Każdy jest innym i nikt sobą samym.

Gdy wybierze-
my ten rodzaj łączenia warstw to wyskoczy okienko,
gdzie możemy sprecyzować jak mają być połączone
warstwy:
85
5
WARSTWY I SELEKCJE PŁYWAJĄCE
Expanded as necessary ( rozszerz gdy potrzeba) — warstwa wynikowa ( po łączeniu) ma rozmiar zawierający wszystkie warstwy, bez przycinania jakiejkolwiek z nich.
Clipped to image ( przytnij do obrazka) — ta opcja oznacza, że jeśli jakaś warstwa nie mieściła się w całości przed łączeniem, to zostanie ona przycięta do rozmiarów obrazka.
Clipped to bottom layer ( przytnij do warstwy poniżej) — oznacza, że wszystkie warstwy zostaną przycięte do najniższej i z nią złączone.
Merge Down — łączy warstwę z drugą leżącą bezpośrednio pod nią.
Flatten Image — łączy wszystkie warstwy ( „spłaszcza” go całkowicie), lecz ich nie przycina do wielkości obrazka.
12. Opcja Alpha to Selection powoduje, że możemy uzyskać
selekcję o kształcie jaki ma zawartość zaznaczonej warstwy. Na
przykładzie poniżej zrobiłem to z warstwą nr 3 ( żeby selekcja
była lepiej widoczna ukryłem warstwę 3):
13. Poleceniem Align Visible Layers ( wyrównaj widoczne war-
stwy) możemy wyrównywać warstwy:
Wyrównywanie warstw w GIMP- ie mogłoby być bardziej intuicyjne.
14. O maskach warstw piszę w osobnym rozdziale „Maski warstw ”
Spis treści
86
6
TWORZYMY WŁASNE PĘDZLE
6
Tworzymy własne pędzle
W GIMP- ie możemy tworzyć dowolne pędzle ( a właściwie końcówki pędzli).
1. Można wyróżnić 4 rodzaje pędzli:
(a) pędzel podstawowy eliptyczny, który może mieć zmienne parametry ( kolor, wielkość, kąt nachylenia, miękkość, spacing),
(b) pędzel o stałej wielkości, z możliwością zmiany tylko koloru lecz za to o dowolnym kształcie i półprzezroczystych obszarach,
(c) pędzel o stałej wielkości, wielokolorowy i o dowolnym kształcie ( też może mieć półprzezroczyste obszary),
(d) pędzel, który maluje serią obrazków o stałej wielkości i kolorze ( tzw. Image Pipes).
Pędzle
wybieramy
z
palety
Brush Selection:
Jeśli przy ikonce pędzla jest krzyżyk to
oznacza, że pędzel jest większy niż pod-
gląd na palecie i można taką ikonkę po-
większyć, poprzez najechanie kursorem na
ikonkę i dłuższe przytrzymanie lewego
klawisza myszki. Jeżeli dodatkowo przy
ikonce pędzla jest czerwony trójkąt, to
oznacza, że jest to pędzel malujący serią
obrazków ( można je podejrzeć stosując ten
sam sposób co wyżej):
2. Tworzymy pędzel podstawowy eliptyczny, który może mieć zmienne parametry ( kolor, wielkość, kąt nachylenia, miękkość, spacing).
W tym celu naciskamy guzik New ( nowy) na palecie z pędzlami, wyskoczy na wierzch okienko Brush Editor, w którym możemy dostosować kształt i inne parametry:
87
6
TWORZYMY WŁASNE PĘDZLE
Gdy
już
nazwiemy
swój
pędzel
to
pojawi się on automatycznie na pa-
lecie ( pędzle są układane alfabetycz-
nie według nazwy) oraz zostanie zapi-
sany również automatycznie w katalo-
gu gimp\_gimp1.2somebody\brushes.
W każdej chwili można edytować tak po-
wstały pędzel, w tym celu należy na pale-
Tak maluje mój
cie Brush Selection wybrać go ponow-
pędzel:
nie i kliknąć guzik Edit:
Opcja Spacing odpowiada co ile ma być powtarzany ślad pędz-
la, im mniejsza wartość tym gładsza linia ( rys. powyżej) jaką pozostawia pędzel, im większa wartość Spacing tym większe
odstępy kolejnych śladów pozostawianych przez pędzel ( opcja
spacing wyrażona jest w procentach):
Gdy chcemy tak powstały pędzel wykasować to zaznaczamy go
na palecie i klikamy guzik Delete:
88
6
TWORZYMY WŁASNE PĘDZLE
3. Tworzymy pędzel o stałej wielkości, z możliwością zmiany tylko koloru lecz za to o dowolnym kształcie i półprzezroczystych obszarach,
Chcemy na przykład stworzyć sobie pędzel o kształcie naszego podpisu. Dzięki temu możemy
znaczyć nasze obrazki zawsze tak samo wyglądającym podpisem.
W tym celu tworzymy nowy obrazek w trybie Grayscale ( odcienie
szarości, a dokładniej 256 odcieni), i podpisujemy się lub robimy
sobie jakieś logo:
Następnie zapisujemy obrazek w katalogu gimp\brushes i na-
dajemy mu jakąś sensowną nazwę oraz rozszerzenie gbr i wci-
skamy OK:
Wyskoczy nam okienko Save as Brush. Podajemy w nim wartość początkową Spacing ( można
nią póniej manipulować na palecie pędzli) i dajemy opis, należy nacisnąć guzik Refresh, by na palecie pojawił się nowy pędzel:
A tak wygląda pędzel w akcji ( jeśli podpis okaże się za duży,
to należy otworzyć zapisany wcześniej plik gbr i przeskalować
obrazek definiujący pędzel):
Zróbmy jeszcze jeden pędzel tym sposobem ( obrazek Grayscale) i oprócz koloru czarnego zastosujemy też jasnoszary ( im jaśniejszy odcień szarości, tym bardziej przezroczysty będzie w tym miejscu pędzel), potem należy przyciąć obrazek i przeskalować do ostatecznego rozmiaru jaki ma mieć nasz pędzel:
89
6
TWORZYMY WŁASNE PĘDZLE
A tak maluje się tym pędzlem ( obszar, który był ja-
sno szary jest półprzezroczysty):
4. Tworzymy pędzel o stałej wielkości, wielokolorowy i o dowolnym kształcie ( też może mieć
półprzezroczyste obszary).
Tworzymy obrazek ale tym razem przezroczysty i w trybie RGB a nie w odcieniach szarości, dalej postępujemy tak samo jak wyżej, zapisujemy w formacie gbr w katalogu gimp\brushes, należy nacisnąć guzik Refresh, by na palecie pojawił się nowy pędzel:
Ten rodzaj pędzla można zastosować na przykład do
malowania swoją ( lub czyjąś) głową, ta akurat po-
chodzi z GIMP- a:
Dla tego rodzaju pędzla, jak również opisanego w na-
stępnym punkcie, nie da się wybierać później innego
koloru.
90
6
TWORZYMY WŁASNE PĘDZLE
5. Tworzymy pędzel, który maluje serią obrazków o stałej wielkości i kolorze ( tzw. Image Pipes).