Każdy jest innym i nikt sobą samym.

Seniorzy, którzy już poznali tajniki nowych technologii, zostali zaproszeni na kurs. Po
szkoleniu starsi instruktorzy będą prowadzić zajęcia dla swoich rówieśników m.in. w klubach seniora, na
uniwersytetach trzeciego wieku czy w domach kultury.
Artykuł opracowany w ramach programu „Zysk z dojrzałości”
1
© Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce

Badania mogą też być przydatne dla dostosowania stanowiska pracy do możliwości
konkretnych, na przykład starszych wiekiem, pracowników. W obu przypadkach pomogą uniknąć
kosztownych konsekwencji nietrafnego doboru.

Usługi dla pracodawców z zakresu poradnictwa zawodowego oraz informacji zawodowej
niekiedy wykraczają poza pomoc w określeniu wymagań oraz udział w doborze kandydatów.
Przykład
W jednej z fabryk z branży samochodowej brakowało chętnych do pracy w godzinach nocnych.
Zaproponowano tę pracę starszym pracownikom, ale oni po początkowej zgodzie i podjęciu pracy
rezygnowali nie podając przy tym przyczyn rezygnacji. Pracodawcy byli niepocieszeni. Po
przeprowadzeniu przez doradców zawodowych pogłębionych badań z rezygnującymi wykryto, iż
problemem był fakt marznięcia starszych pracowników (do czego wstydzili się, jako ich zdaniem
okoliczności niepoważnej, przyznać swoim przełożonym). Podwyższono temperaturę w hali i starsi
pracownicy powrócili do pracy.


Te praktyczne działania związane z zatrudnianiem (dostarczaniem pracowników) starszych
wiekiem mogą być skutecznie uzupełnione poprzez współpracę PSZ z pozostałymi instytucjami rynku
pracy. Agencje zatrudnienia świadcząc profesjonalne usługi w zakresie poradnictwa zawodowego oraz
doradztwa personalnego mogą w istotny sposób wzmocnić działania pośrednictwa pracy. Instytucje
szkoleniowe poza prostym dostarczaniem standardowych usług szkoleniowych mogą okazać się
ważnym partnerem w dopasowywaniu lub przygotowywaniu specjalistycznych szkoleń skierowanych do
odbiorców w starszym wieku. Instytucje dialogu społecznego, zwłaszcza organizacje pozarządowe, to
partnerzy dysponujący unikalnymi często kompetencjami i doświadczeniem w pracy z konkretnymi
typami beneficjentów – w naszym przypadku z osobami starszymi. Ich udział w procesie zatrudniania
może wnieść szczególnie istotny wkład w przezwyciężanie barier i obaw odnoszących się do tej
kategorii pracowników (potencjalnych pracowników). Podobnie cenna może okazać się pomoc ze strony
organizacji pracodawców. Wykorzystanie zebranych przez nie przykładów dobrych praktyk zebranych
we współpracy z innymi pracodawcami jest jedną ze sprawdzonych metod przełamywania barier w
zatrudnianiu „trudniejszych” klientów. Gminne centra informacji i ośrodki wspierania przedsiębiorczości
mogą być miejscem wymiany informacji o podjętych przedsięwzięciach i służyć wsparciem w ich
realizacji. Wreszcie, współpraca wszystkich (lub części) wymienionych partnerów może być
najskuteczniej realizowana w formie partnerstwa lokalnego.
Artykuł opracowany w ramach programu „Zysk z dojrzałości”
1
© Akademia Rozwoju Filantropii w Polsce

Tematy