Każdy jest innym i nikt sobą samym.

..
swoich umiejętności w walce. Aby nieco
nych do walki, potem w walkach ćwi-
zmienić jednostronność motywacji z na-
czebnych, a wreszcie w zawodach. U za-
stawieniem na „ja” i na zadania, trener
wodnika o przewadze cech „wojownika”
powinien wytłumaczyć „wojownikowi”,
należy wykorzystać jego dążenie do
że aby zwyciężać, musi w zaprawie
osiągnięć oraz chęć walki i współzawod-
zwrócić należytą uwagę na podnoszenie
niczość - tworzyć dobre i plastyczne
76
Zbigniew Czajkowski
podstawy techniki i stopniowo posze-
W całym procesie treningu, w od-
rzać zasób stosowanych działań.
działywaniu wychowawczym, podczas
Trzeba tu podkreślić, że bardzo wcze-
zawodów trzeba każdego zawodnika
sne nastawienie na współzawodnictwo,
traktować inaczej, a szczególnie w za-
udział w walkach i zawodach, łatwość
kresie motywacji osiągnięć. Jak nader
pierwszych sukcesów, wynikających tyl-
trafnie podkreśla J. W. Atkinson: „Ta-ko z dyspozycji szybkościowych, współ-
kie samo traktowanie wszystkich zawod-zawodniczości, agresywności i innych
ników może mieć dramatycznie odmienne cech „wojownika” - mogą przysporzyć
skutki. To stanowi jeden z najważniej-trenerowi sporych trudności w długofalo-
szych wniosków wynikających ze współ-
wym, wszechstronnym szkoleniu. W sto-
czesnych badań motywacji - jest to wy-sunku do dziecka oraz młodocianych za-
zwanie dla tych, którzy sądzą, że stosując wodników czynnik współzawodnictwa
jedną metodę nauczania i wychowania
należy wprowadzać ostrożnie i stopniowo
można pobudzić optymalną motywację
(dotyczy to szczególnie „techników”).
uczenia się wszystkich uczniów, niezależ-
Wielu trenerów sądzi, że wczesne wy-
nie od ich osobowości” . 15
kazanie cech „wojownika” wróży przyszłe
Sądzę, że „ostatecznym i wszech-
sukcesy. Otóż, nie zawsze tak jest i nie we ogarniającym” podsumowaniem tego
wszystkich dziedzinach sportu. J. M. Fo-opracowania mogą być słowa: „Tylko
dero np. wykazał, że w gimnastyce nie trener potrafiący wpływać na motywację ma współwystępowania wysokiego pozio-zawodników oraz posiadający łatwość
mu motywacji osiągnięć i dobrych wyni-
komunikowania się z nimi odniesie suk-ków w zawodach. 14
cesy w pedagogicznym procesie, jakim
jest trening sportowy” . 16
14Fodero J. M.: An analysis of achievement
15
motivation and motivational tendencies
Atkinson J. W.: An introduction to motiva-
among men and women collegiate gymnasts.
tion. Princeton 1994. Van Nostrand.
16
„International Journal of Sport Psycholo-
Wioślarstwo. FISA Kurs podstawowy. „Sport gy” 1980, nr 11.
Wyczynowy” 1992, nr 7-8.