Każdy jest innym i nikt sobą samym.


Mówiąc krótko: przy odpowiednich kwalifikacjach odpowiednich osób, problem można rozwiązać skutecznie i tanio. Niestety, główny problem tkwi w uzyskaniu tych kwalifikacji.
Formalne, powszechnie stosowane systemy podnoszenia kwalifikacji, raczej nie napawają optymizmem. Zbyt dużo w nich pozornej ogólnikowej „perfekcji”, a za mało wnikliwego, konkretnego podejścia do tematów.
Anonimus)
Systemy informacji najwyższego kierownictwa str. 687
Systemy informacji najwyższego kierownictwa (SINK) są najnowszą formą systemu informacyjnego. Jest to system zaprojektowany tak, by zaspokoić szczególne potrzeby menedżerów najwyższego szczebla w zakresie przetwarzania informacji. Ze względu na to, że często takim menedżerom brakuje podstawowych umiejętności w obchodzeniu się z komputerem, a to, czego potrzebują, to wysoce specjalistyczna informacja niedostępna w innych typach systemów, raczej niechętnie sięgają oni do systemów informacyjnych organizacji.
Menedżerowie najwyższego szczebla nie potrzebują wiedzy technicznej, by skorzystać z SINK; systemy te skonstruowano bowiem w postaci „przyjaznej użytkownikowi”.
Najczęściej takie systemy wykorzystują „ikony” i symbole i wymagają niewielu komend.
Dostarczana przez nie informacja pozwala menedżerom pominąć szczegóły i dotrzeć bezpośrednio do ogólnych tendencji i wzorców, które mogą mieć wpływ na podejmowanie strategicznych decyzji. Systemy te raczej syntetyzują informację, zamiast ją szczegółowo analizować. Wykazują więc nad innymi systemami przewagę zarówno pod względem możliwości, jak i łatwości obsługi. Podają również informację przykrojoną do specyficznych potrzeb menedżera14
.
(Uwagi. Tak zapewne jest, gdy na „niższych szczeblach” wszystko jest prawidłowo dopracowane. Gdy nie jest, te systemy „informacji naczelnego kierownictwa”, mogą całkiem łatwo, przekształcić się w systemy „dezinformacji naczelnego kierownictwa”.
Do tego, w Polsce, przynajmniej w niektórych branżach, dochodzą powszechne dezinformacje z rachunku kosztów i wyników, tym groźniejsze, że oparte na słabo rozumianych przez menedżerów systemach informatycznych, są przyjmowane bezkrytycznie jako wyrafinowana wiedza.
Niestety, zbyt często zawodzi zarówno wiedza ekonomiczna, jak i interdyscyplinarna współpraca przy budowie systemu.
Czy to naprawdę jest tak szalenie trudne do porządnego dopracowania?
Gdyby nie przeogromna siła bezwładu!
Anonimus).
Zarządzanie systemami informacyjnymi str. 688
Z dotychczasowych rozważań wynika, jak wielka jest wartość i znaczenie systemów informacyjnych. Należy jednak odpowiedzieć jeszcze na kilka ważnych pytań. W jaki sposób opracowuje się takie systemy i jak są one wykorzystywane w codziennej praktyce.
Tworzenie systemów informacyjnych str. 688
Tworzenie systemu informacyjnego obejmuje kilka podstawowych kroków... Pierwszy polega na określeniu potrzeb informacyjnych organizacji i ustaleniu, jakie cele proponowany system ma realizować. Absolutnie konieczne, o ile projekt ma przynieść pozytywne wyniki, jest uzyskanie dlań pełnego poparcia i odpowiedniego zaangażowania finansowego najwyższego kierownictwa. Jeśli się już podejmuje decyzję o opracowaniu i zainstalowaniu systemu informacyjnego, przeważnie tworzy się grupę zadaniową, której celem jest nadzorowanie całości. W takiej grupie muszą być odpowiednio reprezentowani docelowi użytkownicy systemu.
(...)
Integracja systemów informacyjnych str. 690
W dużych i złożonych organizacjach powstaje też problem integracji systemów informacyjnych. Integracja może obejmować powiązanie różnych systemów informacyjnych w ramach tej samej organizacji lub systemów należących do zupełnie różnych organizacji17.
(...)
Zastosowanie systemów informacyjnych str. 691
Sprawdzianem wartości systemu informacyjnego jest jego praktyczne zastosowanie. Idealny system informacyjny powinien być prosty w użyciu i nietechniczny, tzn. posługiwanie się nim nie powinno wymagać szczególnej wiedzy w dziedzinie komputerów.

Tematy