Uczeñ powinien przede wszystkim siê uczyæ, nie ulegaæ zmartwieniom... 

Każdy jest innym i nikt sobą samym.

Pogoda ducha nie jest sprzeczna z d¹¿eniem do uczenia siê. Optymizm znajduje uzasadnienie w pewnoœci ostatecznego zwyciêstwa dobra, choæ co prawda w warunkach œwiata wy³¹cznie fizycznego nie³atwo jest zachowaæ tê postawê.
Pod naporem bardzo gwa³townych uczuæ, którym cz³owiek pozwala swobodnie hulaæ, mo¿e on umrzeæ, oszaleæ lub ulec opêtaniu. To ostatnie nie musi byæ diabelskie, chocia¿ prawd¹ jest, ¿e ka¿da obsesja jest szkodliwa.
Ilustracj¹ takiego zjawiska mog¹ byæ nawrócenia podczas tzw. revivalu (odrodzenia). W wielu wypadkach ludzie popadaj¹ w stan tak gwa³townego podniecenia emocjonalnego, ¿e wychylaj¹ siê poza granicê bezpieczeñstwa. W takiej w³aœnie chwili mog¹ byæ opêtane przez jakiegoœ zmar³ego kaznodziejê tego samego wyznania, skutkiem czego przez pewien czas w jednym ciele bêd¹ dzia³aæ dwie dusze. Potê¿na energia wy³adowuj¹ca siê w tych histerycznych objawach ma wielk¹ si³ê oddzia³ywania i potrafi szybko ogarn¹æ ca³y t³um.
Zaburzenie astralne przypomina olbrzymi wir, do którego sp³ywaj¹ ¿¹dne wra¿eñ i emocji istoty astralne. Nale¿¹ do nich wszelkiego rodzaju duchy przyrody, które z rozkosz¹ k¹pi¹ siê w wibracjach nieokie³znanego podniecenia, bez wzglêdu na jego charakter – religijny, polityczny czy seksualny. Czyni¹ to podobnie jak dzieci bawi¹ce siê wœród morskiej piany. Zwiêkszaj¹ one i potêguj¹ energiê tak nierozwa¿nie trwonion¹. Poniewa¿ zazwyczaj dominuje wówczas egoistyczna myœl o zbawieniu w³asnej duszy, materia astralna jest niskiego rodzaju, a duchy przyrody nale¿¹ równie¿ do prymitywnego typu.
Emocjonalny skutek takiego "religijnego nawrócenia" jest zatem bardzo potê¿ny. W sporadycznych wypadkach mo¿e on faktycznie dopomóc cz³owiekowi, który odniesie trwa³e korzyœci ze swojego "nawrócenia". Niemniej jednak powa¿ny badacz i uczeñ okultyzmu powinien raczej unikaæ takiego nadmiernego podniecenia, poniewa¿ bywa ono dla wielu ludzi bardzo niebezpieczne. Podniecenie jest niezgodne z ¿yciem duchowym.
Oczywiœcie istnieje szereg przyczyn ob³¹kania – mo¿e ono byæ wynikiem defektu jednego lub kilku cia³: fizycznego, eterycznego, astralnego i mentalnego, lub wynikn¹æ z braku nale¿ytego zestrojenia cz¹steczek astralnych z cz¹stkami cia³a eterycznego b¹dŸ mentalnego. W drugim z tych przypadków cz³owiek nie mo¿e odzyskaæ zdrowia psychicznego, dopóki nie osi¹gnie œwiata niebiañskiego, a wiêc dopóki nie opuœci swojego cia³a astralnego i nie znajdzie siê w ciele mentalnym. Ten typ ob³¹kania na szczêœcie wystêpuje rzadko.
Na Wschodzie od dawna dostrzegano wp³yw, jaki na cia³o astralne wywieraj¹ wibracje innego cia³a astralnego. W³aœnie dlaczego tak olbrzymi¹ korzyœæ daje uczniowi przebywanie w pobli¿u cz³owieka bardziej od niego rozwiniêtego. Hinduski nauczyciel nie tylko zaleca uczniowi wykonywanie pewnych æwiczeñ lub podjêcie okreœlonego studium, aby oczyœci³, wzmocni³ i rozwin¹³ cia³o astralne, ale tak¿e stara siê zharmonizowaæ cia³o ucznia ze swoim w³asnym, kiedy przebywa on w jego fizycznym otoczeniu. Nauczyciel ma ju¿ swoje cia³a uspokojone i tak wyæwiczone, ¿e reaguj¹ tylko na okreœlone wibracje o danej prêdkoœci, a nie na sto przypadkowych mieszanych wibracji. Te nieliczne wybrane prêdkoœci wibracji s¹ bardzo silne i trwa³e, zarówno w dzieñ, jak i w nocy.
Z podobnych przyczyn Hindus pragn¹cy prowadziæ wy¿szy tryb ¿ycia odchodzi do d¿ungli, a cz³owiek innej rasy porzuca œwiat, by ¿yæ jak pustelnik. Dziêki temu jest wreszcie wolny od nie maj¹cych koñca konfliktów, wywo³anych ci¹g³ym bombardowaniem jego cia³ przez myœli i uczucia innych ludzi; mo¿e wreszcie znaleŸæ czas na konsekwentne myœlenie. Do pewnego stopnia pomaga mu spokojny wp³yw przyrody.
Nieco podobny jest wp³yw cz³owieka na zwierzêta, ¿yj¹ce w bliskim z nim zwi¹zku. Przywi¹zanie i oddanie okazywane panu, którego zwierzê kocha, jak i umys³owe wysi³ki, aby rozumieæ ¿yczenia pana, sprzyjaj¹ rozwojowi umys³u zwierzêcia oraz jego zdolnoœci uwielbiania i kochania. Co wiêcej, sta³e oddzia³ywanie cia³ cz³owieka na cia³a psa czy kota wybitnie przyœpiesza ich rozwój i przygotowuje drogê do indywidualizacji zwierzêcia i stania siê ludzk¹ istot¹.
Istnieje mo¿liwoœæ tworzenia wysi³kiem woli pow³oki ochronnej z materii astralnej na peryferiach aury astralnej cz³owieka. Mo¿na to uczyniæ w trojakim celu:
– aby odci¹æ siê od wibracji uczuciowych, takich jak gniew, zazdroœæ lub nienawiœæ, kierowanych
œwiadomie przez inne osoby;

Tematy