— regulowane ustawowo. Ustawa z 21 grudnia 2001 r. nowelizuj¹ca ustawê o RM uchyli³a przepisy art. 20 i 21, reguluj¹ce tê materiê (art. l pkt 20).
381
Ryszard Mojak
rozwi¹zania te by³y kontestowane przez grupê kierowników urzêdów centralnych, przywi¹zanych do wczeœniejszych praktyk ich sta³ego udzia³u w posiedzeniach rz¹du. Formu³a zapraszania na posiedzenia rz¹du osób spoza sk³adu Rady Ministrów zaczê³a pe³niæ swoist¹ funkcjê „drzwi kuchennych" dostêpu na salê obrad. W efekcie liczba osób uczestnicz¹cych w posiedzeniach Rady Ministrów zmniejszy³a siê o kilkanaœcie, oscyluj¹c w granicach 40 osób.541
Dorobkiem ostatnich lat jest nowa praktyka odbywania posiedzeñ rz¹du w w¹skim gronie, tzw. konstytucyjnym sk³adzie, z udzia³em jedynie Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów (kiedy nie ³¹czy tej funkcji ze stanowiskiem ministra) i sekretarza Rady Ministrów.
3.2.4. Tryb rozpatrywania spraw i podejmowania rozstrzygniêæ rz¹dowych na posiedzeniach
Zgodnie z postanowieniem § 27 ust. l regulaminu prac Rady Ministrów posiedzenia Rady Ministrów odbywaj¹ siê przy obecnoœci wiêkszoœci jej cz³onków. Warunkiem skutecznoœci prawnej posiedzenia jest zachowanie quorum, które mo¿na okreœliæ jako stan obecnych, obejmuj¹cy wiêcej ni¿ po³owê konstytucyjnych cz³onków Rady Ministrów. Wydaje siê, ¿e w tym przypadku „stan konstytucyjny" nale¿a³oby odnosiæ do osób aktualnie sprawuj¹cych swoje stanowiska w Radzie Ministrów, inaczej ni¿ w przypadku na przyk³ad organów parlamentarnych (Sejmu i Senatu), gdzie ich sk³ad liczbowy jest ustawowo okreœlony.542
Na posiedzeniach Rada Ministrów rozpatruje i rozstrzyga sprawy wniesione pod jej obrady, zgodnie z porz¹dkiem obrad ustalonym ostatecznie przez Prezesa Rady Ministrów. Wniesienie sprawy nastêpuje w trybie regulaminowym wniesienia projektu dokumentu rz¹dowego do rozpatrzenia przez Radê Ministrów, przez uprawnione organy wskazane w regulaminie.543
w Por. G. Rydlewski, Problemy reformy rzêdu..., op. cit., s. 130.
542 Zob. np. art. 160 Konstytucji, który wyraŸnie okreœla warunki formalne prawomocnoœci uchwa³y Sejmu: „Udzielanie wotum zaufania Radzie Ministrów nastêpuje wiêkszoœci¹ g³osów w obecnoœci co najmniej polowy ustawowej liczby postów".
543 Zob. § 22 regulaminu prac Rady Ministrów.
382
Sk³ad, organizacja wamêtrzna oraz zasady i tryb funkcjonowania Rady Ministrów
Kategoria „dokumentu rz¹dowego" jest doœæ szeroka, a regulamin tym pojêciem okreœla ró¿ne kategorie dokumentów, o czym wiêcej bêdzie w dalszej czêœci opracowania.
Na posiedzeniu rz¹du projekty dokumentów rz¹dowych lub inne sprawy wniesione pod obrady referuje Prezes Rady Ministrów lub wskazany przez niego cz³onek Rady Ministrów. Premier w okreœlonych sytuacjach mo¿e powierzyæ referowanie dokumentu rz¹dowego przedstawicielowi organu wnosz¹cego sprawê. Rada Ministrów, po rozpatrzeniu projektu dokumentu rz¹dowego, dokument przyjmuje lub wprowadza w nim zmiany albo go odrzuca, lub kieruje do rozstrzygniêcia w innym terminie, lub po spe³nieniu dodatkowo okreœlonych wymogów. W szczególnoœci Rada Ministrów mo¿e skierowaæ projekt dokumentu rz¹dowego:
1) do rozpatrzenia przez sta³y komitet Rady Ministrów lub inny organ wewnêtrzny Rady Ministrów, z zakreœleniem terminu do zajêcia stanowiska lub zobowi¹zaniem w³aœciwego komitetu do opracowania, uzgodnienia i wniesienia do rozpatrzenia w okreœlonym terminie nowego teksu projektu lub dokonania w nim niezbêdnych zmian i uzupe³nieñ;
2) do zaopiniowania przez Radê Legislacyjn¹ przy Prezesie Rady Ministrów lub wskazany organ wewnêtrzny Rady Ministrów.