Każdy jest innym i nikt sobą samym.


ćwiczeń.
ne „do użytku wewnętrznego". Informacje w placówkach służby zdrowia.
Szkoła pragmatyczna, szkoła neurolingwi-
o trafności i rzetelności testu rozproszone bystyczna i szkoła neuropsychologii poznaw­
ły w mniej lub bardziej dostępnych czasopis­
67.2.1
czej nawiązują do teorii i kierunków badań
mach, materiałach konferencyjnych lub nie-
Rehabilitacja
psycho- i neurolingwistycznych oraz neuroopublikowanych raportach z badań.
psychologii poznawczej. Koncentrując się
neuropsychologiczna
- w pierwszym wypadku - na procesach ko­
Wydanie zbioru testów neuropsycholo-
67.2 munikowania się, dla których język jest tylko
gicznych wymagało niemal detektywistycznej pracy, aby każdy z nich przedstawić we­
Pomoc
Rehabilitacja neuropsychologiczna to zorjednym z mediów (zob. Holland, 1980; Przes-
dług ujednoliconego schematu, obejmująganizowane formy oddziaływania wobec mycka-Kamińska, 1980), w drugim - na sycego nazwę oryginalną i inne stosowane, na­
psychologiczna
człowieka z zaburzeniami funkcji psystemie językowym, na wyróżnionych poziozwisko autora, cel badania, źródło, metody, chicznych i zachowania, wynikającymi mach jego organizacji oraz na specyficznych
opis, sposób użycia, przybliżony czas stosoz patologii mózgu. Mają one na celu zrozuzaburzeniach lingwistycznych, a w trzecim -
wania, zapis wyników badania, uwagi oraz damienie przez chorego istoty swoich trudna modelach poszczególnych funkcji i proce­
Pomoc psychologiczna, pozostająca w zwiąne normatywne.
ności i form ich występowania, zlikwidosów poznawczych oraz na zaburzeniach pozku z dysfunkcjami oraz ich bezpośredniszczególnych elementów tych modeli, wy­
W tym kontekście trudno powstrzymać
wanie lub zminimalizowanie zaburzeń, jak
mi konsekwencjami psychologicznymi i bemienione szkoły rozwinęły bogaty repertuar
się od porównań z naszą rodzimą sytuacją,
również optymalizację życia w warunkach
hawioralnymi, charakteryzuje się cechami
która - pomimo różnic w ilości metod bezpopozostających pod wpływem patologii. Tak strategii i metod. Przykład takiego ścisłego wspólnymi w odniesieniu do wszystkich osób
średnio dostępnych polskiemu klinicyście
rozumiana rehabilitacja była i jest najczęśpowiązania terapii z modelem teoretycznym
potrzebujących tej pomocy oraz cechami,
- w zasadzie wygląda podobnie. Dodać jedciej wykorzystywana w pracy z pacjentami i z diagnozą z kręgu neuropsychologii poktóre wynikają z odrębności pacjentów neunak należy, że nasz badacz dysponuje testaz afazją, czyli zaburzeniami czynności mowy. znawczej przedstawiliśmy we wcześniejszej rologicznych i ich środowiska społecznego.
mi - niekiedy bez standaryzacji i normaliza­
Wówczas jest także nazywana terapią mowy.
publikacji (Kądzielawa, 1996).
W kontekście bardziej ogólnym o różnych ascji - tłumaczonymi dosłownie z języka obce­
Ponadto stosuje się ją wobec pacjentów z zapektach pomocy psychologicznej traktuje
go (najczęściej języka angielskiego, z zachoburzeniami procesów poznawczych, emocjorozdział 63. Osoby poważnie chore, niezależwaniem gramatycznych form na „ty" w innalnych oraz interakcji społecznych. Lektura 67.2.2
nie od rodzaju choroby, doświadczają obaw
strukcjach i poleceniach, co u dorosłych osób
książki Howarda i Hatfielda (1987) pozwala
nie tylko przed śmiercią, kalectwem, cierpie­
Interwencja kryzysowa
badanych wywołuje zaskoczenie).
prześledzić rozwój głównych szkół terapii
niem czy nawrotem choroby, ale także przed
Testy opublikowane przez Spreena i Strachorych z afazją. Najwcześniej wyodrębniła
niemożnością pełnienia ról społecznych, utrauss należą do najczęściej używanych (w labosię szkoła dydaktyczna, która odwołuje się do Interwencja kryzysowa to - z perspektywy tą przyjaciół i zmianami psychiki. Prócz tego
ratorium autorów i w placówkach współpraprocesu nauczania dzieci w szkole oraz cuneuropsychologii - forma pomocy psypacjenci neurologiczni cierpią często jednocujących), zweryfikowanych w praktyce diadzoziemców bez uwzględnienia wiedzy neu-chologicznej, mająca na celu odzyskanie
cześnie z powodu kalectwa fizycznego i psygnostycznej. Tylko kilka z nich stosuje się ruropsychologicznej o mózgowych mechanizprzez chorego i/lub jego najbliższych zdolchicznego, przy czym to drugie bywa bartynowo u większości badanych, pozostałe domach reprezentacji języka i czynności moności do rozwiązywania problemów, jakie dziej uciążliwe niż pierwsze - zarówno w ocebierane są do pytania specyficznego dla diawy, podobnie jak szkoła modyfikacji zachowawynikają z choroby mózgu i jej konseknie ich samych, jak i bliskich im osób. Zabugnozowanej osoby. Większość testów umoż-
nia, nawiązująca do psychologii behawioralwencji. Najczęściej kryzys ujawnia się w sy-
rzenia pamięci i uczenia się, zaburzenia mo-
6 8 6
ZDROWIE I CHOROBA
ZASTOSOWANIA NEUROPSYCHOLOGII W PRAKTYCE SPOŁECZNEJ
6 8 7

Tematy