Każdy jest innym i nikt sobą samym.


Przewodnik
Artur Krystosik
po portach Zatoki Gdańskiej
Kapitan jachtowy, nauczyciel akademicki, organizator regat SKŻ Classic Cap.
Artur Krystosik
Liberalizacja
– plusy i minusy...
Włodzimierz Radwaniecki
Włodzimierz Radwaniecki
Sternik jachtowy, lodowy i motorowodny, trener żeglarstwa. Mistrz Polski w klasie Finn w 1991, wielokrotny medalista Mistrzostw Polski
Regaty dwudziestolecia
w klasie Omega.
Rozwiązanie ZAGADKI
Dobra Praktyka Zeglarska www.dpz.info.pl
Rada Programowa:
kwartalnik każdego żeglarza, e-czasopismo bezpłatne
Krzysztof Bieńkowski – k.bienkowski@dpz.info.pl
Redakcja zastrzega sobie prawo edycji i skrótów.
Artur Krystosik, Andrzej Pochodaj
Materiałów niezamówionych redakcja nie zwraca.
Redaktor Naczelny: Jarosław Szamborski
Wydawca nie ponosi odpowiedzialności za treść
j.szamborski@dpz.info.pl
Wydawca: JASA Jarosław Szamborski
ogłoszeń i reklam.
Adres redakcji: 01-875 Warszawa,
Dział Reklamy i Marketingu: Adam Przybysz
ul. Zgrupowania Żmija 17c m. 6
Wszystkie materiały objęte są prawem autorskim
a.przybysz@dpz.info.pl
o ile nie zaznaczono inaczej. Przedruk materiałów
Projekt grafi czny i łamanie:
w jakiejkolwiek formie bez wcześniejszej pisemnej
IT: Maciej Popławski – m.poplawski@dpz.info.pl
zgody redakcji jest zabroniony.
Maciej T. Krawczyński – mtk@data.pl
NAUTYKA
4
Maciej Sobolewski
Niezapowiedziane sztormy?
Wyruszamy w rejs. Na ścianie
bosmanatu wywieszona
prognoza na najbliższe
12h. Przepisujemy treść
komunikatu. Tuż przed
odcumowaniem odbieramy
najnowszą prognozę na VHF.
Pojawiają się niewielkie
zmiany, ale wszystko wskazuje
na przyjemną, letnią żeglugę.
Mamy jednak dość długi
przeskok, a że jacht mały,
wyjdzie ze 3 dni żeglugi mimo
korzystnego wiatru. Gdzieś
w połowie drogi odbieramy
następny komunikat meteo.
Jednak wbrew wcześniejszym
zapowiedziom, prognoza nie
Rys. 1. Sytuacja baryczna z 08.08.2005, 0000 UTC, UKMO (Bracknell) jest już tak łaskawa. Podano
prawdopodobnie z kierunków zachod-
ostrzeżenie przed silnym,
nich. Stary niż 1003 hPa dogasa nad
przeciwnym sztormem.
Ilu kapitanom zdarzył się podobny
rejs? Na ile powyższy scenariusz
oddaje grozę sytuacji? Ilu próbo-
południową Skandynawią (rys. 1.).
A przecież wieje spokojne
wało wejść do portu zbyt późno, gdy
Niewielki niż 1001 hPa utworzył się
2-3B, troszkę wprawdzie mży,
fala zdążyła się już wybudować? Ilu dzień wcześniej na granicy zasięgu kli-ale nic nie zapowiada zmiany
przyjęło niezapowiedziany sztorm na Wyżu Azorskiego. Początkowo nad w morzu? I czy sztorm rzeczywiście był
Białorusią, teraz spłynął nad Ukrainę.
warunków. Obieramy kurs na
niezapowiedziany? Możemy jedynie Prawdopodobnie układy niżowe wy-prowadzący do najbliższego
podjąć próbę odpowiedzi na to ostat-
pełnią się, a pomost wyżowy między
portu. Wychodzi około 4h
nie pytanie. W tym celu prześledźmy
wyżem Azorskim, a arktycznym zablo-
żeglugi. Około 5 mil przed
rozwój kilku letnich sztormów z ostat-
kują wędrówkę groźnych niżów.
portem wiatr zupełnie ucichł.
nich lat.
Jednak wprawne oko wychwyci, że
scenariusz może być zupełnie inny.
Zaczęło lać, jak z cebra. Nagle
Sierpień 2005
Dwa układy niżowe sąsiadujące ze sobą
zaczęło wiać z przeciwnej
Ósmego sierpnia 2008 roku, s/y mogą dążyć do połączenia się wirując strony. Tuż przed główkami,
Rzeszowiak wychodzi z portu Lipa-
wokół siebie w lewo. W naszym ukła-
ni z tego ni z owego, nagle
wa. Wprawdzie w prognozach pojawi-
dzie oba spotkają się nad Bałtykiem.
uderza szkwał. W 10 minut
ło się ostrzeżenie o silnym wietrze, ale
Tak też się stało. Niż znad Ukrainy po-
nic nie powinno zagrozić solidnemu żywiał się już w tym czasie świeżą ener-wiatr tężeje do siły sztormu.
jachtowi, ani opóźnić żeglugi. Na są-
gią. Olbrzymie zasoby ciepła z nagrza-
Dobrze, że żagle już zdjęte.
siednim jachcie była nawet aktualna nego Morza Czarnego zostały zassane Szczęśliwi cumujemy w małym
mapa synoptyczna i nic nie wskazywa-
w wirujący nad lądem układ. Dobrze
porcie rybackim. Po kilku
ło niebezpieczeństwa.1
odżywiony niż miał wystarczającą ener-
godzinach wieje regularne
Na obszarze całego Bałtyku nie wi-
gię, by zacząć przesuwać się na północ.
dać gradientu ciśnienia. Wiatry słabe,
Tymczasem stary niż znad Skandyna-
9 B. W główkach kipiel, a to
wii, mimo, że zasilany wychłodzonym
dopiero początek. Wygląda na
1 O dalszych losach s/y Rzeszowiak, można prze-
powietrzem znad Arktyki, zyskiwał co-
czytać w orzeczeniu Izby Morskiej: http://www.
to, że sobie postoimy.
im.gov.pl/publikacje/
raz więcej miejsca na ucieczkę na połu-
NAUTYKA
5
wielkimi skokami, od portu do portu.
Inne z kolei, bardziej przystosowane
do długich przelotów, przemierzają
nawet po kilkaset mil między portami.
Ofi cjalne prognozy tego dnia nie za-
wierają ostrzeżeń.
Mapy baryczne przedstawiają rozle-
gły układ niżowy nad Morzem Północ-
nym (rys. 4.). Nie wygląda on wpraw-
dzie zbyt przyjemnie – na pewno desz-
czyk pokropi, ale też nic nie wskazuje
na jakiś kataklizm. Brak widocznego
głębokiego centrum niżu, zamiast niego
układ zawiera kilka niezbyt głębokich
depresji. Rozległy wyż z ośrodkiem nad