X


Każdy jest innym i nikt sobą samym.

� regulowane ustawowo. Ustawa z 21 grudnia 2001 r. nowelizuj�ca ustaw� o RM uchyli�a przepisy art. 20 i 21, reguluj�ce t� materi� (art. l pkt 20).
381
Ryszard Mojak
rozwi�zania te by�y kontestowane przez grup� kierownik�w urz�d�w centralnych, przywi�zanych do wcze�niejszych praktyk ich sta�ego udzia�u w posiedzeniach rz�du. Formu�a zapraszania na posiedzenia rz�du os�b spoza sk�adu Rady Ministr�w zacz�a pe�ni� swoist� funkcj� �drzwi kuchennych" dost�pu na sal� obrad. W efekcie liczba os�b uczestnicz�cych w posiedzeniach Rady Ministr�w zmniejszy�a si� o kilkana�cie, oscyluj�c w granicach 40 os�b.541
Dorobkiem ostatnich lat jest nowa praktyka odbywania posiedze� rz�du w w�skim gronie, tzw. konstytucyjnym sk�adzie, z udzia�em jedynie Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministr�w (kiedy nie ��czy tej funkcji ze stanowiskiem ministra) i sekretarza Rady Ministr�w.
3.2.4. Tryb rozpatrywania spraw i podejmowania rozstrzygni�� rz�dowych na posiedzeniach
Zgodnie z postanowieniem � 27 ust. l regulaminu prac Rady Ministr�w posiedzenia Rady Ministr�w odbywaj� si� przy obecno�ci wi�kszo�ci jej cz�onk�w. Warunkiem skuteczno�ci prawnej posiedzenia jest zachowanie quorum, kt�re mo�na okre�li� jako stan obecnych, obejmuj�cy wi�cej ni� po�ow� konstytucyjnych cz�onk�w Rady Ministr�w. Wydaje si�, �e w tym przypadku �stan konstytucyjny" nale�a�oby odnosi� do os�b aktualnie sprawuj�cych swoje stanowiska w Radzie Ministr�w, inaczej ni� w przypadku na przyk�ad organ�w parlamentarnych (Sejmu i Senatu), gdzie ich sk�ad liczbowy jest ustawowo okre�lony.542
Na posiedzeniach Rada Ministr�w rozpatruje i rozstrzyga sprawy wniesione pod jej obrady, zgodnie z porz�dkiem obrad ustalonym ostatecznie przez Prezesa Rady Ministr�w. Wniesienie sprawy nast�puje w trybie regulaminowym wniesienia projektu dokumentu rz�dowego do rozpatrzenia przez Rad� Ministr�w, przez uprawnione organy wskazane w regulaminie.543
w Por. G. Rydlewski, Problemy reformy rz�du..., op. cit., s. 130.
542 Zob. np. art. 160 Konstytucji, kt�ry wyra�nie okre�la warunki formalne prawomocno�ci uchwa�y Sejmu: �Udzielanie wotum zaufania Radzie Ministr�w nast�puje wi�kszo�ci� g�os�w w obecno�ci co najmniej polowy ustawowej liczby post�w".
543 Zob. � 22 regulaminu prac Rady Ministr�w.
382
Sk�ad, organizacja wam�trzna oraz zasady i tryb funkcjonowania Rady Ministr�w
Kategoria �dokumentu rz�dowego" jest do�� szeroka, a regulamin tym poj�ciem okre�la r�ne kategorie dokument�w, o czym wi�cej b�dzie w dalszej cz�ci opracowania.
Na posiedzeniu rz�du projekty dokument�w rz�dowych lub inne sprawy wniesione pod obrady referuje Prezes Rady Ministr�w lub wskazany przez niego cz�onek Rady Ministr�w. Premier w okre�lonych sytuacjach mo�e powierzy� referowanie dokumentu rz�dowego przedstawicielowi organu wnosz�cego spraw�. Rada Ministr�w, po rozpatrzeniu projektu dokumentu rz�dowego, dokument przyjmuje lub wprowadza w nim zmiany albo go odrzuca, lub kieruje do rozstrzygni�cia w innym terminie, lub po spe�nieniu dodatkowo okre�lonych wymog�w. W szczeg�lno�ci Rada Ministr�w mo�e skierowa� projekt dokumentu rz�dowego:
1) do rozpatrzenia przez sta�y komitet Rady Ministr�w lub inny organ wewn�trzny Rady Ministr�w, z zakre�leniem terminu do zaj�cia stanowiska lub zobowi�zaniem w�a�ciwego komitetu do opracowania, uzgodnienia i wniesienia do rozpatrzenia w okre�lonym terminie nowego teksu projektu lub dokonania w nim niezb�dnych zmian i uzupe�nie�;
2) do zaopiniowania przez Rad� Legislacyjn� przy Prezesie Rady Ministr�w lub wskazany organ wewn�trzny Rady Ministr�w.

Tematy