Takie czynno ci nale
ju do stałych procedur kontrolnych w portach krajów zaliczanych do "zagł bia narkotykowego" np.
Kolumbia, Ekwador, Kostaryka i Honduras.
Najbardziej popularny sposób szmuglowania na statku narkotyków ( podobnie jak i innych
przemycanych towarów) polega na umieszczaniu niewielkich opakowa narkotyków w ró nych
schowkach znajduj cych si w ogólnie dost pnych pomieszczeniach, magazynkach i ładowniach.
Wówczas narkotyki na statek zazwyczaj wnosi członek załogi zwabiony przez gang narkotykowy
mo liwo ci du ego zarobku. Marynarz taki nadzoruje "towar" w czasie rejsu i przekazuje go w
porcie docelowym. Proceder taki zazwyczaj trwa bardzo krótko - do pierwszej "wpadki", która mo e
by zupełnie przypadkowa, wówczas los takiego "ł cznika" jest przes dzony. W podobny sposób
niewielkie ilo ci narkotyków przemycane s przez marynarzy we własnej kabinie, lub w innych
pomieszczeniach wewn trznych na statku. Jest to zazwyczaj narkotyk do u ytku własnego , aby
"spróbowa " i przy okazji zarobi . Taki sposób przemytu jest zazwyczaj łatwo wykrywalny, poniewa
nawet minimalne ilo ci ladowe, s wykrywane przez psa tropi cego podczas standardowej kontroli,
podobnie jak lady narkotyku w organizmie ludzkim pozostaj przez długi czas i mog by wykryte
przy pomocy testu. Oczywi cie konsekwencj posiadania w kabinie i obecno ci w organizmie
narkotyku jest mi dzy innymi, bezpowrotna utrata pracy na morzu.
Do najbardziej brutalnych metod przemytu dochodzi w przypadkach siłowego przej cia statku,
kutra rybackiego, czy jachtu przez gang. Metoda ta stosowana jest zazwyczaj na jedn podró z
ładunkiem narkotyków i załog składaj c si z członków gangu. Jednostka taka zaopatrzona w
fałszywe dokumenty staje si statkiem "widmem" na usługach mafii50.
Opisane sposoby transportu narkotyków na statku z udziałem członków załogi i kontakt z nimi,
niezale nie od tego jakie s motywacje np. poprawa samopoczucia, lub mo liwo chwilowego
zwi kszenia wydolno ci organizmu, albo ch zarobku, prowadz ostatecznie do tego samego
nieodwracalnego rezultatu - nerwicy, frustracji, uzale nienia i szybkiej nieoczekiwanej mierci.
3. PSYCHO-SPOŁECZNE I BIOLOGICZNE SKUTKI UZALE NIENIA
Ze zjawiskiem przest pczo ci narkotykowej wi e si nieodł cznie problem narkomanii i
zaka ania wirusem HIV, szczególnie w du ych portowych aglomeracjach miejskich. Co roku wzrasta
o ok. 50 % liczba osób uzale nionych od narkotyków, które w zwi zku z uzale nieniem dopu ciły si
przest pstw, jednocze nie przewiduje si , e około 10% ludzi jest podatnych na uzale nianie si od
narkotyków51. Ju pobie na analiza w/w niebezpiecze stw wyja nia dlaczego narkotyki na morzu
dyskwalifikuj zawodowo, zdrowotnie i moralnie marynarza na ka dym stanowisku. Tam nie ma
mo liwo ci realizowania wzniosłej zasady liberalnej: "leczy zamiast kara ".
Według danych Ministerstwa Zdrowia, rocznie ponad 40 tys. osób ma kontakt z narkotykami z
czego cz
z nich uzale nia si od nich ju po pierwszym za yciu; liczby podawane przez policj s
trzykrotnie wi ksze. 52. Około 50 % wzrost ilo ci osób leczonych stacjonarnie w ostatnich 4 latach,
wiadczy nie tylko o rozpowszechnianiu si zjawiska narkomanii, ale równie o wi kszej dost pno ci
tych rodków dla osób ju uzale nionych. Biuro ds. Narkotyków Komendy Głównej Policji
odnotowuje rozszerzaj ce si zjawisko dystrybucji narkotyków w szkołach , uczelniach i skupiskach
młodzie owych; to wida na codzie ..
50 Informacje zaczerpni te z : Fairplay Vol. 327 1996-02-22 s. 27/28" Violent attacks increase";Lloyd's List No. 56 113
1995-08-12 s. 10 "Seafarers seek crackdown on raiders";
51 Informacja na stronie internetowej http://www.reitox.net.pl/pdis00pi.htm
52 J. M a z a n, Za ilo ci ladowe musi by kara. Nasz Dziennik 18.04.2000r str. 9.
48
49
Jednak marynarz wyruszaj cy w wielomiesi czn podró z dala od specjalistycznych o rodków
medycznych, musi zdawa sobie spraw z ogólnego zagro enia zdrowia i ycia, oraz skutków jakie
za ywane narkotyki wywieraj na efektywno pracy i sprawno umysłow samotnego nawigatora
na stanowisku dowodzenia statkiem. Wówczas obok zwykłych objawów zatrucia narkotycznego
takich jak: zwolnienie procesów my lenia, ot piało , niemo no skupienia uwagi i senno -
przedawkowanie narkotyku, lub jego nagłe odstawienie, mo e by przyczyn mierci, natomiast
skutki ci głego za ywania narkotyków s nast puj ce53:
Narkotyk
Niebezpiecze stwo:
Opium, Morfina, Heroina
Psychodegeneracja, uszkodzenie mózgu, w troby, zapalenie
w troby, ółtaczka, zatory, zakrzepy
Kokaina
Urojenia prze ladowcze i stany deliryjne, zaburzenia i zmiany
osobowo ci w tym zanik uczu wy szych , przygn bienie z
mo liwo ci zamachów samobójczych
Marihuana, Haszysz
Halucynacje, osłabienie hamulców wewn trznych, upo ledzenie
zapami tywania i koncentracji uwagi , astma, ch si gania po
silniejsze narkotyki
LSD
Tendencje samobójcze, zaskakuj ce raptowne zmiany zachowania.
Ci głe za ywanie powoduje uszkodzenie mózgu, zmiany
chromosomalne
Amfetaminy
Rozwój depresji psychicznych z my lami samobójczymi,
wyst pienie paranoi, drgawek, zapa ci, pi czki, a w skrajnych
przypadkach mier
Barbiturany
Halucynacje, okresowe psychozy, anemia, bezsenno , skłonno ci
samobójcze,
Od grudnia 1999r. roku wszyscy marynarze kierowani do pracy na polskich i zagranicznych
statkach musz w ramach bada specjalistycznych potwierdzaj cych zdolno do pracy na morzu, a
wi c ( niezale nie od funkcji ) przej równie testy alkoholowo-narkotyczne. Testy te wykonuje
Pracownia Toksykologii PAM w Szczecinie przy szpitalu na Pomorzanach. Takie wymogi nakładaj
na armatorów rozporz dzenia Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej , Mi dzynarodowa
Konwencja STCW 95 opracowana przez IMO, a tak e przepisy administracji morskiej krajów bandery
pod którymi s zarejestrowane statki Grupy P M.54 ,55 A zatem osoba uzale niona od narkotyków
uwa ana jest za niezdoln do pracy na morzu i nie otrzyma wiadectwa zdrowia.
W praktyce ka dy marynarz i student Wy szej Szkoły Morskiej mo e zetkn si w porcie, lub na
statku z narkotykami, propozycj za ycia, propozycjami łatwego zarobku, lub mo e by równie
wmieszany w zorganizowany przemyt narkotyków. W takiej sytuacji powinien mie pełn
wiadomo :