X


Każdy jest innym i nikt sobą samym.


-
Efekty zastosowania interwencji poznawczo-behawioralnych
Ostatnio po�wi�cono wiele wysi�k�w kwestii identyfikacji empirycznie potwierdzonych podej�� terapeutycznych do ca�ego zestawu rozwojowych psychopatologii, w tym r�wnie� do otwarcie ujawniaj�cych si� zaburze� zachowania u dzieci. Kazdin i Weisz (1998) zidentyfikowali trzy grupy obiecuj�cych podej�� terapeutycznych dla dzieci z zaburzeniami zachowania. Poza treningiem rodzic�w (Patterson i in., 1992) i terapi� wielosystemow� (Henggeler i in., 1992) do grupy podej�� prowadz�cych do istotnej redukcji zachowa� agresywnych i aspo�ecznych zaliczany jest trening poznawczych umiej�tno�ci rozwi�zywania problem�w. W ramach specjalnie w tym celu powo�anej grupy badawczej maj�cej przebada� efektywne interwencje psychospo�eczne Brestan i Eyberg (1998) dokonali przegl�du interwencyjnych bada� nad dzie�mi z zaburzeniami zachowania. Na podstawie przeanalizowanej literatury doszli oni do wniosku, �e dwa programy treningu rodzic�w mia�y gruntownie uzasadnione potwierdzenie empiryczne, a dziesi�� innych program�w mo�na by�o uzna� za prawdopodobnie skuteczne w �wietle uzyskanych wynik�w, opublikowanych w raportach badawczych. W�r�d tych najprawdopodobniej skutecznych program�w cztery zawiera�y znacz�ce komponenty poznawczo-beha-wioralne i to w�a�nie one zostan� pokr�tce om�wione poni�ej (Program Radzenia Sobie z Gniewem - Anger Coping Program, Montrealski Program Prewencji Przest�pczo�ci M�odocianych - Montreal Delin�uency Preuention Program, Trening Umiej�tno�ci Rozwi�zywania Problem�w - Problem-Sol-ving Skills Training (PSST) oraz Trening Kontrolowania Gniewu - Anger Control Training). Ponadto, om�wimy kilka �wie�o przebadanych program�w interwencji poznawczo-behawioralnych (Program Przej�ciowy dla Os�b M�odocianych - Adolescent Transition Program; Szko�a Dinozaur�w - Dinosaur School).
Program Radzenia Sobie z Gniewem
Chocia� cechy tego podej�cia zosta�y ju� om�wione powy�ej, wypada doda� jeszcze par� uwag na temat jego efektywno�ci. Wst�pne, nieuwzgl�dniaj�ce warunk�w kontrolnych badania Programu Radzenia Sobie z Gniewem dla agresywnych dzieci z klas drugiej i trzeciej wykaza�y, �e w ocenie nauczycieli po zako�czeniu terapii zaobserwowano redukcj� zachowa� agresywnych oraz zachowa� ujawniaj�cych si� przy okazjach innych ni� rozwi�zywanie wyznaczonego zadania (Lochman i in., 1981). Te wyniki zach�ci�y do dalszych bada�
Interwencje poznawczo-behawioralne u dzieci z zaburzeniami
507

Drogi uĚźytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.