~ Babiloński król Nabuchodonozor (Dn): do roku 1930 był "symbolem Szatana", po roku 1936 "uosabiał Boga", aby ponownie powrócić do "symbolu Szatana" (powróciło... 

Każdy jest innym i nikt sobą samym.


~ Sprawa tzw. "rządów" ( wg Rz 13): w latach 1879~1929 uczono, że "rządy pochodzą od Boga", w 1929: "rządy pochodzą od Szatana", od 1962: "rządy pochodzą od Boga" (powrót "starego światła").
~ Religia: w 1924 głoszono, że "religia pochodzi od Boga", od 1937 : "religia jest kultem diabła i demonów", od 1957 : "religia pochodzi od Boga" (powrót "starego światła").
~ Powrót Chrystusa na ziemię: wg Russella nastąpił w 1874 , wg Rutherforda w 1914 r.
~ Zmartwychwstanie "małego stadka" (przedstawicieli 144 000): najpierw w 1878 , później w 1914, 1918, 1919.
~ Koniec świata: daty "najgłośniejsze" to: 1914, 1915, 1918, 1925, 1941, 1975, 1984, 1994 (wszystkich tych "dat" było ok. dwudziestu!).
~ Transfuzja krwi: Rutherford chwali, Knorr i jego następcy zakazują.
~ Transplantacje: w 1968 zakaz, od 1980 dozwolone.
~ Szczepienia: najpierw zakazane, dwadzieścia lat później dozwolone.
~ Los mieszkaÅ„ców Sodomy: w 1879 gÅ‚oszono, że zmartwychwstanÄ…, w 1952  nie zmartwychwstanÄ…, w 1965  zmartwychwstanÄ…, w 1988  nie zmartwychwstanÄ…, w 1989  zmartwychwstanÄ…, 1990  nie zmartwychwstanÄ…(a jak bÄ™dzie za rok, dwa?!).        Czy choćby z tych kilku wyżej przytoczonych przykÅ‚adów można przyznać racjÄ™ Å›wiadkom Jehowy, że ich nauki przypominajÄ… coraz jaÅ›niejsze Å›wiatÅ‚o? Czy raczej mamy tu do czynienia z poruszaniem siÄ™ w mrokach? Nie ulega wÄ…tpliwoÅ›ci, że nauki Å›wiadków peÅ‚ne sÄ… sprzecznoÅ›ci i absurdów. To tylko u Å›wiadków "Å›wiatÅ‚o"(ich "prawda") może po jakimÅ› czasie okazać siÄ™ "ciemnoÅ›ciÄ…" (kÅ‚amstwem), aby ponownie stać siÄ™ "Å›wiatÅ‚em". Szkoda, że nauczyciele z Brooklynu nie zważajÄ… na jakże sÅ‚uszne sÅ‚owa, które kiedyÅ› zamieÅ›ciÅ‚a ich wÅ‚asna "Strażnica" (1881): "Nowe Å›wiatÅ‚o nigdy nie stoi w sprzecznoÅ›ci ze starym Å›wiatÅ‚em, lecz dodaje coÅ› do niego".        Aby jednak jakoÅ› obronić siÄ™ przed uzasadnionÄ… krytykÄ… tych ciÄ…gÅ‚ych zmian w naukach Towarzystwa Strażnica, CK ogÅ‚osiÅ‚o nowÄ… teoriÄ™ o dochodzeniu do prawdy na drodze tzw. "halsowania". SÅ‚owo "halsowanie" wywodzi siÄ™ jak wiadomo ze sÅ‚ownika żeglarskiego i oznacza wykonywanie zwrotów w prawo i w lewo ( inaczej: pÅ‚yniÄ™cie zygzakiem), aby dotrzeć do celu, gdy wiatr wieje naprzeciw. Ale wedÅ‚ug "żeglarzy" z Brooklynu, halsowanie oznacza też wykonywanie zwrotów "tam i z powrotem" ("Strażnica" 18/1982, s. 19). "Tam i z powrotem" ma usprawiedliwić zmiany nauk o 180 stopni! Tymczasem wedÅ‚ug tej samej KsiÄ™gi Przysłów "Å›cieżka sprawiedliwego", to nie chodzenie w prawo czy lewo, w tyÅ‚ i do przodu, lecz trzymanie siÄ™ "prostej drogi": "Nie zbaczaj ani w prawo, ani w lewo, odwracaj swÄ… nogÄ™ od zÅ‚a" (4, 27; wg BP). I to nie do katolików, ale do samych siebie powinni Å›wiadkowie adresować sÅ‚owa, które zamieÅ›cili w pewnej "Strażnicy": "ChrzeÅ›cijanie co do podstawowych nauk nie mogÄ… być niezdecydowani, zmienni jak `chorÄ…giewka na wietrze'. Czy można polegać na zdaniu takich ludzi lub na ich szczeroÅ›ci?" ("Strażnica" 15/1977, s. 18). Odpowiadamy: oczywiÅ›cie nie! Szkoda, że tak niewielu jeszcze Å›wiadków zdobyÅ‚o siÄ™ na pewien wysiÅ‚ek myÅ›lowy  tak jak to uczyniÅ‚ H~J. Twisselmann  i zrozumiaÅ‚o, że ,jaÅ›niej, to nie oznacza inaczej", a "jaÅ›niejsze Å›wiatÅ‚o" nie może być "zmienianiem skóry" (HT 33). WyciÄ…gnijmy wiÄ™c koÅ„cowe wnioski z jehowickiej nauki o "nowym Å›wietle" i uzupeÅ‚nijmy je o kilka dodatkowych spostrzeżeÅ„:
~ CK używa "nowego Å›wiatÅ‚a", aby wytÅ‚umaczyć siÄ™ jakoÅ› z ciÄ…gÅ‚ych zmian w nauczaniu. Temu samemu celowi sÅ‚uży, celowe naszym zdaniem, unikanie rozróżnienia pomiÄ™dzy pogÅ‚Ä™bieniem nauki (pod wpÅ‚ywem "nowego Å›wiatÅ‚a") a jej zmianami (czÄ™sto stajÄ… one "na gÅ‚owie"  powrót do "starego Å›wiatÅ‚a", wczeÅ›niej potÄ™pianego). To Å›wiadome mieszanie pojęć ma na celu nie tylko usprawiedliwienie przeszÅ‚oÅ›ci, ale i przygotowanie sobie terenu pod "nowe prawdy" w przyszÅ‚oÅ›ci. Åšwiadkowie wierzÄ…, że w ich przyszÅ‚ym i bliskim już raju na ziemi ("raju odzyskanym"), bÄ™dÄ… obowiÄ…zywać "nowe zwoje", czyli jakieÅ› nowe objawienia, uzupeÅ‚niajÄ…ce BibliÄ™ (zob. B 181).
~ Nauka o dochodzeniu do prawdy przez "halsowanie", bazuje tak naprawdę ra filozofii Hegla, na jego dialektyce: teza (propozycja), antyteza (propozycja przeciwna) i synteza (pogodzenie obu propozycji lub ich kombinacja). CK stosuje tę dialektykę Hegla, jednak unika wyjawienia zwykłym świadkom jej autora, ograniczając się tylko do stwierdzenia, że jest to "zasada, która z dobrym rezultatem przyczynia się do rozwoju prawdy naukowej".