Najogólniej
- zgodnie z własnymi przekonaniami, nie
iChesser, 1973).
wstania jego dezadaptacyjnych zachowań.
rzecz biorąc, szkoły te łączy teza, że zachowastosują wobec niego warunków godności
Zaburzenia emocjonalne i niefunkcjonalnie człowieka jest motywowane potrzebą rozczy wartości;
69.1.2.1
ne zachowania są skutkiem zaburzeń myślewoju, dążeniem do samorealizacji. Źródłem
(2) dążą do głębokiego, empatycznego zro
Terapia behawioralna
nia (Maultsby, 1992; Maultsby i Hendricks,
zaburzeń czy zahamowań w rozwoju jednostzumienia klienta, wczuwają się w to, cze
Głównymi reprezentantami terapii behawio1992). Terapia nastawiona jest na usuwanie
ki są przekonania i sądy narzucone jej przez
go on rzeczywiście doświadcza;
ralnej są: J. Wolpe, A. Bandura i H. J. Eysenck
zaburzeń myślenia. Uczy rozpoznawania dysinnych ludzi, niezgodne z jej rzeczywistymi (3) zachowują przy tym własną autentycz
Oakubowska, 1994a). W terapii tej objawy funkcjonalnego sposobu myślenia i jego elidoświadczeniami (Grzesiuk, 1994a; Jakubowność - wykazują spójność między dopsychopatologiczne pacjenta traktuje się jaminowania. Znaczącymi reprezentantami teska, 1994b).
świadczeniem a świadomością oraz poko nieprzystosowawcze zachowania nabyrapii poznawczej są A. T. Beck (Beck, Rush, Do głównych reprezentantów omawianemiędzy świadomością a tym, co komute w procesie uczenia się. Ta kategoria za
Shaw i Emery, 1979) i A. Ellis (1985).
go podejścia należą: C. R. Rogers (1961,
nikują klientowi.
7 7 2
ZDROWIE I CHOROBA
7 7 3
Dzięki temu w procesie psychoterapii gnień jest zamrożenie naturalnej energii orfrenika pozostaje w kontakcie z otoczeniem. szkół psychoterapeutycznych - w sposób li
skoncentrowanej na osobie wytwarza się ganizmu.
„Ja prawdziwe" - dla zachowania własnej niowy zdarzeń z jego życia (Radochoński,
atmosfera zaufania, możliwość nawiązania
Terapia Gestalt ma stworzyć klientowi
autonomii - jest od otoczenia izolowane (La-
1984; Tryjarska, 1994b). Przyczyn aktualkontaktu z klientem. Powstaje szansa, by tewarunki do pełnego doświadczania siebie, do ing, 1995).
nych problemów nie poszukuje się bowiem
rapia stała się dla klienta przykładem konposzerzania świadomości, polegającego mię
To rozszczepienie Ja - pierwotnie mające w jego przeszłości (Ludewig, 1995; Namystruktywnych kontaktów z ludźmi, w których dzy innymi na doświadczaniu przeciwieństw
służyć obronie tożsamości - prowadzić może
słowska, 1997). Zwraca się natomiast uwagę
uzyskuje on możliwość zaakceptowania włas
(na przykład siły i słabości). Dychotomizacja,
do wybuchu psychozy. „Ja prawdziwe", pona mechanizm sprzężeń zwrotnych, funkcjonej osoby, zrozumienia siebie, przejawieutożsamianie się z tylko jednym biegunem zbawione kontaktu ze światem zewnętrznym,
nujących w systemach społecznych, których
nia własnej autentyczności. Warunki te mogą
wymiaru Ja pociąga za sobą pozbycie się popotwierdzeń ze strony innych ludzi, staje się pacjent jest członkiem, a zwłaszcza w jego syzainicjować w nim proces konstruktywnych łowy siły pochodzącej z drugiego, odrzuconestopniowo coraz bardziej puste i martwe. Wystemie rodzinnym (Czabała, 1997). Każde zazmian.
go bieguna.
buch psychozy może być nagłym, rozpaczlichowanie jednego członka rodziny jest bo
Klientowi proponowane są ćwiczenia, któwym ujawnieniem światu zewnętrznemu wiem traktowane jako: 69.1.3.2
re mogą mu pomóc w samoobserwacji pojanieznanego mu Ja prawdziwego". Do rozwo
Terapia Gestalt
wiających się myśli, odczuć i doznań zmysłoju psychozy może prowadzić także dalsze wy
(1) bodziec do kolejnego zachowania drugie
W wyjaśnianiu genezy zaburzeń nerwicowych. Wzrost świadomości własnego Ja
cofywanie się z kontaktów z otoczeniem. Ja
go członka rodziny,
wych Perls (1973), twórca terapii Gestalt, umożliwia doświadczanie w polu uwagi pełprawdziwe" pozbawione potwierdzeń z ze
(2) reakcja na poprzednie jego zachowanie,
opiera się na założeniu, że wszystkie doświadnych, domkniętych figur; prowadzi do ich auwnątrz wypełnia się fantazją, traci tożsamość.
(3) wzmocnienie tego zachowania (Grzesiuk
czenia jednostki porządkowane są w pewne fitentycznego zaspokajania. Dotarcie do auten
Psychoterapia egzystencjalna zmierza
i Jakubowska, 1994).
gury, całości, postaci (niem. Gestalt).
tycznego Ja klienta stanowi podstawę indo przywrócenia pacjentowi ontologicznej
Doświadczenie (na przykład doświadczetegracji fragmentów jego Ja. Do autentycznepewności, którą może on osiągnąć, jeśli bę
Przyjmuje się, że zachowanie pacjenta można
nie zmysłowe - obraz wzrokowy, dźwięk, zago Ja można bowiem dotrzeć po przekroczedzie w stanie ujawnić własne Ja prawdziwe". zrozumieć wyłącznie w kontekście systemu, pach - lub doświadczenie wewnętrzne - praniu następujących jego warstw: frazesowej,