X


Każdy jest innym i nikt sobą samym.


To samo �wiczenie mo�na wykona� w dw�jkach, w ustawieniu jeden za drugim, z trzymaniem si� za biodra.
4.
Jask�ka.
W �lizgu-opad tu�owia w prz�d, wznos ramion w bok z jednoczesnym uniesieniem swobodnie wyprostowanej nogi do ty�u i w g�r�.
5, �kcczgce ur�belki.
W �lizgu, -z odbicia obun� wykonanie kilku niskich podskok�w oraz przeskok�w przez przeszkody 20-30 cm szeroko�ci, zaznaczone na lodzie �niegiem.
6.
Cie�.
Dzieci dobieraj� si� dw�jkami.
Jedno z dw�jki, je�d��c na �y�wach, wykonuje r�ne czynno�ci, jak np.�lizgi jednon�, przek�adank�, hamowanie:drugie natomiast, pod��aj�c za nim jak cie�, na�laduje je.
Co pewien czas nast�puje zmiana r�l.
7.
Beczka.
W �lizgu obun� kolejne rozsuwanie i ��czenie n�g.
8.
Berek.
Jedno dziecko z szarf� przewieszon� przez rami� goni pozosta�e i stara si� dotkn�� jedno z uciekaj�cych.
Kiedy mu si� to uda, nast�puje zmiana r�l.
9.
Me skrzg�oumiu.
Jazda przodem z dw�ch prostopad�ych do siebie kierunk�w.
Na skrzg�otmiu-ruchem kieruje wyznaczone dziecko.
Podniesienie lizdb koloru zielonego oznacza uolngprzejazd, czerwonego-wstrzymanie mchu.
10.
Cyrk na lodzie.
Wykonanie w je�dzie kilku �wicze� zr�czno�ciowych, np.:przejazd pod link� trzyman� przez dw�jk� dzieci, w czasie jazdy podniesienie przedmiotu, jazda na jednej nodze itp Il.
Slalom.
Jazda rz�dem z omijaniem chor�giewek ustawionych w linii prostej co 3-4 m.
12.
Jazda w dw�jkach:jazda w prz�d z trzymaniem si� za r�ce skrzy�nie podane, jazda w s�aniu naprzeciw siebie z trzymaniem r�k na barkach:jeden �wicz�cy jedzie do przodu, a drugie do ty�u.
13.
Wiruj�ce ko�o.
Jazda rz�dem po obwodzie ko�a w prz�d, przek�adanka w lew� i w praw� stron�.
352.
7.3.
Narciarstwo
Narciarstwo, obok walor�w czysto zdrowotnych, dostarcza wielu emocji, prze�y� i przyg�d.
Jest bardzo ciekaw� form� czynnego wypoczynku i odnowy si�.
Dlatego te� ju� do najwcze�niejszych.
lat nale�y zach�ca� dzieci i przyzwyczaja� do wyrobienia trwa�ego nawyku uprawiania narciarstwa, sportu pi�knego, zdrowego, maj�cego wielkie walory praktyczne, utylitarne.
Narciarstwo stwarza okazj� do bezpo�redniego kontaktu z przyrod� i podziwiania jej urok�w.
Wyrabia r�wnie� cechy motoryczne, jak:si��, szybko��, zr�czno��, wytrzyma�o�� oraz cechy charakteru, jak odwag�, orientacj�, samodzielno��, zaradno��.
Jest mo�liwe do uprawiania w warunkach �nie�nej zimy przez wszystkich.
Dlatego te� zach�camy do propagowania i uczenia narciarstwa w przedszkolu, a zw�aszcza w rodzinie.
7.3.1.
Podstawowe elementy techniki nauczania jazdy na nartach
Nauczanie techniki jazdy na nartach nale�y rozpoczyna� od sposob�w poruszania si�, zmiany kierunku, hamowania i zatrzymywania oraz opanowania umiej�tno�ci jazdy przy niezbyt du�ej szybko�ci w terenie urozmaiconym, ale nie niebezpiecznym.
1.
Krok zwyk�y.
Polega on na kolejnym przesuwaniu nart po �niegu przy naprzemianstronnej pracy ramion z kijkami (np.prawa noga, lewe rami�) .
2.
Bezkrok.
Jest to ci�g�y po�lizg na obu nartach wywo�any przez r�wmoczesne odepchni�cie obydwoma kijkami.
3.
Jednokrok.
Jest, to krok �lizgowy polegaj�cy na tym, �e na ka�dy krok przypada jedno odepchni�cie obydwoma kijkami.
Krok rozpoczyna raz jedna, raz druga noga.
4.
Zwrot przest�powaniem.
Zwrot ten polega na kolejnym wielokrotnym odstawianiu dziob�w nart, przy czym osi� obrotu s� pi�tki nart.
Mo�na r�wnie� wykona� zwrot, przest�powaniem odstawiaj�c pi�tki nart:w�wczas osi� obrotu s� dzioby.
5.
Zwrot prze�o�eniem dziob�w nart.
Polega na prze�o�eniu ruchem wahad�owym kolejno jednej, potem drugiej narty o IBO'wok� osi narciarza.
23-Wychowanie fizyczne.
353.
354.
6.
K 3 rok zwyk�y w podej�ciu.
Polega on na wykonywaniu krok�w kr�tkich z mocnym przybijaniem ca�ymi �lizgami nart do �niegu i wspieraniu si� na kijkach wbijanych bardziej ku ty�owi.
Krok zwyk�y stosuje si� przy niewielkiej pochy�o�ci stoku, przy podchodzeniu na wprost i w skos stoku.
T.
Schodkowanie.
Polega na r�wnoleg�ym ustawieniu nart w poprzek stoku przez kolejne odstawianie g�rnej narty i dostawianie dolnej, z jednoczesnym opieraniem si� na kijkach.
�chodkoumie stosuje si� w podej�ciach na stromych i zalodzonych wzniesieniach.
8.
Podej�cie rozkrokiem.
Polega ono na szerokim rozstawieniu dziob�w nart na zewn�trz z naprzemianstronnymwspieraniem si� na kijkach wbijanych z ty�u na zewn�trz nart.
Podej�cie to stosuje si� na stokach stromych, ale kr�tkich i wykonuje si� je wzd�u� linii najwi�kszego spadku.
355.
9.
Zjazd wzd�u� linii spadku stoku.
W czasie zjazdu nartyprowadzisi� w�sko i r�wnolegle, przy czym czub jednej z nart'jest nieco wysuni�ty do przodu (o 1/2 stopy) .
Narty nale�y jednakowo obci��y�, tu��w nieco pochyli� do przodu (w linii prostopad�ej do p�aszczyzny nart) , kolana lekko ugi��, ramiona ugi�� w �okciach, a przedramiona i d�onie wysuni�te do przodu i na zewn�trz opu�ci� poni�ej bioder.
10.
Zjazd w skos stoku.
Pozycja zjazdowa polega na w�skim i r�wnoleg�ym ustawieniu nart z wysuni�ciem g�rnej narty o p� stopy w prz�d, odchyleniu tu�owia od stoku, wypychaniu kolan do stoku i wi�kszym obci��eniu narty dolnej.
Kijki trzyma si� podobnie jak przy zje�dzie na wprost, przy czym kijek po stronie narty g�rnej jest wraz z t� po�ow� cia�a narciarza wysuni�ty ku przodowi.
Il.
Hamowanie �hgiem.
Phg wykonuje si� przez symetryczne i p�askie rozsuni�cie pi�tek nart i zbli�enie dziob�w przy r�wnomiernym roz�o�eniu cia�a na obie narty.
12.
Zmiana kierunku jazdy przest�powaniem.
Polega na kolejnym przestawieniu nart na nowy �lad-do stoku.
Zmian� kie 356.
runku-rozpoczyna narta, dostokowa g�rna, do kt�rej dostawia si� nart� doln�.
13.
�uk z p�uga.
�uki z p�uga stosuje si� przy zamierzonych zmianach kierunku zjazdu na stokach o r�nym nachyleniu:nale�� one do najbardziej uniwersalnych ewolucji.
Wykonanie �uku z p�uga polega na przeniesieniu ci�aru cia�a na nart� kierunkow� (zewn�trzn�) z jednoczesnym ugi�ciem kolana nogi obci��onej do wewn�trz oraz odchyleniu tu�owia na zewn�trz (od stoku) .
8.
ZABAWY I �WICZENIA W WODZIE.
Ka�da forma kontaktu dzieci z wod�, zmusza nauczycielk� do ostro�no�ci, racjonalniego korzystania z wody jako �rodka silnie dzia�aj�cego na organizr�, bardzo och�adzaj�cego cia�o.
Rawetnajprostsze zabiegi hartuj�ce wymagaj� aprobaty lekarza, jego wgl�du w te poczynania i wydania decyzji odno�nie ka�dego dziecka.

Drogi użytkowniku!

W trosce o komfort korzystania z naszego serwisu chcemy dostarczać Ci coraz lepsze usługi. By móc to robić prosimy, abyś wyraził zgodę na dopasowanie treści marketingowych do Twoich zachowań w serwisie. Zgoda ta pozwoli nam częściowo finansować rozwój świadczonych usług.

Pamiętaj, że dbamy o Twoją prywatność. Nie zwiększamy zakresu naszych uprawnień bez Twojej zgody. Zadbamy również o bezpieczeństwo Twoich danych. Wyrażoną zgodę możesz cofnąć w każdej chwili.

 Tak, zgadzam się na nadanie mi "cookie" i korzystanie z danych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu dopasowania treści do moich potrzeb. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

 Tak, zgadzam się na przetwarzanie moich danych osobowych przez Administratora Serwisu i jego partnerów w celu personalizowania wyświetlanych mi reklam i dostosowania do mnie prezentowanych treści marketingowych. Przeczytałem(am) Politykę prywatności. Rozumiem ją i akceptuję.

Wyrażenie powyższych zgód jest dobrowolne i możesz je w dowolnym momencie wycofać poprzez opcję: "Twoje zgody", dostępnej w prawym, dolnym rogu strony lub poprzez usunięcie "cookies" w swojej przeglądarce dla powyżej strony, z tym, że wycofanie zgody nie będzie miało wpływu na zgodność z prawem przetwarzania na podstawie zgody, przed jej wycofaniem.