X


Każdy jest innym i nikt sobą samym.



Formułowanie problemów, dokonywanie analizy
D. Stosowanie
i syntezy nowych zjawisk, formułowanie planu
wiadomości
działania, tworzenie oryginalnych przedmiotów i
w sytuacjach
wartościowanie przedmiotów według pewnych
problemowych
kryteriów.
Uszczegółowionymi celami nauczania, odnoszącymi się do określonego materiału dydaktycznego, są wymagania na poszczególne oceny szkolne.

SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSI

119






Poziomy wymagań:

k – konieczne: obejmują umiejętności potrzebne do świadomego udziału w zaję-
ciach szkolnych i wykonywania prostych zadań – ustalone tak, aby umożliwiały uczniom korzystanie z nauczania na danym poziomie kształcenia oraz kontynu-owanie nauki danego przedmiotu na poziomie wyższym;

p – podstawowe: obejmują treści najbardziej przystępne, najprostsze i najbardziej uniwersalne, najpewniejsze naukowo, niezbędne do dalszej nauki, bezpo-
średnio użyteczne w pozaszkolnej działalności ucznia – wyznaczone przez central-VIII
ne elementy materiału nauczania;

r – rozszerzone: obejmują treści umiarkowanie przystępne, bardziej złożone i mniej typowe, przydatne, ale nie niezbędne w dalszej nauce – mogą, ale nie muszą być użyteczne w pozaszkolnej działalności ucznia;
W

d – dopełniające: obejmują treści trudne do opanowania, najbardziej złożone, IÓ
twórcze i oryginalne, odległe od bezpośredniej użyteczności w życiu pozaszkolnym N
ucznia – jednak nie wykraczające poza realizowany program nauczania, zgodny z Podstawą programową kształcenia ogólnego.
PROPOZYCJE NORM WYMAGAŃ NA POSZCZEGÓLNE OCENY
SZKOLNE:
Substancje i ich przemiany
KOLNYCH UCZ

SZ
Oczekiwane osiągnięcia
Katego-
Wy-
Stopień
Ć
ria celu
maga-
Ę
Uczeń powinien:
nia
GNI

znać kilka metali i niemetali;
A
Ą

umieć rozróżnić pierwiastki i związki chemiczne;
C

znać główne składniki powietrza;
A

wiedzieć, że tlen podtrzymuje palenie;
A
k)
e (
ający

rozumieć znaczenie i zastosowanie tlenu;
B

cz k
ieczn
sz

umieć rozróżnić zjawisko fizyczne i reakcję che-
C
miczną;
kon
dopu

rozumieć pojęcie reakcji, syntezy, analizy i wymiany; B

umieć wskazać substraty i produkty w równaniu re-
C
akcji chemicznej.

SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSI

120









rozpoznawać podstawowe szkło i sprzęt laboratoryj-
B
ny;
A

znać właściwości powietrza;
C

umieć wskazać charakterystyczne właściwości tlenu
i wodoru;
B

rozumieć rolę tlenku węgla(IV) w przyrodzie;
B
)
VIII

rozumieć, czym różni się utlenianie od spalania;
C
p
y n

umieć zbierać gazy słabo rozpuszczalne w wodzie;
B

atecz

rozumieć pojęcie mieszaniny jednorodnej i niejedno-
awowe (
k + p
rodnej;
dost
W
B
podst


rozumieć pojęcie pierwiastka jako substancji prostej
N
i związku chemicznego jako substancji złożonej;
B

rozumieć budowę tlenków metali i niemetali;
C

umieć słownie zapisać reakcje syntezy, analizy i wy-
miany;
A

wiedzieć, skąd się biorą zanieczyszczenia powietrza
oraz jak należy chronić naturalne środowisko.
KOLNYCH UCZ

znać właściwości chemiczne tlenu i wodoru;
A
SZ

umieć rozdzielić mieszaniny jednorodne i niejedno-
C
ĆĘ
rodne;

umieć zakwalifikować procesy chemiczne do określo-
C
)
GNI
nego typu reakcji chemicznej;
Ą
ące (r

umieć wyciągać wnioski z przeprowadzonych do-
C


świadczeń dotyczących właściwości substancji, np.
zaj
dobry
tlenu i wodoru;

k + p + r
zszerro

umieć dokonać obliczeń na podstawie składu procen-
C
towego powietrza;

umieć wskazać przyczyny efektu cieplarnianego;
C

rozumieć reakcje utleniania i redukcji.
B


SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSI

121








umieć przewidzieć efekt przebiegu określonej reakcji D
)
chemicznej;
ące (d

umieć zidentyfikować tlen, wodór i tlenek węgla(IV);
C

dobry o
łniaj
rdz

umieć przewidzieć produkty określonej reakcji che-
D
ba k + p + r + d

Tematy

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.