X


Każdy jest innym i nikt sobą samym.

W ka�dym z tych og�lnych uj�� odpowiednie fragmenty rzeczywisto�ci przedstawia si� jako uk�ady jakip], element�w powi�zane ze sob� jakimi� relacjami, przy czym i te eleinem i relacje odpowiadaj� rzeczywistym sk�adnikom �wiata realnego oraz ��cz�cym je zwi�zkom i zale�no�ciom. Ale szko�a wsp�czesna nie zadowala si� samym tylko czerpaniem prze uczni�w gotowych informacji z rzeczywisto�ci. Coraz cz�ciej ten kontakt ucznia ze �wiatem realnym odbywa si� poprzez stwarzanie sytuacji problemowych, kt�re wymagaj� poszukiwania rozwi�za� czy to prze7 bezpo�redni� obserwacj� fakt�w, czy przez pos�ugiwanie si� �rodkami zast�pczymi, np. w postaci modeli lub rysunk�w. Coraz cz�ciej te� �w kontakt wplata si� w interesuj�ce gry dydaktyczne, kt�re wnosz� do procesu kszta�cenia pierwiastki emocjonalne, zwi�kszaj�c atrakcyjno�� tych proces�w i zastosowanych w nich �rodk�w. Poznawanie wiedzy o rzeczywisto�ci
Od czasu wynalezienia druku t� funkcj� powierzono przede wszystkim samym podr�cznikom, kt�re stanowi� jeden z najstarszych i najbardziej wszechobecnych �rodk�w dydaktycznych. T� wszechobecn� pozycj� podr�c/niki zachowa�y do dzi�, kiedy zreszt� znacznie wi�cej si� czyni dla ich unowocze�nienia ni� kiedykolwiek poprzednio. Ale obok podr�cznik�w pojawia si� coraz wi�cej �rodk�w technicznych, kt�re s�u�� do eksponowania wiadomo�ci za po�rednictwem tekst�w drukowanych. S� to przede wszystkim urz�dzenia reprograficzne, jak kserografy, kopiarki czy prosie powielacze, kt�re umo�liwiaj� szybkie uzyskanie tej liczby odbitek odpowiednich tekst�w, jaka Jest niezb�dna dla danej zbiorowo�ci uczni�w. Wiedza o rzeczywisto�ci mo�e by� jednak pozyskiwana przez uczni�w nie tylko bezpo�rednio z tekst�w drukowanych. Coraz cz�ciej styka si� 7- "i"! wsp�czesny ucze� za po�rednictwem odpowiednich urz�dze� teclinic/nych, jak grafoskopy, maszyny dydaktyczne lub czytniki, a nawet koinp"" tery. Tak wi�c opas�e tomy zmieniaj� si� w male�kie mikrofilmy, kt�re odczytuje si� za pomoc� czytnik�w lub w foliogramy, kt�re eksponuje si? z;t pomoc� grafoskop�w. To udoskonalenie kontaktu ucznia z wiedz� o rzeczywisto�ci i ul;itwi;inie mu jej "l""10 wania posz�o w ostatnich latach jeszcze dalej. Znalaz�o mianowicie sw�j c.i�kicm nowy ^Y''1' � nauczaniu programowanym, kt�re wiatach sze��dziesiutych by�o (i��wnym pr/ccimi016 zainteresowania dydaktyki �wiatowej. I cho� nic spe�ni�o mul/ici, /c zrewollicjolii/u.i1' 1^' szko�y wsp�czesnej, sta�o si� jednak przcdniiolem wiciu eksperyment�w s/kolnyci', ^w � zawdzi�czamy post�p w rozwoju techniki dydaktycznej. Kszta�towanie emocjonalnego stosunku do rzeczywisto�ci
Zdawa�oby si�, �e w dziedzinie �ycia uczuciowego, opartego na bezpo�rc"11 stosunkach osobistych, technika nie ma nic do powiedzenia. Okaz'^0 .^
,,,rlo�ci, tak wspania�ych wzor�w post�powania, �e jako czynnik pobudzaj�cy i itl/i do wzrusze� oraz kszta�tuj�cy ich motywacje i postawy staje si� czym� ^ (jo zast�pienia. Jej sil� oddzia�ywania zale�y jednak od stopnia dosko-"�ilo�ci wzor�w, kt�re przekazuje, z tym, �e wzorami tymi mog� by� jakie� ",.irto�ci spo�eczne, moralne, estetyczne czy wszelkie inne. W szczeg�lnym .inpniu technika ta jest wykorzystywana przez szko�y wszystkich kraj�w do rozszerzania kr�gu dozna� poznawczych i emocjonalnych dzieci i m�odzie�y vi dziedzinie literackiej, muzycznej i plastycznej. W lej dziedzinie nowoczesne �rodki dydaktyczne stwarzaj;} ogromne mo�liwo�ci udoskonalenia pracy nauczycieli i uczni�w. Trudno by�oby dzi� wyobrazi� sobie szkol�, kiera nhyw.ilaby si� bez takich �rodow wzrokowych, jak obrazy, przezrocza, filmy, czy s�uchowych. iak p�yty '-'''Y t'1^"^ z nagraniami, eksponowane za pomoc� gramofonu lub radia, czy wreszcie a/rokowo-sliichowych, kt�rych przyk�adem mo�e by� film d�wi�kowy lub telewizja. Dla spot�gowania wp�ywu �rodk�w dydaktycznych na �ycie emocjonalne uczni�w bardzo cz�sto poszczeg�lne �rodki stosuje si� nie w izolacji, lecz ^odpowiednich uk�adach, w kt�rych jeden �rodek przygotowuje, wspiera i wzmacnia dzia�anie drugiego. Nauczyciel staje si� w�wczas re�yserem, kt�ry dobiera �rodki nic tylko ze wzgl�du na to, jak wp�ywaj� one na kszta�towanie motywacji, uczu� i postaw, lecz przede wszystkim ze wzgl�du na kierowanie dzia�aniami uczni�w i w�asnymi, dopiero bowiem te dzia�ania -spot�gowane przez oddzia�ywanie �rodk�w - przes�dzaj� spraw� wp�ywu ca�ego procesu kszlalc�co-wychowuj�cego na osobowo�� wychowank�w szko�y. Dzia�anie przetwarzaj�ce rzeczywisto��

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.