Każdy jest innym i nikt sobą samym.


czynnikiem sprzyjającym podjęciu działalności był przede wszystkim fakt istnienia nisz rynkowych z zakresu:
• obsługi wspólnot mieszkaniowych (drobne usługi ogólnobudowlane i porządkowe),
• szkoleń dotyczących przedsiębiorstw społecznych,
• szkoleń dla osadzonych w zakładach karnych,
• brak fachowców z uprawnieniami do eksploatacji i nadzoru urządzeń gazowych, c.o., wodno-kanalizacyjnej na rynku
lokalnym (stowarzyszenie pokryło koszty szkolenia dla członków założycieli w celu uzyskania tych uprawnień).
Profil prowadzonej działalności
Żarska Spółdzielnia Socjalna w ramach prowadzonej przez siebie działalności oferuje następujące usługi:
• szkoleniowe z zakresu ekonomii społecznej oraz przedsiębiorstw społecznych,
• reklamowe (reklama wizualna, wydruki wielkoformatowe, szyldy, napisy),
• działalność handlowa (prowadzenie bufetów szkolnych),
• usługi i roboty hydrauliczne (gazowe, kanalizacyjne, wodne, c.o.).
Spółdzielnia realizuje również szkolenia zawodowe dla osób bezrobotnych, wykluczonych z rynku pracy oraz opuszcza-
jących zakłady karne. Do najczęściej organizowanych szkoleń grupowych należą:
• podstawy obsługi komputera – realizowane w oparciu o komputerową salkę przenośną, z którą przedstawiciele
spółdzielni są w stanie dotrzeć do każdego miejsca w naszym kraju, aby szkolić osoby wykluczone,
• obsługa kasy fiskalnej – szkolenia realizowane są u zleceniodawcy na terenie całego kraju w oparciu o dostarczany
przez spółdzielnię sprzęt szkoleniowy oraz materiały szkoleniowe,
Identyfikacja i opis dobrych praktyk w zakresie tworzenia...
ekonomia_skrypt_4.indd 59
2008-04-17 23:11:20
• kosmetyka paznokcia – szkolenie z zakresu tipsów na żel i akryl, realizowane na terenie całego kraju w oparciu o materiały dostarczone przez spółdzielnię,
• szkolenie z zakresu kompozycji kwiatowych (florystyka) – realizowane na terenie całego kraju w oparciu o własne
materiały,
• szkolenie dotyczące zakładania i funkcjonowania spółdzielni socjalnych w oparciu o „dobre praktyki” – realizowane
na terenie całego kraju, w oparciu o własne doświadczenia oraz materiały szkoleniowe.
W 2006 r. spółdzielnia zorganizowała szkolenia na rzecz, m.in.: Fundacji Promocji Gmin Polskich w Warszawie (dzie-
sięć gmin), Zakładu Karnego w Krzywańcu (sześć grup szkoleniowych), Regionalnego centrum Inicjatyw Pozarządowych
w Wałbrzychu (cztery grupy), spółki z o.o. Heapmail Internet Solutions (dwie grupy) oraz osób wykluczonych w powiecie
żarskim (pięć grup). Spółdzielnia zatrudnia sześciu pracowników oraz dwóch wolontariuszy.
Sposób zarządzania i finansowania spółdzielni
Spółdzielnia zarządzana jest przez trzyosobowy zarząd, w skład którego wchodzą prezes oraz jego dwóch zastępców.
Prezes jest odpowiedzialny za dział księgowości, realizację polityki kadrowej oraz zadań reklamowych, natomiast jego
zastępcy zajmują się realizacją zadań handlowych, usług rekreacyjno-sportowych i turystycznych oraz szkoleń, usług biurowych i sekretarskich oraz podejmowaniem zadań ogólnobudowlanych i technicznych.
Spółdzielnia utrzymuje się głównie z własnych wypracowanych środków, które stanowią około 80% wszystkich przychodów, 10% pochodzi ze źródeł publicznych, a kolejne 10% z darowizn od osób fizycznych. Bieżąca sytuacja finansowa
jest stabilna, lecz nie zapewnia ona szybkiego rozwoju technicznego, bardzo odczuwalny jest brak środków na zakup maszyn i urządzeń. Mały obrót roczny, zapewniający utrzymanie sześcioosobowej załogi oraz pokrycie innych kosztów, nie pozwala spółdzielni na ubieganie się o pożyczki bankowe, a brak dotacji celowych uniemożliwia zakup niezbędnych urządzeń.
Plany rozwojowe oraz bilans dotychczasowej działalności
Plany na lata 2007-2013 obejmują ubieganie się o środki z funduszów europejskich w ramach programów przezna-
czonych na ekonomię społeczną i przedsiębiorstwa społeczne. Spółdzielnia zamierza również dokonać zakupu urządzeń
poligraficznych do rozwoju usług drukarskich, gdyż w tym segmencie na rynku lokalnym istnieje niezaspokojony popyt.
Jeśli chodzi natomiast o bariery rozwojowe, które ograniczają rozwój dalszej działalności spółdzielni, to zaliczyć tu można przede wszystkim małe zainteresowanie władz lokalnych przedsiębiorstwami społecznymi oraz niezrozumienie
potrzeb osób wykluczonych z rynku pracy. Bardzo odczuwalny jest również brak środków finansowych na dzierżawę lub
budowę zaplecza produkcyjnego, co powoduje, iż mimo licznych ciekawych pomysłów i doświadczenia brak jest możli-
wości sfinalizowania tych pomysłów. Poniesione nakłady były stosunkowo niewielkie, gdyż na utworzenie sześciu miejsc
pracy przeznaczono około 50 tys. zł, z czego 35 tys. po długich bojach uzyskano z Funduszu Pracy, a 15 tys. uzyskano
z grantu.
Rozważając pierwotne założenia i cele, jakie stawiała sobie spółdzielnia, można powiedzieć, iż zrealizowano około 90%
założeń, w tym:
• zakupiono przenośną salkę komputerową na sześć stanowisk, dzięki czemu przedstawiciele spółdzielni mogą pro-
wadzić „mobilne” szkolenia komputerowe na terenach zakładów karnych w całej Polsce,
• zakupiono sprzęt do pracowni reklamy (ploter tnący), pozwalający na wykonywanie w sposób profesjonalny skom-
plikowanych napisów i szyldów,
• wyremontowano i wydzierżawiono punkty barowe w szkole, celem prowadzenia działalności handlowej,
• przeprowadzono wiele szkoleń na terenie Polski z zakresu funkcjonowania spółdzielni socjalnych (dobre praktyki
na przykładzie Żarskiej Spółdzielni Socjalnej),
• zakupiono profesjonalny sprzęt do wykonywania usług hydraulicznych, przejmując w ten sposób część lokalnego
rynku.
Spółdzielnia Socjalna „WwwPromotion”
Adres: ul. Fabryczna 10 pok. 26, 53 - 609 Wrocław.
Telefon/fax/e-mail/www: (0-71) 3565288, 501689575, e-mail: biuro@promotion.org.pl, www.promotion.org.pl.

Tematy