II. Podzia³ w³adz wed³ug Johna Locke'a
Twórc¹ teorii podzia³u w³adz by³ John Locke. Podzia³ w³adz by³ podstaw¹ i zarazem
logicznym nastêpstwem jego sposobu rozumienia zakresu zadañ pañstwa, wywodzonego z treœci
umowy spo³ecznej (§ 50). Twierdzi³, ¿e "jest oczywiste, ¿e monarchia absolutna (...) jest nie do
pogodzenia ze spo³eczeñstwem obywatelskim i nie mo¿e byæ w ogóle form¹ obywatelskiego rz¹du".
Form¹ tak¹, która realizuje cel umowy spo³ecznej, i w której obywatel mo¿e czuæ siê bezpieczny, jest
ustrój, w którym nie ma suwerena, lecz wystêpuj¹ dwie odrêbne w³adze: ustawodawcza i
wykonawcza, odpowiadaj¹ce dwóm ró¿nym funkcjom pañstwa: ustawodawczej (okreœlanie
przestêpstw i kar - tworzenie norm chroni¹cych naturalne prawa do ¿ycia, wolnoœci i mienia) oraz
wykonawczej (która jest w pierwszej kolejnoœci wymiarem sprawiedliwoœci). Locke wyodrêbnia³
jeszcze trzeci¹ w³adzê - federacyjn¹, odnosz¹c¹ siê do stosunków z innymi pañstwami - ale raczej
jako funkcjê a nie odrêbn¹ w³adzê; organizacyjnie mog³a siê ona ³¹czyæ z w³adz¹ wykonawcz¹.
W³adza ustawodawcza skupia siê w organie przedstawicielskim - Locke, jak i póŸniejsi libera³owie,
by³ przeciwny demokracji bezpoœredniej.
III. Wk³ad Davida Hume'a
Teoriê Locke'a zmodyfikowa³ wybitny szkocki filozof krytyczny i dyplomata David Hume (
1711-1776) w wydanych w 1741 r. "Szkicach moralnych i politycznych". Odrzucaj¹c istnienie
naturalnego prawa i moralnoœci oraz wykazuj¹c, ¿e pañstwo stanowi naturalny wytwór rozwoju
historycznego - w obu przypadkach by³ zbie¿ny z Monteskiuszem - wyrazi³ on pogl¹d, to¿samy ze
stanowiskiem Monteskiusza, ¿e "ka¿dy cz³owiek jest ³otrem i nie ma innego celu we wszystkich
swoich dzia³aniach, jak interes osobisty" i, co wiêcej, w interesach prywatnych ludzie s¹ uczciwsi ni¿
w sprawach publicznych. Dobra wola w³adców nie mo¿e byæ zatem gwarancj¹ wolnoœci i w³asnoœci.
Gwarancj¹ tak¹ mo¿e byæ tylko "ustalenie poszczególnych hamulców i 260 kontroli
konstytucyjnych" poprzez "umiejêtny podzia³ w³adzy" miêdzy poszczególne organy pañstwowe i
"poszczególne stany". Hume zapowiedzia³ tym samym - najbardziej znane - pogl¹dy Monteskiusza,
tak¿e co do powi¹zania podzia³u w³adz z podzia³em spo³ecznym.
IV. Teoria Monteskiusza
1. Trzy w³adze
Teoria podzia³u w³adz Monteskiusza wy³o¿ona zosta³a w rozdziale 6 ksiêgi XI "O ustroju
angielskim" dzie³a "O duchu praw". Tytu³ nie odpowiada w pe³ni treœci, bowiem filozof zamierza³
nadaæ swym rozwa¿aniom szersze znaczenie polityczne. Opis, nie do koñca odpowiadaj¹cy zreszt¹
realiom, ustroju angielskiego stanowi³ w istocie propozycjê zbudowania ustroju monarchii kon-
stytucyjnej we Francji.
Rozdzia³ ten zaczyna siê od s³ów: "w ka¿dym pañstwie istniej¹ trzy rodzaje w³adzy:
ustawodawcza, w³adza wykonawcza rzeczy nale¿¹cych do prawa narodów i w³adza wykonawcza
rzeczy nale¿¹cych do prawa cywilnego. Poprzez pierwsz¹, ksi¹¿ê lub urzêdnik wydaje prawa na jakiœ
czas lub na zawsze, jak równie¿ zmienia i uchyla prawa ju¿ wydane. Poprzez drug¹, zawiera pokój
lub wypowiada wojnê, wysy³a lub przyjmuje ambasadorów, zapewnia bezpieczeñstwo, przeciwdzia³a
inwazji. Poprzez trzeci¹, karze przestêpstwa lub s¹dzi spory pomiêdzy poszczególnymi osobami"-~
pisze Monteskiusz, precyzuj¹c dalej - "tê ostatni¹ w³adzê mo¿na nazwaæ w³adz¹ s¹dzenia, drug¹ zaœ
po prostu w³adz¹ wykonawcz¹ pañstwa". Do sprawowania w³adzy ustawodawczej powo³any jest
dwuizbowy parlament, z³o¿ony z izby arystokratycznej i izby wybieranej przez "lud", w³adzy
wykonawczej -- monarcha, zaœ w³adzy s¹dowej - niezawis³e s¹dy. Podzia³ w³adz zwi¹zany jest z
istnieniem "cia³ poœrednicz¹cych" (§ 52). W³adza s¹dowa ró¿ni siê od obu pozosta³ych w³adz tym ¿e
jest "na swój sposób ¿adna". Sêdziowie nie odgrywaj¹ roli twórczej, s¹ tylko "ustami ustawy", któr¹
powinno siê tak redagowaæ, by nie daæ s¹dom swobody w wydawaniu orzeczeñ.
2. System hamulców i równowagi
Podzia³ w³adz jest - podkreœla³ Monteskiusz - niezbêdn¹ gwarancj¹ wolnoœci jednostki.
Skupienie nawet dwóch w³adz w jednym tylko rêku stwarza niebezpieczeñstwo pogwa³cenia prawa i
w efekcie tyranii. W³adze tak rozdzielone, choæ z za³o¿enia niezale¿ne, winny wspó³pracowaæ ze
sob¹, uzupe³niaæ siê wzajemnie oraz hamowaæ w swych poczynaniach. Dla realizacji ostatniego z
postulatów Monteskiusz przewidzia³ istnienie zarówno wewnêtrznych jak i zewnêtrznych hamulców.
Dla w³adzy ustawodawczej, wewnêtrzn¹ blokadê stanowi dwuizbowoœæ parlamentu. Zwo³ywanie