Każdy jest innym i nikt sobą samym.

Najogólniej
- zgodnie z własnymi przekonaniami, nie
iChesser, 1973).
wstania jego dezadaptacyjnych zachowań.
rzecz biorąc, szkoły te łączy teza, że zachowastosują wobec niego warunków godności
Zaburzenia emocjonalne i niefunkcjonalnie człowieka jest motywowane potrzebą rozczy wartości;
69.1.2.1
ne zachowania są skutkiem zaburzeń myślewoju, dążeniem do samorealizacji. Źródłem
(2) dążą do głębokiego, empatycznego zro­
Terapia behawioralna
nia (Maultsby, 1992; Maultsby i Hendricks,
zaburzeń czy zahamowań w rozwoju jednostzumienia klienta, wczuwają się w to, cze­
Głównymi reprezentantami terapii behawio1992). Terapia nastawiona jest na usuwanie
ki są przekonania i sądy narzucone jej przez
go on rzeczywiście doświadcza;
ralnej są: J. Wolpe, A. Bandura i H. J. Eysenck
zaburzeń myślenia. Uczy rozpoznawania dysinnych ludzi, niezgodne z jej rzeczywistymi (3) zachowują przy tym własną autentycz­
Oakubowska, 1994a). W terapii tej objawy funkcjonalnego sposobu myślenia i jego elidoświadczeniami (Grzesiuk, 1994a; Jakubowność - wykazują spójność między dopsychopatologiczne pacjenta traktuje się jaminowania. Znaczącymi reprezentantami teska, 1994b).
świadczeniem a świadomością oraz poko nieprzystosowawcze zachowania nabyrapii poznawczej są A. T. Beck (Beck, Rush, Do głównych reprezentantów omawianemiędzy świadomością a tym, co komute w procesie uczenia się. Ta kategoria za­
Shaw i Emery, 1979) i A. Ellis (1985).
go podejścia należą: C. R. Rogers (1961,
nikują klientowi.
7 7 2
ZDROWIE I CHOROBA
7 7 3
Dzięki temu w procesie psychoterapii gnień jest zamrożenie naturalnej energii orfrenika pozostaje w kontakcie z otoczeniem. szkół psychoterapeutycznych - w sposób li­
skoncentrowanej na osobie wytwarza się ganizmu.
„Ja prawdziwe" - dla zachowania własnej niowy zdarzeń z jego życia (Radochoński,
atmosfera zaufania, możliwość nawiązania
Terapia Gestalt ma stworzyć klientowi
autonomii - jest od otoczenia izolowane (La-
1984; Tryjarska, 1994b). Przyczyn aktualkontaktu z klientem. Powstaje szansa, by tewarunki do pełnego doświadczania siebie, do ing, 1995).
nych problemów nie poszukuje się bowiem
rapia stała się dla klienta przykładem konposzerzania świadomości, polegającego mię­
To rozszczepienie Ja - pierwotnie mające w jego przeszłości (Ludewig, 1995; Namystruktywnych kontaktów z ludźmi, w których dzy innymi na doświadczaniu przeciwieństw
służyć obronie tożsamości - prowadzić może
słowska, 1997). Zwraca się natomiast uwagę
uzyskuje on możliwość zaakceptowania włas­
(na przykład siły i słabości). Dychotomizacja,
do wybuchu psychozy. „Ja prawdziwe", pona mechanizm sprzężeń zwrotnych, funkcjonej osoby, zrozumienia siebie, przejawieutożsamianie się z tylko jednym biegunem zbawione kontaktu ze światem zewnętrznym,
nujących w systemach społecznych, których
nia własnej autentyczności. Warunki te mogą
wymiaru Ja pociąga za sobą pozbycie się popotwierdzeń ze strony innych ludzi, staje się pacjent jest członkiem, a zwłaszcza w jego syzainicjować w nim proces konstruktywnych łowy siły pochodzącej z drugiego, odrzuconestopniowo coraz bardziej puste i martwe. Wystemie rodzinnym (Czabała, 1997). Każde zazmian.
go bieguna.
buch psychozy może być nagłym, rozpaczlichowanie jednego członka rodziny jest bo­
Klientowi proponowane są ćwiczenia, któwym ujawnieniem światu zewnętrznemu wiem traktowane jako: 69.1.3.2
re mogą mu pomóc w samoobserwacji pojanieznanego mu Ja prawdziwego". Do rozwo­
Terapia Gestalt
wiających się myśli, odczuć i doznań zmysłoju psychozy może prowadzić także dalsze wy­
(1) bodziec do kolejnego zachowania drugie­
W wyjaśnianiu genezy zaburzeń nerwicowych. Wzrost świadomości własnego Ja
cofywanie się z kontaktów z otoczeniem. Ja
go członka rodziny,
wych Perls (1973), twórca terapii Gestalt, umożliwia doświadczanie w polu uwagi pełprawdziwe" pozbawione potwierdzeń z ze­
(2) reakcja na poprzednie jego zachowanie,
opiera się na założeniu, że wszystkie doświadnych, domkniętych figur; prowadzi do ich auwnątrz wypełnia się fantazją, traci tożsamość.
(3) wzmocnienie tego zachowania (Grzesiuk
czenia jednostki porządkowane są w pewne fitentycznego zaspokajania. Dotarcie do auten­
Psychoterapia egzystencjalna zmierza
i Jakubowska, 1994).
gury, całości, postaci (niem. Gestalt).
tycznego Ja klienta stanowi podstawę indo przywrócenia pacjentowi ontologicznej
Doświadczenie (na przykład doświadczetegracji fragmentów jego Ja. Do autentycznepewności, którą może on osiągnąć, jeśli bę­
Przyjmuje się, że zachowanie pacjenta można
nie zmysłowe - obraz wzrokowy, dźwięk, zago Ja można bowiem dotrzeć po przekroczedzie w stanie ujawnić własne Ja prawdziwe". zrozumieć wyłącznie w kontekście systemu, pach - lub doświadczenie wewnętrzne - praniu następujących jego warstw: frazesowej,

Tematy