X


Każdy jest innym i nikt sobą samym.

Dopuszczalny limit wydatk�w na prowadzon� kampani� przez komitet wyborczy w wyborach parlamentarnych ustalono tak�e w Ordynacji 2001. Ze wzgl�du jednak na odmienny charakter wybor�w do Sejmu i do Senatu spos�b ustalania tego limitu jest inny ni� w przypadku wybor�w prezydenckich, kiedy kwot� limitu mo�na by�o dok�adnie
okre�li� w ustawie.
W przypadku wybor�w parlamentarnych rozr�nia si� limit okr�gowy oraz limit ponadokr�gowy.
Limit okr�gowy obowi�zuje komitet wyborczy, kt�ry tylko w jednym okr�gu wyborczym zarejestrowa� list� kandydat�w na pos��w albo kandydata (kandydat�w) na senatora b�d� tylko w jednym okr�gu wyborczym zarejestrowa� zar�wno list� kandydat�w na pos��w, jak i kandydata (kandydat�w) na senatora.
Limit ponadokr�gowy odnosi si� do komitetu wyborczego, kt�ry zarejestrowa� kandydat�w na pos��w lub na senator�w wi�cej ni� w jednym okr�gu wyborczym albo zarejestrowa� swoich kandydat�w do Sejmu lub do Senatu we wszystkich okr�gach wyborczych w ca�ym kraju. W tym drugim przypadku mo�na m�wi� o og�lnokrajowym limicie, cho� w ustawie takie okre�lenie nie wyst�puje.
Dla ka�dego okr�gu wyborczego ustala si� limit wydatk�w w zale�no�ci od wielko�ci okr�gu, czyli odpowiednio do liczby pos��w lub senator�w wybieranych w danym okr�gu. Dla komitetu wyborczego, kt�ry zarejestrowa� tylko list� kandydat�w na pos��w, o wysoko�ci obowi�zuj�cego limitu rozstrzyga liczba mandat�w poselskich do obsadzenia w tym okr�gu. Z kolei dla lokalnego komitetu wyborczego, kt�ry zarejestrowa� tylko jednego kandydata na senatora, wysoko�� limitu ustala si� odpowiednio do liczby mandat�w senatorskich do obsadzenia w tym okr�gu.
Podstaw� wyliczenia limitu stanowi liczba wyborc�w uj�tych w rejestrach wyborc�w na terenie ca�ego kraju, czyli we wszystkich okr�gach wyborczych. Informacj� o liczbie zarejestrowanych wyborc�w w ca�ym kraju otrzymujemy z og�oszonego w �Monitorze Polskim" komunikatu Pa�stwowej Komisji Wyborczej, kt�ry musi by� podany do wiadomo�ci publicznej (tak�e w dzienniku o zasi�gu og�lnokrajowym) najp�niej w dwa tygodnie od zarz�dzenia wybor�w. Liczba wyborc�w uj�tych w rejestrach na terenie ca�ego kraju musi by� po-170 dana w oparciu o dane na koniec kwarta�u poprzedzaj�cego dzie�
FINANSOWANIE KAMPANII WYBORCZEJ
og�oszenia postanowienia Prezydenta RP o zarz�dzeniu wybor�w do Sejmu i do Senatu.
Stosownie do art. 114 ust. 2 pkt l podstaw� obliczania wysoko�ci okr�gowego limitu wydatk�w stanowi liczba wszystkich zarejestrowanych wyborc�w w kraju podzielona przez 560, tj. ��czn� ustawow� liczb� pos��w - 460 i senator�w -100. Tak uzyskany iloraz, czyli kwota bazowa, podlega pomno�eniu przez liczb� mandat�w pos��w i senator�w wybieranych w danym okr�gu wyborczym, je�li chodzi o limit wyznaczany dla komitetu wyborczego, kt�ry w okr�gu zarejestrowa� zar�wno kandydat�w na pos��w, jak i na senator�w. W przypadku limitu obowi�zuj�cego lokalny komitet wyborczy, kt�ry w okr�gu zarejestrowa� tylko jednego kandydata na senatora otrzymany iloraz (kwot� bazow�) mno�y si� przez liczb� senator�w wybieranych w danym okr�gu. Kiedy dotyczy�oby to komitetu wyborczego, kt�ry w okr�gu zarejestrowa� jedynie list� kandydat�w na pos��w, to iloraz (kwot� bazow�) mno�y si� przez liczb� pos��w wybieranych w danym okr�gu.
Tak wi�c wspomniany og�lnokrajowy limit wydatk�w obowi�zuj�cy komitet wyborczy, kt�ry zarejestrowa� zar�wno kandydat�w na pos��w, jak i na senator�w we wszystkich okr�gach wyborczych, w 2001 r. wynosi nieco wi�cej ni� 29 milion�w z�. Dla lokalnego komitetu wyborczego wyborc�w, kt�ry zarejestrowa� jednego kandydata na senatora w okr�gu, w kt�rym wybieranych jest dw�ch senator�w, limit ten wyniesie oko�o 102 tysi�cy z�. Je�li za� lokalny komitet wyborc�w zarejestrowa� wi�cej ni� jednego kandydata na senatora w okr�gu, w kt�rym wybieranych jest 3 senator�w i 12 pos��w, limit obowi�zuj�cy ten komitet nieznacznie przekroczy 775 tysi�cy z�.
Trzeba wyra�nie podkre�li�, �e te konkretnie okre�lone limity wydatk�w odnosz� si� do komitetu wyborczego, bo zgodnie z art. 95 to komitet wyborczy na zasadzie wy��czno�ci prowadzi kampani� wyborcz�. Oznacza to, �e wydatki poniesione przez poszczeg�lnych kandydat�w na prowadzon� przez nich indywidualn� kampani� wyborcz� musz� mie�ci� si� w granicach limitu wydatk�w, kt�ry obowi�zuje komitet wyborczy zg�aszaj�cy tych kandydat�w. W przypadku og�lnokrajowego komitetu wyborczego jest to jego wewn�trzn� spraw�, jaka cz�� wydatk�w b�dzie przeznaczona na kampani� prowadzon� centralnie, a jaka na wsp�ln� kampani� wyborcz� prowadzon� w okr�gach b�d� indywidualnie przez poszczeg�lnych kandydat�w.
171
PRZEPISY WSP�LNE
Art. 115. Wydatki komitetu wyborczego na kampani� wyborcz� prowadzon� w formach i na zasadach w�a�ciwych dla reklamy, w tym w prasie w rozumieniu przepis�w prawa prasowego, nie mog� przekracza� 80% limitu dla danego komitetu wyborczego ustalonego zgodnie z przepisami art. 114 ust. l pkt l albo pkt 2.
W art. 115 ustalono g�rny limit wydatk�w ponoszonych w zwi�zku z kampani� wyborcz� na agitacj� prowadzon� w formach i na zasadach w�a�ciwych dla reklamy. Wydatki te nie mog� przekroczy� 80% limitu obowi�zuj�cego dany komitet wyborczy stosownie do zasad okre�lonych w art. 114. Powstaje jednak pytanie: co to s� wydatki poniesione na kampani� wyborcz� prowadzon� w formach i na zasadach w�a�ciwych dla reklamy?
Przepis art. 115 Ordynacji 2001 jest ma�o precyzyjny, poniewa� nie wiadomo, co ma oznacza� prowadzenie kampanii wyborczej w formach i na zasadach w�a�ciwych dla reklamy, a w zwi�zku z tym nie jest jasne jak rozstrzygn��, co nale�y wliczy� do koszt�w obj�tych limitem wydatk�w na ten rodzaj kampanii wyborczej. W polskim porz�dku prawnym przepisy dotycz�ce reklamy s� nie tylko rozproszone, ale przede wszystkim nie zawieraj� pozytywnej definicji reklamy ani te� nie okre�laj� jej form czy te� zasad, na jakich ma by� ona prowadzona. Przepisy polskiego prawa reklamy nie tworz� jednolitego systemu i s� dalekie od spe�nienia wymaga� jasno�ci i sp�jno�ci13. Jedynie okazjonalnie okre�laj� one produkty, jak alkohol czy wyroby tytoniowe, b�d� us�ugi, kt�re nie mog� by� reklamowane. S� to ustawy odnosz�ce si� do form i zasad stosowania reklamy od strony negatywnej - stanowi� tylko o tym, komu nie wolno prowadzi� dzia�alno�ci reklamowej lub w jakich formach jest ona zakazana. W reklamie chodzi jednak zawsze o dzia�ania, kt�re maj� na celu przekazanie informacji o zaletach i warto�ci danej firmy, a tak�e jej produkt�w b�d�
o �wiadczonych us�ugach.

Tematy

Drogi uĹźytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerĂłw w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.