym polu jest dodawany do koloru każdego światła.
Global Level
zwiększa lub zmniejsza intensywność wszystkich świateł
w scenie.
Ambient Color
definiuje kolor światła otaczającego (kolor ten jest widoczny tam, gdzie nie dociera światło z emiterów ustawionych w scenie, czyli np. w cieniach).
Manage Scene States
Otwiera okno dialogowe Manage Scene States (rysunek 6.5), w któ-
rym mamy możliwość zapisywania bieżącego stanu sceny pod określoną nazwą — w tym celu należy kliknąć przycisk Save i w kolejnym oknie dialogowym określić nazwę stanu ( Enter a Scene State name) oraz atrybuty zachowywane w celu późniejszego przywrócenia ( Select Parts). Dzięki tej funkcji możliwe jest przy-wracanie wersji sceny z określonego etapu pracy (po wybraniu Rozdział 6. Menu Tools | 77
Rysunek 6.5. Okno służące do zarządzania stanami sceny odpowiedniego stanu klikamy przycisk Restore). Można też zmie-niać nazwy wcześniej zapisanych stanów ( Rename) i je usuwać ( Delete).
Mirror
To polecenie otwiera okno narzędzia Mirror (rysunek 6.6), które umożliwia tworzenie lustrzanych odbić obiektów. W tym oknie można nie tylko wskazać oś bądź płaszczyznę odbicia ( Mirror Axis) oraz przesunięcie odbitego obiektu względem oryginału ( Offset), ale i skopiować odbity obiekt ( Clone Selection).
Array
To polecenie otwiera okno Array (rysunek 6.7). Narzędzie to wyko-rzystujemy do równoczesnego tworzenia wielu kopii zaznaczonego obiektu rozmieszczonych w przestrzeni zgodnie z parame-trami określanymi w oknie Array. Można przemieszczać, obracać i skalować każdą kopię ( Move, Rotate, Scale) o określoną liczbę jed-nostek, definiować liczbę kopii ( Count) oraz typ obiektu wyniko-wego ( Type of Object).
78 | 3ds max. Leksykon kieszonkowy
Rysunek 6.6. Okno narzędzia Mirror Rysunek 6.7. Okno narzędzia Array
W polu Total in Array program podaje całkowitą liczbę kopii osza-cowaną na podstawie bieżących ustawień okna Array. Przycisk Preview pozwala obejrzeć efekt końcowy w oknach widokowych, Rozdział 6. Menu Tools | 79
zanim potwierdzimy utworzenie kopii przyciskiem OK. Opcja Display as Box (wyświetlanie nowych obiektów jako prostopadło-
ściany) pozwala uniknąć przeciążenia systemu, gdy wygenerujemy zbyt wiele obiektów i przekroczymy pojemność pamięci opera-cyjnej.
Wciskając Reset All Parameters, przywracamy domyślne ustawienia parametrów w oknie Array.
Align (Alt+A)
Umożliwia dopasowanie transformacji (najczęściej po prostu wy-równanie) zaznaczonego obiektu do obiektu odniesienia, który wskazujemy po wybraniu polecenia Align. Otwiera się wtedy okno Align Selection „nazwa obiektu odniesienia” (rysunek 6.8) z opcjami dopasowania. W trzech kolejnych polach tego okna możemy włą-
czyć dopasowanie współrzędnych względem osi X, Y i Z dla pozycji ( Align Position), obrotu ( Align Orientation) oraz skali ( Match Scale). W przypadku dopasowania pozycji określamy też, które punkty zaznaczonego obiektu ( Current Object) i obiektu-celu ( Tar-get Object) są względem siebie wyrównywane.
Quick Align (Shift+A)
Wyrównuje pozycję zaznaczonego obiektu do obiektu, który wskazujemy po wybraniu tego polecenia. Wyrównywane są środki transformacji ( pivot points) obu obiektów.
Snapshot
To polecenie otwiera okno narzędzia Snapshot (rysunek 6.9). Tworzy kopię zaznaczonego obiektu w wybranej klatce animacji ( Sin-gle) lub określoną liczbę kopii w różnych klatkach ( Range). Najczę-
ściej używamy go, aby uzyskać kopię obiektu „zamrożonej”
80 | 3ds max. Leksykon kieszonkowy
Rysunek 6.8. Okno z opcjami dopasowania obiektów Rysunek 6.9. Okno narzędzia Snapshot
Rozdział 6. Menu Tools | 81
w określonym ujęciu animacji (pozwala na to domyślnie włączona opcja Mesh w polu z opcjami kopiowania).
Spacing Tool (Shift+I)