X


Każdy jest innym i nikt sobą samym.

Akumulacja poch�ania�a od
17,2 , dochodu podzielonego w 1946 r. do 32 , w 1954 r. i 35,6o w 1974 r.
Du�e sumy poch�ania�a armia, s�u�ba bezpiecze�stwa, administracja. Zawsze
brakowa�o funduszy na o�wiat� i kultur�.
Rozw�j przemys�u i rolnictwa wi��e si� z polityk� nowego rozmieszczenia
przestrzennego przemys�u. Obok nowych o�rodk�w przemys�owych rozwija�y
si� osiedla mieszkaniowe i aglomeracje miejskie. Post�powa� proces szybkiej
urbanizacji, racjonalnego zatrudnienia.
Zwi�kszy� si� znacznie eksport Polski; zasadniczej zmianie uleg�a te�
struktura eksportu. Je�li eksport wyrob�w o wy�szym stopniu przetwarzaniu
w 1938 r. wynosi� 6,7 ca�ego eksportu, to w 1970 r. ju� 54,lo . Polska
przekszta�ci�a si� w eksportera maszyn i urz�dze�. Udzia� artyku��w rolnych,
paliw i surowc�w przemys�owych w eksporcie polskim obni�y� si� z 93,3
w 1938 r. do 46 , w 1970 r. W 40 krajach tzw. Trzeciego �wiata pracowa�o
kilka tysi�cy polskich specjalist�w. Przedsi�biorstwa polskie realizowa�y
skomplikowane inwestycje w krajach obcych. Do 1970 r. zbudowa�y one
ponad 250 kompletnych obiekt�w przemys�owych za granic� naszego kraju.
�rednie roczne tempo wzrostu obrot�w handlu zagranicznego nie by�o jednak
zbyt wysokie. W latach 1951 - 55 wynosi�o ono 6,6o �, w latach 1961 - 65
493
stanowi�o 9,9" " latach 1971 - 75 dosz�o do 15,9 ' , i w latach 1976 - 80
wynosi�o zaledwie 1,7 ,. Przy czym w odniesieniu do kraj�w socjalistycznych
w latach 1971 - 75 wzros�o ono o 8,2" " a do kraj�w kapitalistycznych
o 26,9 ,. W latach 1976 - 80 nast�pi� globalny spadek tempa wzrostu do
1,7" " a do kraj�w kapitalistycznych do 2,8" ,.
Istotn� rolg w rozwoju gospodarczym Polski odegra�a wsp�praca z ZSRR
i z innymi krajami socjalistycznymi w ramach Rady Wzajemnej Pomocy
Gospodarczej (RWPG;.
W toku realizacji kolejnych plan�w rozwoju gospodarczego wielk� wag�
przyk�adano do inwestycji w dziedzienie komunikacji. Ca�y kraj pokryto g�st�
sieci� nowoczesnych dr�g bitych, zbudowano nowe linie kolejowe, znaczn�
cz�� linii kolejowych zelektryfikowano. Rozwini�to sie� po��cze� autobuso-
wych (PKS), kolejowych i lotniczych. Rozbudowie uleg�a flota handlowa,
kt�ra spe�nia istotn� rol� w rozwoju handlu zagranicznego Polski. D�ugo��
linii kolejowych wzros�a z 23,2 tys. km w 1946 r. do 27,2 tys. km w 1980 r.,
przy czym d�ugo�� linii zelektryfikowanych wzros�a w tym okresie odpowied-
nio z 0,3 tys. km do 6,9 tys. km. D�ugo�� dr�g o twardej nawierzchni wzros�a
z 95,8 tys. km w 1946 r. do 147,7 tys. km w 1980 r. Liczba samochod�w
osobowych wzros�a z 40,1 tys. w 1950 r. do 2 383 tys. w 1980 r. Liczba
samochod�w ci�arowych wzros�a z 43,6 tys. do 618 tys., autobus�w z 2,8 tys.
do 66 tys. Liczba abonent�w telefonicznych wzros�a ze 149 tys. w 1946 r. do
1942,9 tys. w 1980 r., jednak sie� telefoniczna rozbudowana by�a stosunkowo
s�abo. D�ugo�� linii lotniczych LOT-u wzros�a z 5,2 tys. km w 1946 r. do 92,8
tys. km w 1980 r.
Rozw�j ilo�ciowy produkcji nie szed� w parze z rozwojem jako�ciowym.
Istotn� s�abo�ci� gospodarki polskiej by�a ma�a wydajno�� pracy, niedoinwes-
towanie rolnictwa, przestarza�a struktura przemys�owa, niska sprawno��
funkcjonowania gospodarki, s�aba organizacja pracy itp.
Odbudowa o�wiaty, nauki i kultury dokonana zosta�a w latach 1944 -1949.
Odbudowano budynki szkolne, izby lekcyjne, pracowni naukowe, biblioteki
i inne obiekty. Pa�stwo przeznaczy�o na ten cel znaczne fundusze. W przy-
spieszonym tempie podj�to kszta�cenie kadry nauczycielskiej. Jednocze�nie
przeprowadzono pierwsze podstawowe reformy systemu o�wiaty wprowa-
dzaj�c zasad�, i� szkolnictwo musi tworzy� jednolity system, a szko�a ma by�
powszechna, publiczna i bezp�atna. Szkolnictwo prywatne uleg�o likwidacji.
Wprowadzono organizacj� szkolnictwa opart� na szkole 11-letniej (od roku
szkolnego 1962/63 do 1966/67 przeprowadzono reform� szkolnictwa pod-
stawowego). Rozbudowano szkolnictwo zawodowe. Wprowadzono nowe pro-
gramy nauczania.
W latach 1947 - 1951 zlikwidowano zjawisko analfabetyzmu. 29 grudnia
1951 r. rz�d przedstawi� sejmowi komunikat informuj�cy, �e analfabetyzm, jako
zjawisko masowe, zosta� zlikwidowany. W latach 1949 -1955 nast�pi�a szybka
494
rozbudowa r�nego typu szk� zawodowych. Realizacja planu 6-letniego
spowodowa�a wysuni�cie has�a: "Kadry decyduj� o wszystkim". Kadry te
kszta�cono w toku r�nego rodzaju kurs�w dokszta�caj�cych, w szko�ach
przysposobienia zawodowego, liceach i technikach. Wobec pojawienia si�

Tematy

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.