w sytuacjach go wiadomości mają być stosowane, nie powi- typowych nien być bardzo odległy od celów osiąganych w toku ćwiczeń szkolnych... 

Każdy jest innym i nikt sobą samym.



Formułowanie problemów, dokonywanie analizy
D. Stosowanie
i syntezy nowych zjawisk, formułowanie planu
wiadomości
działania, tworzenie oryginalnych przedmiotów i
w sytuacjach
wartościowanie przedmiotów według pewnych
problemowych
kryteriów.
Uszczegółowionymi celami nauczania, odnoszącymi się do określonego materiału dydaktycznego, są wymagania na poszczególne oceny szkolne.

SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSI

119






Poziomy wymagań:

k – konieczne: obejmujÄ… umiejÄ™tnoÅ›ci potrzebne do Å›wiadomego udziaÅ‚u w zajÄ™-
ciach szkolnych i wykonywania prostych zadaÅ„ – ustalone tak, aby umożliwiaÅ‚y uczniom korzystanie z nauczania na danym poziomie ksztaÅ‚cenia oraz kontynu-owanie nauki danego przedmiotu na poziomie wyższym;

p – podstawowe: obejmujÄ… treÅ›ci najbardziej przystÄ™pne, najprostsze i najbardziej uniwersalne, najpewniejsze naukowo, niezbÄ™dne do dalszej nauki, bezpo-
Å›rednio użyteczne w pozaszkolnej dziaÅ‚alnoÅ›ci ucznia – wyznaczone przez central-VIII
ne elementy materiału nauczania;

r – rozszerzone: obejmujÄ… treÅ›ci umiarkowanie przystÄ™pne, bardziej zÅ‚ożone i mniej typowe, przydatne, ale nie niezbÄ™dne w dalszej nauce – mogÄ…, ale nie muszÄ… być użyteczne w pozaszkolnej dziaÅ‚alnoÅ›ci ucznia;
W

d – dopeÅ‚niajÄ…ce: obejmujÄ… treÅ›ci trudne do opanowania, najbardziej zÅ‚ożone, IÓ
twórcze i oryginalne, odległe od bezpośredniej użyteczności w życiu pozaszkolnym N
ucznia – jednak nie wykraczajÄ…ce poza realizowany program nauczania, zgodny z PodstawÄ… programowÄ… ksztaÅ‚cenia ogólnego.
PROPOZYCJE NORM WYMAGAŃ NA POSZCZEGÓLNE OCENY
SZKOLNE:
Substancje i ich przemiany
KOLNYCH UCZ

SZ
Oczekiwane osiągnięcia
Katego-
Wy-
Stopień
Ć
ria celu
maga-
Ę
Uczeń powinien:
nia
GNI
•
znać kilka metali i niemetali;
A
Ä„
•
umieć rozróżnić pierwiastki i związki chemiczne;
C
•
znać główne składniki powietrza;
A
•
wiedzieć, że tlen podtrzymuje palenie;
A
k)
e (
ajÄ…cy
•
rozumieć znaczenie i zastosowanie tlenu;
B

cz k
ieczn
sz
•
umieć rozróżnić zjawisko fizyczne i reakcję che-
C
micznÄ…;
kon
dopu
•
rozumieć pojęcie reakcji, syntezy, analizy i wymiany; B
•
umieć wskazać substraty i produkty w równaniu re-
C
akcji chemicznej.

SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSI

120








•
rozpoznawać podstawowe szkło i sprzęt laboratoryj-
B
ny;
A
•
znać właściwości powietrza;
C
•
umieć wskazać charakterystyczne właściwości tlenu
i wodoru;
B
•
rozumieć rolę tlenku węgla(IV) w przyrodzie;
B
)
VIII
•
rozumieć, czym różni się utlenianie od spalania;
C
p
y n
•
umieć zbierać gazy słabo rozpuszczalne w wodzie;
B

atecz
•
rozumieć pojęcie mieszaniny jednorodnej i niejedno-
awowe (
k + p
rodnej;
dost
W
B
podst
IÓ
•
rozumieć pojęcie pierwiastka jako substancji prostej
N
i związku chemicznego jako substancji złożonej;
B
•
rozumieć budowę tlenków metali i niemetali;
C
•
umieć słownie zapisać reakcje syntezy, analizy i wy-
miany;
A
•
wiedzieć, skąd się biorą zanieczyszczenia powietrza
oraz jak należy chronić naturalne środowisko.
KOLNYCH UCZ
•
znać właściwości chemiczne tlenu i wodoru;
A
SZ
•
umieć rozdzielić mieszaniny jednorodne i niejedno-
C
ĆĘ
rodne;
•
umieć zakwalifikować procesy chemiczne do określo-
C
)
GNI
nego typu reakcji chemicznej;
Ä„
Ä…ce (r
•
umieć wyciągać wnioski z przeprowadzonych do-
C


świadczeń dotyczących właściwości substancji, np.
zaj
dobry
tlenu i wodoru;

k + p + r
zszerro
•
umieć dokonać obliczeń na podstawie składu procen-
C
towego powietrza;
•
umieć wskazać przyczyny efektu cieplarnianego;
C
•
rozumieć reakcje utleniania i redukcji.
B


SPRAWDZANIE I OCENIANIE OSI

121







•
umieć przewidzieć efekt przebiegu określonej reakcji D
)
chemicznej;
Ä…ce (d
•
umieć zidentyfikować tlen, wodór i tlenek węgla(IV);
C

dobry o
Å‚niaj
rdz
•
umieć przewidzieć produkty określonej reakcji che-
D
ba k + p + r + d

Tematy