Każdy jest innym i nikt sobą samym.

Oficjum wyja�ni�a 15 maja 1709 r, �e katolikom nie wolno bra� udzia�u w
czynno�ciach �wi�tych wsp�lnie z heretykami i schizmatykami, a prezbiterom katolickim nie wol-
no spowiada� lub komunikowa� heretyk�w lub schizmatyk�w.
Dodajmy, �e �prawo ko�cielne zwykle �agodnieje w niebezpiecze�stwie �mierci cz�owie-
ka�.
Prezydent Clinton, protestant, pot�ny anio� �cywilizacji �mierci�, kt�ry broni� prawa do za-
bijania dzieci poprzez wysysanie m�zgu (tzw. por�d w toku), otrzyma� w RPA Komuni� �wi�t�!
Trudno znale�� tu jakie� usprawiedliwienie dla kap�ana, kt�ry dokona� tego czynu.
�Przykro�ci, na jakie nara�a� si� szafarz odmawiaj�c sprawowania sakrament�w, nie zwal-
nia�y duchownego katolickiego od stosowania si� do prawa zakazuj�cego udzielana heretykowi
sakrament�w�.
I dzi� kanon 731 par. 2 Kodeksu Prawa Kanonicznego �zabrania kap�anom Ko�cio�a Kato-
lickiego administrowania sakrament�w heretykom i schizmatykom, chocia�by prosz�c o nie byli w
dobrej wierze, chyba, �e wyrzekn� si� b��d�w i pojednaj� z Ko�cio�em�.
Sob�r Watyka�ski II:
postawi� norm�, �e - chrze�cijanom wschodnim, kt�rzy w dobrej wierze pozo-
staj� od��czeni od Ko�cio�a Katolickiego, bo zostali urodzeni, ochrzczeni i wychowa-
ni poza Ko�cio�em Katolickim, mo�na udziela� sakrament�w - pokuty, Eucharystii i
namaszczenia chorych - je�li dobrowolnie o nie prosz� i maj� nale�yt� dyspozycj�.
Podkre�la si� jednak, �e:
nie wystarczy to, �e anglikanin czy protestant, duchowo przygotowany dobrowolnie
prosi katolickiego kap�ana o Komuni� �wi�t�, ale musz� zachodzi� przede wszystkim
dwa warunki: musi on wyznawa� t� sam� wiar�, co Ko�ci� Katolicki, je�li chodzi o
Eucharysti� i musi si� znajdowa� w takich okoliczno�ciach, �e nie mo�e si� zwr�ci�
do duchownego w�asnego wyznania.
W liturgii nie ma dowolno�ci; przepisy dyscyplinuj� wiernych.
�W my�l kan. 98 par. 3 wierny obrz�dku �aci�skiego nie mo�e samowolnie przechodzi� do
obrz�dku wschodniego, a wierny obrz�dku wschodniego nie mo�e samowolnie przechodzi� do ob-
rz�dku �aci�skiego. Zgodnie z kan. 733 sprawowanie i przyjmowanie sakrament�w winno by� do-
konywane zgodnie z obrz�dkiem sprawuj�cego i przyjmuj�cego sakramenty�. R�norodno��
obrz�dk�w tworzy bogactwo Ko�cio�a, jego Tradycj�. �Produkowanie� na wz�r rewolucjonist�w
�nowej obyczajowo�ci�, tchnie barbarzy�sk� samowol�, rodzi ba�agan i dezorientacj�.
W celebracji wed�ug indultu z 1984, istnieje wyra�ny zakaz wprowadzania zmian i miesza-
nia ryt�w. Nie mo�e wi�c by� tak, �e podczas Mszy �wi�tej Komunia udzielana jest na dwa sposo-
by! Jak zatem post�pi� proboszczowie? Og�osz� w parafii referendum? B�d� stosowa� �dwa
rodzaje� rytu? Oto co pisze na ten temat w konfrontacji z argumentami �Tygodnika Powszechne-
go� ks. W�adys�aw Gasid�o:
Jednolito�� zachowa� we wsp�lnocie ludzi wierz�cych jest bardzo istotna, po-
niewa� jest ona zewn�trznym wyrazem jedno�ci duchowej. A zatem jedno�� t� powin-
ny budowa� i umacnia� zar�wno spos�b przyjmowania Cia�a Pa�skiego, jak i
postawa wiernego podczas tego wielkiego aktu kultu.
Zachowywanie obrz�d�w, to zachowywanie to�samo�ci Ko�cio�a. Czyli troska o to, by Ko�ci�
katolicki pozosta� Ko�cio�em katolickim, a nie np. Katolickim Otwartym Ko�cio�em Uniwersalnym.
Zachowywanie obrz�d�w jest wi�c warunkiem istnienia Ko�cio�a! Ka�dy gest, s�owo, ka�dy ele-
ment liturgii niesie w sobie Prawd� o Bogu, naszej wierze, historii, o nas samych. Liturgia wp�ywa na
prawdy wiary, gdy� - b�d�c elementem �wi�tej Tradycji - jest wcze�niejsza ni� Nowy Testament!
Na potrzeb� zachowywania obrz�d�w Ko�cio�a zacz�to zwraca� pilniejsz�
uwag�, gdy niekt�rzy heretycy wyra�ali si� z lekcewa�eniem o takim czy innym sposobie
spe�niania funkcji liturgicznych. Papie� Marcin V (�1431) w czasie Soboru w Konstancji
(1414-1418) w konstytucji Inter cunctas z 22 lutego 1418 r. poleci� pyta� heretyk�w i podej-
rzanych o herezj� Wicleffa i Husa, czy wierz�, �e ci�ko grzeszy, kto rozmy�lnie lekce-
wa�y obrz�dy Ko�cio�a (...). My�l t� podj�� Sob�r Trydencki, kt�ry w czasie Sesji VII, 3 marca
1547 r, poda� jako prawdziwe twierdzenie utrzymuj�ce, �e przyj�te i zatwierdzone
przez Ko�ci� Katolicki obrz�dy, stosowane przy uroczystym udzielaniu sakrament�w
nie mog� by� lekcewa�one, pomijane albo zmieniane na inne bez dopuszczenia si�
grzechu przez szafarza. (...) Ko�cio�owi wi�c chodzi�o o to, aby w �lad za przyj�ciem
istnienia sakrament�w, sz�o uznanie okre�lonego przez Ko�ci� sposobu sprawowania
tych sakrament�w. (...) Papie� [Pawe� V (� 1621)] uwa�a� za sw�j obowi�zek czuwa-
nie nad tym, aby sprawowanie sakrament�w odbywa�o si� wed�ug ustalonych obrz�-
d�w i ceremonii, kt�rych pocz�tk�w nale�y szuka� w apostolskiej tradycji oraz w po-
stanowieniach Ojc�w Ko�cio�a.
Permisywizm jest rakiem moralno�ci. Modernizm wnika w spo�ecze�stwo chrze�cija�skie, kt�re
nie potrafi broni� si� przed ideami zepsutego �wiata.
Jak moderni�ci s� rakiem w organizmie Ko�cio�a, tak permisywizm jest rakiem moralno�ci.
Parlamenty formu�uj� r�ne prawa i normy, kt�re nie s� egzekwowane. Prawo karne jest co-
raz bardziej �agodne. Przest�pcy - to tylko ofiary (wychowania, spo�ecze�stwa, �deficyt�w osobowo-
�ciowych�, �toksycznych� rodzic�w, biedy...). Teologowie umieszczaj� Dekalog na drugim planie,
akcentuj�c mi�osierdzie. Pozwalaj� zapomnie�, �e B�g jest r�wnie� S�dzi�. �e mi�o�� bli�niego
jest najpierw respektowaniem praw innych ludzi. �e B�g jest mi�osierny dla grzesznik�w, ale ��da
prawdziwego nawr�cenia i pokuty.
Prawa permisywne s� to takie prawa, kt�re akceptuj� wykroczenia przeciw Prawu Bo�emu. Ta-
kim jest prawo zezwalaj�ce na rozwody. Sz�ste Przykazanie g�osi, �e ma��e�stwo jest nierozerwalne,
poniewa� przekazywanie �ycia nast�puje wtedy, gdy chce tego B�g, a dzieci znajduj� w rodzinie odpo-
wiednie �rodowisko do rozwoju.
Co jest dobrem dla jednych, dla innych mo�e by� grzechem. Przyk�ad ma��e�stwa mo�e te�
pom�c w zrozumieniu...niew�a�ciwo�ci rozdawania Komunii �wi�tej do r�k. S� sfery zawarowane
dla ma��onk�w, inne zawarowane s� dla kap�an�w. Wiadomo, �e prokreacja jest bez w�tpienia
prawem ma��onk�w. St�d ich po�ycie nie jest uwa�ane za perwersj�, ale za dobro. Uzurpuj�cy
sobie to prawo, pozostaj�cy bez sakramentu ma��e�stwa, doprowadzaj� si� do nie�adu moralnego,
czyli grzechu. Co jest za� powierzone kap�anowi (sprawowanie sakramentu pokuty), jest zabronione
dla laikatu. Tak jak z rozdawaniem Komunii �wi�tej. B��d polega na przyw�aszczaniu sobie prawa
ma��e�skiego czy kap�a�skiego.
�wi�tokradztwo
Czym jest �wi�tokradztwo, pot�pione jako grzech bezbo�no�ci w Pierwszym Przykazaniu Deka-
logu?
�wi�tokradztwo polega na profanowaniu lub niegodnym traktowaniu sakra-
ment�w i innych czynno�ci liturgicznych, jak r�wnie� os�b, rzeczy i miejsc po�wi�co-
nych Bogu. �wi�tokradztwo jest grzechem ci�kim, zw�aszcza je�eli jest pope�nione