Każdy jest innym i nikt sobą samym.

24
Smudge — narzędzie do rozmazywania
1.24
Smudge — narzędzie do rozmazywania
Smudge
rozmazuje nasz obrazek, tak jak byśmy robili to palcem a farba, którą malowaliśmy, jeszcze
nie wyschła.
„Rozmazywacza” możemy użyć na przykład do stworzenia pło-
mieni:
1. Dwukrotne kliknięcie na smudge
daje nam do-
stęp do jego opcji:
Rodzaj końcówki naszego rozmazywacza wybieramy
z palety Brush Selection — wybór pędzla ( dostępnej
z głównego okienka programu):
Jak zrobić końcówkę stosowanego narzędzia znaj-
dziesz w rozdziale Tworzymy własne pędzle.
2. Opacity — działa jak w pozostałych narzędziach:
,
decyduje o prze-
zroczystości ( 100 — kreska nieprzezroczysta, 0 — przezroczysta całkowicie, a wartości pośrednie półprzezroczyste), w przypadku narzędzia smudge, im większa przezroczystość tym mniej widoczny efekt działania.
64
1
INTERFACE GIMP- A I PODSTAWOWE NARZĘDZIA W AKCJI
1.24
Smudge — narzędzie do rozmazywania
3. Opcje w sekcji Pressure Sensitivity działają tak samo jak w narzędziach
, by
dało się z nich korzystać potrzebujecie tabletu. Hardnes i Rate decydują o ostrości i sile działania narzędzia.
4. Suwak Rate decyduje o sile efektu rozmazywania
i opcja ta nie zależy od tego, czy w sekcji Pressure
Sensitivity jest zaznaczona jakakolwiek opcja.
Różne wartości Rate ( wartość 100, powoduje, że mo-
żemy w nieskończoność ciągnąć taką „mazę” i nie
ulegnie ona rozmyciu):
5. Proponuję by ustawić wartość Spacing pędzla na 1, wtedy na-
sze „mazy” będą bardziej wygładzone:
The GIMP
65
1
INTERFACE GIMP- A I PODSTAWOWE NARZĘDZIA W AKCJI
1.25
Miarka
1.25
Miarka
Miarka
służy do pomiaru odległości pomiędzy wybranymi punktami, a także pozwala na zmierzenie
kąta.
1. Jeśli dwukrotnie klikniemy na miarkę
to otrzy-
mamy dostęp do jednej opcji — Use Info Window.
2. Jeśli wybierzemy opcję Use Info Window z palety Tool Option, to wartości jakie podaje miarka, pojawią się dodatkowo w osobnym okienku ( wartości zawsze są wyświetlane na pasku stanu okienka edycyjnego):
The GIMP
66
2
SKRÓTY KLAWISZOWE DLA WSZYSTKICH NARZĘDZI
2
Skróty klawiszowe dla wszystkich narzędzi
— R . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . selekcja prostokątna
— E . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . selekcja eliptyczna
— F . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . selekcja z wolnej ręki
— Z . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . magiczna różdżka
— B . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ścieżki ( krzywe Beziera)
— I . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . Inteligentne nożyczki
— M . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . narzędzie do przemieszczania warstw i selekcji
— SHIFT + M . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . lupa
— SHIFT + C . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . narzędzie do kadrowania ( skalpel)
— SHIFT + T . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . narzędzie do transformacji
— SHIFT + F . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . narzędzie do odbicia lustrzanego
— T . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . narzędzie tekstowe
— O . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . zakraplacz
— SHIFT + B . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . kubełek
— L . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . gradient
— SHIFT + P . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ołówek
— P . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . pędzel
— SHIFT + E . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . gumka
— A . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . aerograf
— C . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . narzędzie do klonowania i malowania teksturą
67
2
SKRÓTY KLAWISZOWE DLA WSZYSTKICH NARZĘDZI
— V . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . narzędzie do zmiękczania i wyostrzania obrazu
— K . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . stalówka
— SHIFT + D . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . dodge i burn ( rozjaśnianie i przyciemnianie)
— SHIFT + S . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . smudge narzędzie do rozmazywania
Spis treści
68
3
SELEKCJE, MASKI, KANAŁY ALFA
3
Selekcje, maski, kanały alfa
Niektórzy z Was mogą mieć mętlik w głowach z powodu zastanawiania się co jest selekcją a co maską.